Avatar billede fjorbak Forsker
07. marts 2002 - 13:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ram til IBM Aptiva

Hej er der et klogt hoved der ved om man kan bruge alm. SDRAM til en IBM aptiva fra ca. 1996/97.
De originale ram hedder 01K1107 og 01K1106 henh. 128 mb og 64 mb

Eller hvor man kan finde nogle sdram til denne maskine.

jan
Avatar billede sthen Nybegynder
07. marts 2002 - 13:57 #1
Ring til SBJ-service på tlf 44953837

De har for nylig skaffet nogle til min Aptiva der er 3 år gl.
Avatar billede elmkaer Nybegynder
07. marts 2002 - 14:24 #2
Ikke mig bekendt. Jeg har selv forsøgt at finde nogle ganske almindelige SDRAM blokke der kunne passe til min Aptiva og det måtte jeg opgive. Jeg ved at man stadig kan købe RAM til en Aptiva men de koster jo lidt mere end andre RAM blokke
Avatar billede lazac Nybegynder
07. marts 2002 - 14:43 #3
Hvilken Aptiva-model er det helt præcist?
Jeg har selv lige opgraderet en stribe IBM PC 300PL'er og der brugte jeg almindelig standard-ram.
Du skal blot sørge for at rammene har de samme specifikationer, som de anbefalede IBM-ram.
Avatar billede halifax Nybegynder
07. marts 2002 - 14:58 #4
Jeg har en Aptiva model 2137 E50 fra 1997. Leveret med en klods 32MB PC100 ram. Jeg har senere uden problemer skiftet ram, så der nu sidder 64MB PC100 SD RAM plus 128MB PC133 SD RAM. Bege moduler fra Kingston. Købt henholdsvis i Bilka og Computer City. Min model kræver ikke nogen særlig "IBM ram", blot de min. er PC100.
Min model er den første i en ny serie fra IBM som kører PC100. Er din model fx fra 1996 kan det tænkes at den kræver særlige Ram, fx PC66.
Køb dine ram med aftale om, at de kan byttes eller returneres, såfremt din pc ikke kan bruge dem
Avatar billede lazac Nybegynder
07. marts 2002 - 15:18 #5
De ram jeg brugte var pc133, mens ibm brugte pc100. Generelt gør det ikke noget at man bruger "hurtigere" ram end anbefalet, da det primært er et mål for rammenes stabilitet ved de forskellige bus-hastigheder.
Avatar billede fjorbak Forsker
07. marts 2002 - 17:07 #6
Halifax du ramte plet, tak for oplysningerne, kan du huske priserne.
Avatar billede fjorbak Forsker
07. marts 2002 - 17:08 #7
Jeg glemte at sige at det var en 66MHz bundkort/bus
hej igen
Avatar billede halifax Nybegynder
07. marts 2002 - 17:40 #8
fjordbak - Tak for point. Bundkort på min E50 er også 66MHz, men 100 på ram-bussen. En kollega (vi har samme model medarbejder pc) købte PC66 til sin. Det kunne den ikke køre med, så han fik byttet til PC100 - og alm. SD Ram fra Bilka. Rampriser er en utilregnelig størrelse. 64MB blev købt for ca. 3 år siden for 499 eller 599, mens 128MB er købt tidligere i år for kr. 278,00.