Avatar billede 300838 Nybegynder
01. marts 2002 - 19:57 Der er 16 kommentarer

G3 kan ikke bruge 9.2

Jeg har pludselig et problem med min gamle G3/233, sys. 8.6 som har tjent mig fint i mange år og som jeg håber en af jer kan hjælpe mig med.
Jeg ville  udskifte min nuværende Hd 4Gb til en 40 Gb (IBM diskstar-ca. 7500 rpm) og i denne forbindelse købte jeg systempakken Os X med en vedlagt sys. 9.2.1 som jeg ville indsætte på den nye HD.
Og nu begyndte problemet: efter montering af ny Hd starter jeg med disk 9.2.1 (med C nedtrykket), start -logo (9.2.1) kommer og den første udvidelse-logo vises på skærm. Derefter fremkommer et stort indrammet hvidt tomt felt (lig med alm. bombe/advarsel felt) og maskinen låser. Prøver flere gange - samme resultat.
På det tidspunkt er jeg i tvivl om - er der fejl på diskette. Opstarter derfor med extern SCSI HD (sys 8.6), men 40 Gd Hd er ikke aktiv/uformateret. Formatere den via extern 8.6. Indsætter disk 9.2.1 (under 8.6) og installerer det nye sys.9.2 på den nye disk. Opstarter uden SCSI'er: samme resultat (start -logo (9.2.1) kommer og den første udvidelse-logo vises på skærm. Derefter fremkommer et stort indrammet hvidt tomt felt og maskinen låser). Prøver opstart m. uden udvidelser (tryk skift), samme resultat, men NU med en tekst i rammen "systemfejl".
Udskifter nu den nye 40Gb med den gamle 4GB og laver opstart disk 9.2: samme resultat  (start -logo (9.2.1) kommer/stort indrammet hvidt tomt felt).
Nu er jeg ved at opgive ævlet, men en medarbejder har den samme maskine G3/233, og jeg monterede den nye 40Gb i hans mac. Resultat: helt OK - opstarter i 9.2.1 (indsat fra min mask. under 8.6) og virker helt OK. Opstarter så i hans maskine med disk 9.2 ( C nedtrykt) - resultat også helt Ok og alm.
Konklusion: Disk eller ny Hd 40Gb er ikke defekt, men hvad i H...... er der i vejen med min hardware).
Er der en der kan hjælpe ??? - stor tekst, men også et stort problem!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. marts 2002 - 20:03 #1
Det sidste styresystem til de gamle grå Mac G3 hedder 9.1. Så du bliver
nød til at købe en ny computer, eller købe MacOS 9.1.

/per
Avatar billede aeblenet Nybegynder
01. marts 2002 - 20:29 #2
der findes en "dims" -så du kan installere OSX.

Jeg ved ikke om den kan installeres og afhjælpe dit problem.

Jeg finder den lige (og vender tilbage)

hilsen: http://www.aeblenet.dk
Avatar billede aeblenet Nybegynder
01. marts 2002 - 20:50 #3
UPS . . .

Hvis du kun har 64MB RAM -er dette dit problem.
OS 9.2 skal selvstændigt bruge 57MB og nægter at starte op med mindre end 124MB ! ! !

Jeg leder dog stadig, da jeg ikke kan finde "dimsen" er jeg blevet stædig.

Men den med de 64MB RAM er mit endelige svar . . .
Avatar billede aeblenet Nybegynder
01. marts 2002 - 20:51 #4
OS 9.1 er lige så RAM-krævende . . .
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. marts 2002 - 23:38 #5
aeblenet> Du har fuldkommen ret i at MacOS 9.1 skal bruge 57Mb ram. Men jeg har læst
et sted på et applelink, at de ikke anbefalede at anvende MacOS 9.2 til de grå G3'er.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. marts 2002 - 23:42 #6
Her kan du downloade MacOS 9.1: http://www.xlr8yourmac.com/OS9/OS9_1_feedback.html

/per
Avatar billede macintosse Nybegynder
01. marts 2002 - 23:51 #7
Prøv at zappe prammen 3-4 gange (æble+alt+p+r)
Har du scsi enheder som din kollega ikke har, fx zip drev scanner eller andet, du skal huske din scsi kædes samlede længdemax må være 2.5m.
Har du checket at jumperen på den nye disk er sat til ID0 og ikke 3 eller 5???
Avatar billede hoejrup Nybegynder
01. marts 2002 - 23:51 #8
Avatar billede 300838 Nybegynder
01. marts 2002 - 23:59 #9
Til hoejrup: Dit svar er ikke rigtigt. 9.2.. kører stabilt på en medarbejders Mac 3G/233 - fuldkommen samme type som min og den kan også opstarte fra disk..
Sys 9.1 kan ikke købes mere iflg. Office Line!

Til aeblenet: Jeg har ca. 225 Mb ram, hvilket også står i sys.oplysning. Håber du finder "dimsen"
Hilsen 300838 / Tom
Avatar billede 300838 Nybegynder
02. marts 2002 - 00:11 #10
Til macintosse: Det kan ikke være prammen da mac'en skal starte fra disk 9.2
Prøvet at starte fra disk med scsi-kablet ude.
Kollega-mac er ikke identisk, jeg har et andet skærmkort (LaSie-skærm) og USB psikort.
300838/tom
Avatar billede hoejrup Nybegynder
02. marts 2002 - 01:20 #11
300838> Mit svar er korrekt ifølge det link jeg læste for længe siden. Men der er også kommet en 9.2.2 version siden dengang.

/per
Avatar billede egonspock Seniormester
02. marts 2002 - 06:42 #12
Hvorfor ikke bare køre OSX. Jeg har en G3/233/64 MB(!) der kørte i 75 dage uden nedbrud, indtil vinterstormen tog strømmen ;-)
Men 9.2 burde sgu køre, og det lyder som et hardwareproblem ala zap PRAM eller nyt batteri, eller måske endda defekt RAM. Har du prøvet at hive RAMmen ud under opstart til 9.2? Der er også kommet et par Open Firmware-opdateringer siden 8.6, og de kræver en del mere af din RAM end tidligere.
Avatar billede 300838 Nybegynder
02. marts 2002 - 14:07 #13
Hoejrup> Jeg er ikke sikker på om det er 9.2.1 eller 9.2.2. Det er min arb.mac og jeg ser den først på mandag. Men den lille sys-forskel tror jeg ikke på.

egonsprock>jeg kan ikke køre OSX, alle mine grafiske programmer er ikke til X'en. Vedr. ram - jeg har ikke selv været inde på den idé, undersøger det med omplaceringer/ombytning med kollega-max på mandag.
Batteri halvt år gl.
300838/Tom
Avatar billede 300838 Nybegynder
02. marts 2002 - 14:16 #14
til Alle: jeg er ved at blive sur og stædig over dette problem der undsiger alt logik,- derfor er der en af jer der kender en der skal/har udskiftet en G3/266 og som er til salg for en realitisk pris?? - og som jeg kan benytte til at lokalisere fejlen i hardwaren.
300838/Tom
Avatar billede 300838 Nybegynder
13. marts 2002 - 22:22 #15
Jeg har selv fundet fejlen: Jeg har en LaCie 21 skærm som i sin tid blev købt sammen med G3'en med et indsat skærmkort. Jeg fjernede skærmkortet og koblede en 17 Apple skærm på, resultat: alt OK. Det var altså skærmkortet der der laver fejlen..
Sideløbende har jeg fået et svar fra LaCie/Sverige:
>>LaCie har sålt grafikkort och det var av märket IXMicro. Dom har dessvärre gått i konkurs och företaget existerar inte längre. Drivrutiner för dessa grafikkort hittas på följande website,
http://eshop.macsales.com/Tech/index.cfm
load=ixmicro.html
Jag tror inte att dessa drivrutiner fungerar under
MacOS 9.2.1 och inte heller MacOS X eftersom det är gamla version och inga nya drivrutiner har gjorts.<<
Nu er fejlen fundet - spørgsmålet er så hvad jeg så kan gøre, hvis jeg vil beholde LaCie skærmen som er ret god. Åbner et nyt spørgsmål om problemet.
Avatar billede 300838 Nybegynder
13. marts 2002 - 22:25 #16
Lukker spørgsmålet