26. marts 2002 - 12:23Der er
25 kommentarer og 2 løsninger
Backup af emails med mere......
Jeg står overfor at skulle sælge min gamle PC. Jeg har så købt en ny PC, hvor jeg vil genbruge harddisken fra den gamle PC. Men for at kunne gøre det, er jeg jo nok nødt til at formatere C-drevet, og lave en frisk installation. Problemet er så at jeg har en masse data på C-drevet jeg gerne vil passe på (emails etc.). Hvordan løser jeg det problem mest hensigtsmæssigt ?!
Det kommer lidt an på dit e-mail program. Benytter du Microsoft Outlook, skal du tage en backup af din outlook.pst (eller hvad du nu har kaldt den). Benytter du Outlook Express, skal du tage backup af Outlook-mappen, som indeholder din indbakke, slettet post etc.
Du kan enten brænde dine data over på CD-ROM'en, eller du kan sætte et netværkskort i hver maskine, gøre dem til medlem af samme arbejdsgruppe, installere NetBeui og sætte et krydset kabel imellem. Så kan du trække dine data fra den ene pc til den anden.
Ok, nu har jeg ikke selv lige Win95/98 og Outlook Express, men Win2000 og Lotus Notes og Microsoft Outlook 2000.
Men prøv at søge på indbakke.* Når du har stiangivelsen, burde du gerne kunne finde dine andre mapper her også. Jeg MENER den ligger i C:\Windows\Application Data\.....
Der ligger det hele, så det er jo fint nok. Men er det nok hvis jeg bare brænder det ned på en cd, og derefter kopierer det ind det relevante sted, når jeg har formateret C-drevet osv !?
Ok, så vil jeg bygge videre på min nyindkøbte PC. Hvis du har flere forslag til hvad der kunne være smart at brænde ned på cd før jeg formaterer så sig endelig til...
Men visse programmer kan ikke bare kopieres over, da de tilføjer til registreringsdatabsen. Da SKAL du installere fra den originale CD-ROM. Held og lykke
Når jeg skal tjekke om det hele virker, så mener du at jeg skal prøve at lave en kopi og kopiere den ind på en anden harddisk efter jeg har installeret styresystem eller ?
Den optimale løsning for mit vedkommende ville være, hvis jeg bare kunne flytte harddisken over i den nye PC, så slap jeg jo for at formatere og geninstallere styresystemet osv. men det kan vel ikke lade sig gøre, i og med at computerne hardwaremæssigt er forskellige....!?
Jo, du kan godt flytte den gamle HDD over i den nye pc. Men så skal du først ind i BIOS og sætte opsætninger rigtigt. Det kan oftest lade sig gøre automatisk. BIOS kan simpelthen bare se den.
MEN ... hvis BIOS ikke kan, skal du angive heads, cylindre etc. manuelt. På din HDD skulle du gerne kunne finde relevante data.
Men hvorfor bøvle med det? Tag en kopi af dine data og få dem over på en spritny og frisk HDD :o)
Jeg mener, at du skal prøve, om du kan se alle dine mails fra den gamle HDD, inden du formaterer den gamle HDD. Ellers er du jo på den, hvis du får lavet en fejl.
Og husk at tjekke din gamle pc for virus inden. Hvis ikke du har et opdateret antivirus program liggende, kan du få den tjekket online på http://housecall.antivirus.com
Her er en nem forklaring på hvordan du eksporter/Importer din e-mail og mail-/news-konto og adresse-kartotek.
Inden du formatér HD, skal du gemme bib."Outlook Express" som ligger her C:\WINDOWS\Application Data\Identities\"Talkode"\Microsoft\Outlook Express Biblioteket brænder du så hen på en CD.
Når du så har formateret & installeret Windows, gør du sådan her
01 : Start Outlook Express 02 : Vælg Filer 03 : Vælg Importer 04 : Vælg Meddelelser 05 : Vælg Microsoft Outlook Expres 5 eller 6 (Højeste Version) 06 : Vælg Næste 07 : Markér Overordnede Identitet 08 : Vælg Ok/Næste 09 : Klik På Gennemse & Vælg Outlook Express-Biblioteket På CD'en 10 : Klik På Næste 11 : Klik På Næste (Alle Mapper Skal Være Markeret) 12 : Klik På Udfør
Eksportere/Importere Adressekartotek
Eksportere
01 : Start Outlook Express 02 : Åben Adressekartoteket 03 : Vælg Filer I Det Åbne Vindue 04 : Vælg Eksporter 05 : Vælg Adressekartotek (WAB) 06 : Vælg Et Navn (F.Eks. Adresser) 07 : Vælg Det Sted Du Vil Gemme Filen 08 : Brænd Filen På CD'en
Importere
01 : Start Outlook Express 02 : Åben Adressekartoteket 03 : Vælg Filer I Det Åbne Vindue 04 : Vælg Importer 05 : Vælg Adressekartotek (WAB) 06 : Vælg Det Sted Du Gemte Filen På CD'en 07 : Vælg Filen Du Gemte & Klik På Åbn 08 : Klik På Ok Når Den Er Færdig
Eksportere/Importer Mail & News-konto'er
Eksportere
01 : Start Outlook Express 02 : Vælg Funktioner 03 : Vælg Konti 04 : Markér Den Konto Du Vil Eksportere 05 : Vælg Eksporter 06 : Vælg Det Sted Du Vil Gemme Filen 07 : Vælg Gem 08 : Brænd Filen På CD'en
Importere
01 : Start Outlook Express 02 : Vælg Funktioner 03 : Vælg Konti 04 : Vælg Importer 05 : Vælg Hvor Du Gemte Filen På CD'en 06 : Vælg Filen Du Gemte & Klik På Åbn
Dine dokumenter og billeder og hvad du ellers selv har lavet kan du bare brænde direkte til CD'en.
Jeg har fået samlet computeren, og har nu testet den i nogle dage. Så I skal nok få nogle point for jeres fine svar, jeg venter dog med at lukke til jeg er helt færdig......
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.