Avatar billede tille Nybegynder
12. marts 2002 - 08:14 Der er 1 kommentar og
1 løsning

program til at optage mpeg fra webcam ?

jeg skal optage et stykke video på ca 45 minutter i tålelig kvalitet fra min Philips ToUCam Pro.

Jeg har forsøgt med den medfølgende software og Virtual Dub, men i begge tilfælde ender filen på omkring 1.5 GB

det er lige rigeligt.

Findes der ikke et program der giver mig mulighed for at optage i Mpeg eller andet lidt mindre pladskrævende format?

Avatar billede Tony Breindal Juniormester
12. marts 2002 - 08:27 #1
Måske efterfølgende er noget du kan bruge (optager dog ikke lyd):
http://webcamrecorder.com/index.html?v=1.00&d=12&r=7&ls=40&lp=0
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2002 - 13:08 #2
benyt du bare det program der følger med, der er blot et spørgsmål om en række indstillinger der afgør dels kvaliteten, men altså derfor også hvor meget plads dine videofiler rent faktisk fylder pr. sek.

Mon ikke du gemmer i mpeg på nuværende tidspunkt eller i avi med et eller andet medfølgende codec.

Prøv at gå ind i de indstillinger der er for at capture dine billeder. Det er muligt at du kan vælge i hvilket format du vil capture - er det tilfældet vælger du mpeg1 - derefter kan du sætte opløsningen, det skulle være nok med omkring 360x288 som udgangspunkt, eller endda endnu mindre.
Dine framrate kan for så vidt gå helt ned til omkring 12,5 - grænsen for hvornår vi mennesker lader os snyde til at opfatte en række stillbilleder som værende levendebillede (altså video) ligger på ca. 12 så alt over dette tal skulle virke, men med bedst des højere du går, dog til en vis grænse og alt efter hvilket medie der afvikles fra.

Men ved at jurstere blandt andet de ovenstående indstillinger burde det allerede reducere størrelsen. Dertil kommer en anden kompressionsfaktore, den såkaldte bitrate, der afgør hvor mange data der bruges på hver enkelt fram. der er flere forskellige måder at styrre denne på - heriblandt vbq der er en variabel bitrate, og du derfor definere en maximum værdi og en minimum værdi, eksemepelvis 1500/800 eller en cbq som er en konstant bitrate sæt eventuelt denne til 1000