Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 12:23 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Backup af emails med mere......

Jeg står overfor at skulle sælge min gamle PC. Jeg har så købt en ny PC, hvor jeg vil genbruge harddisken fra den gamle PC. Men for at kunne gøre det, er jeg jo nok nødt til at formatere C-drevet, og lave en frisk installation. Problemet er så at jeg har en masse data på C-drevet jeg gerne vil passe på (emails etc.).
Hvordan løser jeg det problem mest hensigtsmæssigt ?!

PS jeg har en brænder til rådighed.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 12:31 #1
Det kommer lidt an på dit e-mail program. Benytter du Microsoft Outlook, skal du tage en backup af din outlook.pst (eller hvad du nu har kaldt den). Benytter du Outlook Express, skal du tage backup af Outlook-mappen, som indeholder din indbakke, slettet post etc.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 12:32 #2
Benytter du Lotus Notes, skal du tage backup af hele Data-mappen
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 12:35 #3
Du kan enten brænde dine data over på CD-ROM'en, eller du kan sætte et netværkskort i hver maskine, gøre dem til medlem af samme arbejdsgruppe, installere NetBeui og sætte et krydset kabel imellem. Så kan du trække dine data fra den ene pc til den anden.
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 12:50 #4
Det er Outlock Express jeg bruger.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 12:53 #5
Ok, nu har jeg ikke selv lige Win95/98 og Outlook Express, men Win2000 og Lotus Notes og Microsoft Outlook 2000.

Men prøv at søge på indbakke.* Når du har stiangivelsen, burde du gerne kunne finde dine andre mapper her også. Jeg MENER den ligger i C:\Windows\Application Data\.....
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 13:12 #6
Der ligger det hele, så det er jo fint nok. Men er det nok hvis jeg bare brænder det ned på en cd, og derefter kopierer det ind det relevante sted, når jeg har formateret C-drevet osv !?
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:13 #7
Ja, men du skal huske at fjerne skrivebeskyttelsen fra filerne. Ellers kan du ikke skrive til dem.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:13 #8
Rettere: Outlook Express kan ikke skrive til dem.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:15 #9
Altså, når du har kopieret dem fra CD-ROM'en og over på den nye HDD, skal du huske at fjerne skrivebeskyttelsen fra dem igen.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:17 #10
Og husk at tjekke, at det hele virker, inden du formatterer den gamle HDD.
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 13:19 #11
Ok, så vil jeg bygge videre på min nyindkøbte PC.
Hvis du har flere forslag til hvad der kunne være smart at brænde ned på cd før jeg formaterer så sig endelig til...
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:21 #12
Alle dine dokumenter, mails, Foretrukne, evt. programmer, spil, billeder - ja, hvad du kunne finde på at have af data :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:22 #13
Men visse programmer kan ikke bare kopieres over, da de tilføjer til registreringsdatabsen. Da SKAL du installere fra den originale CD-ROM. Held og lykke
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 13:25 #14
Når jeg skal tjekke om det hele virker, så mener du at jeg skal prøve at lave en kopi og kopiere den ind på en anden harddisk efter jeg har installeret styresystem eller ?

Den optimale løsning for mit vedkommende ville være, hvis jeg bare kunne flytte harddisken over i den nye PC, så slap jeg jo for at formatere og geninstallere styresystemet osv. men det kan vel ikke lade sig gøre, i og med at computerne hardwaremæssigt er forskellige....!?
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:30 #15
Jo, du kan godt flytte den gamle HDD over i den nye pc. Men så skal du først ind i BIOS og sætte opsætninger rigtigt. Det kan oftest lade sig gøre automatisk. BIOS kan simpelthen bare se den.

MEN ... hvis BIOS ikke kan, skal du angive heads, cylindre etc. manuelt. På din HDD skulle du gerne kunne finde relevante data.

Men hvorfor bøvle med det? Tag en kopi af dine data og få dem over på en spritny og frisk HDD :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:31 #16
Jeg mener, at du skal prøve, om du kan se alle dine mails fra den gamle HDD, inden du formaterer den gamle HDD. Ellers er du jo på den, hvis du får lavet en fejl.
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 13:32 #17
Jeg vil også mene at en frisk installation er det bedste...
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:33 #18
Helt sikkert. Hvis du kan få dine filer fra den gamle HDD over i de rigtige mapper på den nye, burde der ikke være noget i det.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:34 #19
Om ikke andet, så kan du importere dine gamle mails og kontaktpersoner.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 13:37 #20
Og husk at tjekke din gamle pc for virus inden. Hvis ikke du har et opdateret antivirus program liggende, kan du få den tjekket online på http://housecall.antivirus.com
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 13:38 #21
Det er selvfølgelig også en mulighed...
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. marts 2002 - 14:32 #22
Lykkedes det?
Avatar billede xiii Nybegynder
26. marts 2002 - 14:36 #23
Jeg er slet ikke kommet så langt endnu, men det nærmer sig...
Avatar billede bruno25 Nybegynder
26. marts 2002 - 15:26 #24
Her er en nem forklaring på hvordan du eksporter/Importer din e-mail og mail-/news-konto og adresse-kartotek.

Inden du formatér HD, skal du gemme bib."Outlook Express" som ligger her
C:\WINDOWS\Application Data\Identities\"Talkode"\Microsoft\Outlook Express
Biblioteket brænder du så hen på en CD.

Når du så har formateret & installeret Windows, gør du sådan her

01 : Start Outlook Express
02 : Vælg Filer
03 : Vælg Importer
04 : Vælg Meddelelser
05 : Vælg Microsoft Outlook Expres 5 eller 6 (Højeste Version)
06 : Vælg Næste
07 : Markér Overordnede Identitet
08 : Vælg Ok/Næste
09 : Klik På Gennemse & Vælg Outlook Express-Biblioteket På CD'en
10 : Klik På Næste
11 : Klik På Næste (Alle Mapper Skal Være Markeret)
12 : Klik På Udfør

Eksportere/Importere Adressekartotek

Eksportere

01 : Start Outlook Express
02 : Åben Adressekartoteket
03 : Vælg Filer I Det Åbne Vindue
04 : Vælg Eksporter
05 : Vælg Adressekartotek (WAB)
06 : Vælg Et Navn (F.Eks. Adresser)
07 : Vælg Det Sted Du Vil Gemme Filen
08 : Brænd Filen På CD'en

Importere

01 : Start Outlook Express
02 : Åben Adressekartoteket
03 : Vælg Filer I Det Åbne Vindue
04 : Vælg Importer
05 : Vælg Adressekartotek (WAB)
06 : Vælg Det Sted Du Gemte Filen På CD'en
07 : Vælg Filen Du Gemte & Klik På Åbn
08 : Klik På Ok Når Den Er Færdig

Eksportere/Importer Mail & News-konto'er

Eksportere

01 : Start Outlook Express
02 : Vælg Funktioner
03 : Vælg Konti
04 : Markér Den Konto Du Vil Eksportere
05 : Vælg Eksporter
06 : Vælg Det Sted Du Vil Gemme Filen
07 : Vælg Gem
08 : Brænd Filen På CD'en

Importere

01 : Start Outlook Express
02 : Vælg Funktioner
03 : Vælg Konti
04 : Vælg Importer
05 : Vælg Hvor Du Gemte Filen På CD'en
06 : Vælg Filen Du Gemte & Klik På Åbn

Dine dokumenter og billeder og hvad du ellers selv har lavet kan du bare brænde direkte til CD'en.
Avatar billede steen_hansen Forsker
01. april 2002 - 16:41 #25
Hvordan går det? Skrider det fremad?
Avatar billede xiii Nybegynder
01. april 2002 - 17:19 #26
Jeg har fået samlet computeren, og har nu testet den i nogle dage.
Så I skal nok få nogle point for jeres fine svar, jeg venter dog med at lukke til jeg er helt færdig......
Avatar billede steen_hansen Forsker
13. april 2002 - 22:04 #27
Jeg er bare nysgerrig :o) Lykkedes det?