Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 00:20 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Ny med Linux, Mange små spsm

Jeg har en stribe spørgsmål, som jeg vil fordele pointsene på:
1) Jeg skal installere følgende programmer:
Java SDK
Resin (Web-server)
NetBeans (Udviklingsprogram)
Star Office
I Windows ville jeg installee dem alle, undtagen Resin,  i selvstændige mapper i Programmer\
Resin ville jeg installere i roden, altså \Resin
Hvilke mapper er analoge til dette i Linux?

2) Jeg er logget ind som en alm bruger, som er tildelt samme gruppetilhørsforhold som root. Alligevel kan jeg ikke oprette mapper under eks. Root/Usr. Hvad er der, der bestemmer, hvem der må skrive hvor?

3) Tar er for mig en kompleks affære (Jeg savner min Winzip og Windows installer). Jeg kan se, at der bl.a. i forbindelse med Sun Star office refereres til et program Gnu tar. Jeg kan dog ikke finde i min installation (Mandrake 8.2).
Hvad er det GnuTar og hvor kan det evt. hentes? Findes det på Mandrake 8.2?

4) Jeg har lavet en ret begrænset installation. Hvis jeg ønsker at tilføje flere programmer fra mine Mandrake CD´er, skal jeg så lave en Upgrade installation, eller findes der noget tilsvarende som Windows "installer Windows komponenter"?

Jeg erlægger gerne 60 points for disse svar og tildeler 15 styk, til hvert.
Avatar billede tommyf Nybegynder
30. marts 2002 - 01:06 #1
3) Nu er jeg også ny i Mandrake/Linux verdnen, men hvis det er pakkeprogramet til at udpakke filer med, er det automatisk med Mandrake 8.2 som du har installeret.
Kan du ikke højreklikke og vælge extract? Eller bare dobbeltklikke?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 01:18 #2
Du kan bare skrive tar i din kommandofortolker
Jeg lægger tit egne installerede programmer i /usr/local/PROGRAMNAVN
men RPM-erne kan jo foreslå noget andet
Samme gruppe som root er jo ikke brugeren root, så der er nok
nogle mapper, som kun er for root.
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 01:31 #3
ErikJacobsen>Vil du således placere alm. brugerprogrammer og servere i samme struktur?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 01:35 #4
Det kan man jo godt. Jeg har fx /usr/local/apache med bin og htdocs og log
katalog - men det kommer jo an på så meget. Men bruger programmer,
som httpd fra Apache bestemt ikke er, skal jo enten ligge i eller
have en link i fx /usr/local/bin
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 01:41 #5
Okay. Jeg har dog stadig det problem at min bruger ikke kan skrive i usr directoriet.
Ved du tilfældigvis, hvad det er der styrer det?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 01:43 #6
Hvad er tilladelser og ejerforhold?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 01:44 #7
hos mig er /usr  rwxr-xr-x  så kun root selv kan skrive i det.
Lav et evt om til rwxrwxr-x

Eller installer som root selv
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 01:47 #8
Ideen er måske, at det er root, som foretager installationer? Så er det derfor, at det er så vanskeligt (i det mindste fra det grafiske miljø) at ændre disse rettigheder.
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 02:00 #9
EJ> Det var tilladelserne det var galt med. Jeg troede, man kunne lave en ny bruger med samme rettigheder som root, men det kan nok ikke?
Så nu er det problem løst. Så nærmer jeg mig Resin problemet.:-)
Det er spændende om det kommer til at fungere. Hvordan var det, havde du Resin til at køre sammen med Apache?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 07:51 #10
Lad mig nu lige tænke mig om.... ja, Resin og Apache under
Windows 2000. Men jeg har ikke prøvet under Linux. Der har
jeg foreløbig kun prøvet med Tomcat 4.0
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 08:26 #11
EJ>Resin fungerer nu under linux, men kun med port 8080 angivelse
Nu skal jeg have bygget en test JSP og det bliver måske i aften.
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 08:28 #12
spsm 4)Har jeg fundet en løsning på.
Der findes et specielt mandrake program, som fungerer som windows installation
Avatar billede bosse88 Nybegynder
30. marts 2002 - 13:14 #13
Hvis du vil pakke en tar fil ud i konsollen kunne du jo skrive:

tar xvzf pakket.tgz (det kunne også være pakket.tar.gz)
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 17:21 #14
Erik Jacobsen> Kan du ikke lave et svar, du skal have de 30 points. Resten beholder jeg, da jeg stadig mangler noget om Gnu Tar og da jeg selv har besvaret spsm. 4.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. marts 2002 - 18:22 #15
Hvordan er det nu - er Linux ikke gratis - det bør svar om Linux
osse være. I hvert fald på en dejlig solskinsdag som i dag.
Avatar billede styrmand Nybegynder
30. marts 2002 - 20:40 #16
Ja, jeg kan jo ikke påtvinge dig points, men jeg mener dog, at det ville være helt på sin plads.
Avatar billede blondinen Nybegynder
30. marts 2002 - 21:17 #17
Hej Styrmand.

Jeg vil anbefale dig at læse "Friheden til at vælge" på http://www.sslug.dk/linuxbog/ - her kan du få svar på en del af dine spørgsmål (og mange flere :-)

/blondinen
Avatar billede styrmand Nybegynder
07. april 2002 - 05:31 #18
Nå men så lukker jeg