Avatar billede woolbox Nybegynder
05. april 2002 - 01:31 Der er 26 kommentarer og
1 løsning

Audio fra (S)VCD til Wave eller andet lydformat

Jeg har en SVCD hvor gerne vil ha' udskilt lydsporet - det er en amatøroptagelse fra en koncert i Roskilde - Så der er ikke noget med pirateri og pis mig i øret ;o)

Hvordan splitter man lyden ud af en MPEG/MPEG2 fil Wave/Mp3/anden digi-lyd? :o) - Jeg har prøvet TMPG Enc med det går ned hver gang jeg forsøger at tilføje en af AVSEQ0x.mpg - de få gange den ikke går ned siger den at det ikke har et gyldigt format ...

Plz help!! :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
05. april 2002 - 04:03 #1
Du skal bruge VirtualDub for at rippe lyden :o)
http://prdownloads.sourceforge.net/virtualdub/VirtualDub-1_4_9.zip

Du kan læse hvordan her:
http://www.vcdhelp.com/virtualdubaudio.htm
Avatar billede hemning Nybegynder
05. april 2002 - 04:04 #2
Det her er websiden for VirtualDub: http://www.virtualdub.org/
Avatar billede woolbox Nybegynder
05. april 2002 - 10:15 #3
VirtualDub kan kun åben MPEG1-filer!? :o)
Avatar billede woolbox Nybegynder
05. april 2002 - 10:15 #4
åbne even
Avatar billede hemning Nybegynder
05. april 2002 - 14:51 #5
Jamen så er det her nok noget for dig ;o)
http://www.geocities.com/agrgic.geo/avi2wav.htm
Den virker i hvertfald fint! Downlaod den her:
http://www.geocities.com/agrgic.geo/aviwav35.zip
Avatar billede woolbox Nybegynder
05. april 2002 - 14:56 #6
Har ikke tid til at teste det lige nu - men **AVI**2wav? *G* - virker det med MPEG2??? :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
05. april 2002 - 15:00 #7
Jeps, det benytter ikke nogle codecs, den snupper bare lyden via. nogle bestemte algorytmer :o) Det virker faktisk fint :o) Det gør det i hvertfald hjemme hos mig :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
05. april 2002 - 15:01 #8
Citat fra websiden: "Note that you don't need to have installed any of that codecs to extract sound from AVI because AVI to WAV does not use any codec to extract sound - it uses its own algorithm to do that so it can do the job even when other codec-oriented extractors fails.

For formats that cannot be detected, AVI to WAV will also create correct audio file using original format from AVI."
Avatar billede woolbox Nybegynder
06. april 2002 - 15:53 #9
Synes ikke der står noget om at den skulle kunne tage audio fra MPEG2-filer ... kun AVI!? :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 16:01 #10
Det har du da ret i :o( Jeg glemte lige at det var til VCD du skulle bruge det ;o) Jeg finder lige noget andet }:o)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 16:09 #11
Her er det :o)

http://www.moonlight.co.il/download/OdioDec.zip
Læs om det her:
http://www.moonlight.co.il/products/odio_decoda.shtml

Har lige testet det med en mpeg-II fil, og den virker i hvertfald med det ;o)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 16:12 #12
Du skal lige regne med at mp3 er det samme som MPEG1-layer3 :o)
Avatar billede woolbox Nybegynder
06. april 2002 - 18:29 #13
Ok nu er den downloadet, og jeg har kørt reg.bat - hvordan bruger jeg den komponent den har installeret!? :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 19:44 #14
Det må du meget undskylde, det gik lige lidt for hurtigt, det var kun "et" filter, det skal bruges i kombination med et program!

Det du skal bruge er flasKMPEG 6.0! Audio Extraction er lige blevet en del af 6.0!
Du kan downloade det her:
http://flaskmpeg.sourceforge.net/download/flaskmpeg_060_preview.exe

Det gik lige lidt for hurtigt for mig før, to svar blev til et, undskyld, men det her virker :o)
Der er dog stadig en del fejl i 6.0 preview, men du kan se på www.flaskmpeg.net om der kommer en ny version :o)
Den gamle version kører fint, men da kan du ikke "rippe" lyden :o(
Avatar billede woolbox Nybegynder
06. april 2002 - 21:54 #15
Hehe, ok jeg føler mig lidt dum nu ;o) ... Jeg har downloadet filteret og kørt reg.bat. Jeg har installeret flaskMPEG og forsøgt at åbne en af AVSEQxx.mpg-filerne, men "Run", "Extract Audio to .wav" er grayed out ...

Hvad nu? ;o) ... btw, tak for din ihærdige hjælp indtil nu!! :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 22:16 #16
OK, prøv lige dette:
Ved "Audio" skal du vælge "Decode audio"!
Fravælg "same as input box" og vælg 48000 Hz!
Avatar billede hemning Nybegynder
06. april 2002 - 22:25 #17
Jeg har lige fundet et link, hvor der står hvad jeg lige har prøvet at beskrive:
http://www.divx.com/support/guides/guide.php?gid=3
Se under "AUDIO TAB"
Avatar billede woolbox Nybegynder
07. april 2002 - 00:32 #18
Jeg kan ikke få det vindue frem hvor men vælger Audio/Video/oa. options - de er grayed out ... :o(
Avatar billede hemning Nybegynder
07. april 2002 - 00:57 #19
det er under "vælg" --> "Vælg global ..."
Avatar billede woolbox Nybegynder
07. april 2002 - 01:05 #20
Jeg prøvede at inst. Flask0.594, den gav lidt mere info om problemet ... Når jeg åbner MPEG2-filen eller MPEG1-filen (har en konverteret kopi i MPEG1 format) kommer den i begge tilfælde frem med ...

FlasK Warning
This file doesn't seem to be a valid supported format. Supported formats are:
MPEG2 program streams
MPEG1 program stream

Hvad gør jeg nu? :o)
Avatar billede hemning Nybegynder
07. april 2002 - 01:10 #21
du kan installere mpeg2 codec'et (der findes et gratis codec) men det er kun 6.0 det understøtter Audio extract!
Avatar billede hemning Nybegynder
07. april 2002 - 01:20 #22
Download dette for at installere en MPEG2 codec:
http://www.dvd-digest.tv/downloads/files/encode/freedvd.zip
http://www.maximusdvd.com/freecodecinstaller.zip
Download begge filer, den sidste er en installer til den første!
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 09:39 #23
Hey!

Måske er lyden i AC3... Jeg fandt en gang et ac3-rip program (et konsol-program)... Kan ikke huske linket mere, men hvis du lige skriver en mail-adresse, så sender jeg det til dig! :)

//hermandsen
Avatar billede woolbox Nybegynder
08. april 2002 - 20:56 #24
hemning -> Jeg skal lige være lidt besværligt ... den kommer stadigvæk med samme fejl når jeg forsøger at åbne MPEG2-filen :o(

hermandsen -> Gerne, min e-m@il er rasmusrask@mailme.dk - men jeg tvivler på at det er AC3 ;o)
Avatar billede hermandsen Juniormester
08. april 2002 - 21:07 #25
Sendt! :)
Avatar billede hermandsen Juniormester
12. april 2002 - 21:14 #26
Sker der snart noget i sagen?
Avatar billede woolbox Nybegynder
02. september 2002 - 12:09 #27
Sorry 2 keep ya waiting folks. Desværre hjalp ingen af de nævnte løsninger, jeg fik det til at virke, dog lidt kompliceret! ;o) ...

- I Nero med SVCD-pluging lavede jeg et nyt VCD-layout og tilføjede mpeg-filerner på SVCD'en. Nero konverterede lidt og ud kom en VCD
- I CoolEdit Pro 2 valgte jeg "Import audio from video" og valgte mpeg-filerne på VCD'en
- Wave-filerne blev gemt og tilføjet til et alm. audioCD-layout ...

Men tak for mange gode forsøg, jeg kunne bare ikke få dem til at virke! :o(