Avatar billede slimmils Nybegynder
08. marts 2002 - 14:43 Der er 1 løsning

VHS-CD?? TV-kort???

Jeg skal have min gamle VHS-film lagt over på min computer. Er der nogen der har nogle personlige erfaringer med det med hensyn til hvilket kort man skal bruge til at caputere med. Jeg har set på et ATI TV Wonder der det noget eller skal jeg have noget andet???
Avatar billede cgleerup Nybegynder
12. marts 2002 - 11:35 #1
For det første skal du gøre dig klart hvad du skal bruge det til, som udgangspunkt er det jo ikke nødvendigt med specielt høj kvallitet når der er tale om VHS der jo som basis er forholdsvis ringe - men du vil efter al sansynlighed hurtigt fange interesse for at redigere i andre sjove ting og sager som du evt. går og optager med dit hjemme kamera.
Men hvis det er til privat brug kan man jo så helgardere efter noget der svare til den såkaldte dv-kvalitet. Dernæst kommer prisen, der fås nogle ganske fornuftige kort fra omkring 1000 kroner og opefter, til tider ligt billiger, men ca. 1000 kroner.
Det rent tekniske er en anden sag, skal det være DV/firewire, fra vhs er det jo nødvendigt med en analog signaloverførsel, altså det såkaldte composit eller component.
Og som om alle disse beslutninger ikke var nok i sig selv, så er der også din maskines performance/størrelse og dit styresystem at tage højde for. En computer der skal arbejde med video skal helst have to harddiske, ikke blot partitioner men fysisk to forskellige diske, én til afvikling af programmer og én til data. For ram gælder det som altid at du aldrig får for meget, og som oftest helle ikke engang nok, men hvis du har over 128 skulle det spille, selvfølgelig kan du ofte nøjes med mindre hvis din tålmodighed er god!
CPU-størrelsen er ikke så afgørende men du skal helst over 500mhz og gerne omkring de 1000mhz.

Men kontakt et firma som evt. www.videographic.dk eller www.avhuset.dk eller din lokale forhandler.

Kort fra pinnacle er ofe brugt inden for såvel private som profesionelle.

Men du skal selv vurdere hvad du har brug for!