Det er ikke formatet der er afgørende. Skal det trykkes som een farve på en kuvert eller lign. så er det den præcise farve trykkeren ønsker.
I PS værktøjspaletten åbner du farve valg. Bruger pickeren til at suge farven op. Klik på custom og den viser det valg i Pantone paletten som er tættest på.
Hvis logoet skal trykkes i en bestemt farve, er trykkeriet fuldstændig ligeglad med hvilken farve dit logo har. Det må meget gerne være sort. Det han gør er at han bloit trykker med den ønskede Pantonefarve. Det du derimod skal satse på, er at skaffe så skarp et aftryk som teknisk muligt, helst i vektorgrafik, for at få så høj en kvalitet som muligt.
Et eller andet sted er man altså nødt til at definere trykfarven. Dette gøres i PMS eller Pantone farver. Dette er et universelt farvesystem til tryk i offset.
- og det er givetvis fikset idet det kun er Pantonen han vil have redfox til at udpege :-) Garanteret fordi han ikke vil stå med ansvaret for valget og et muligt genoptryk på sin regning hvis han vælger forkert...
som tino skriver, er gif ikke egnet til offset, det skal helst være en tif. eps eller lignende i 300 dpi. En gif vil blive hakket, og i et meget lille format da giggen er i 256 farver eller 72 dpi
Gif'en ka' ikke bruges direkte.., men idet den - som jeg læser det - allerede er konverteret kan den. Så er den jo lavet om til RGB eller CMYK. Åbner man den og sætte opløsningen til 300 dpi giver det er størrelse på 3,3 x 3,56 cm hvilket også er meget godt til et logo på et brevpapir!
Jeg ka' se i alle arbejder med ideen om at trykkeren fremstiller brevpapiret i 4-farve tryk, men det er da at gå den helt forkerte vej. Nej, aflevere materialet så skarp som muligt, og lad trykkeren blande/finde den ønskede farve, det giver et bedre resultat. Det gør yderligere også det, at næste gang du skal have trykt brevpapiret, bliver det meget mere nøjagtig samme farve, end ved at trykke det i 4-farve ...og så er det billigere. Kontakt din trykker og spørg ham!
tino: Nej, for det er ikke en skalering jeg foretager. Billedet indeholder 390 x 421 pixels. Sætter du opløsningen til 72 dpi er print-size 13,76 x 14,85.., det svarer til 3,3 x 3,56 i 300 dpi.
Det er ren matematik.
cdc: Så har du med stats-garanti ændret på image-size også. En konvertering af farverum ændrer ikke på image-size.
fotograf: Ikke alle! Naturligvis er det 1-farvetryk. Det gi'r sig selv når der bedes om en pantone-farve. Men ellers har du ret.., redfox er garanteret forvirret på et højere plan. Som jeg svarede tidligere så er det eneste han ønsker at vide: Farven.
Om han køber den, blander den eller hvad er ligegyldigt. Men jeg tror han vil ha' Redfox til at gi' ham pantone-nummeret for ikke selv at stå med ansvaret.
redfox -> Kan du ikke fortælle om du har nogle krav til hvor stort logoet skal være? Har du prøvet at konvertere logoet til pantone selv, ellers så sig til hvis du skal guides igennem det.
tino: Du ka' da ikke konvertere til Pantone..? eller er jeg helt tabt..? I min verden har man en RGB eller en CMYK værdi som man søger at finde en matchende pantonefarve til.
sh-dk -> undskyld, men jeg ka' altså ikke se nogen steder at han beder om Pantonefarven, han er vist bare blevet forvirret over hvad hans trykker har sagt til ham, og troede han skulle lave det i Pantone.
Jeg er kold i kransen over hvad pantone-værdien er! Den kan jeg bare slå op i InDesign eller på min PMS el. pantone-palet. Den kan altid laves om når logoet er defineret i den farve.
Det jeg vil have er logoet i et hvilket som helst andet filformat, defineret i en hvilken som helst pantone-farve - gerne sort.
Hvis nogen gider lave det skal de nok blive rigeligt belønnet.
Problemet er, at KU er en gammel forening og for 100 år siden gik man ikke og tegnede logoer i vektorgrafik - det siger sig selv.
Engang opstod der så på mystisk vis et logo i gif-format. Det var engang i 90'erne, så spørg ikke hvordan.
Det ville unægtelig løse mange af KU's (design-) problemer hvis logoet blev tegnet i Illustrator el. men det er økonomien ikke lige til.
Jeg er klar over, at tryk af f.eks. blade og pjecer med fotos ol. foregår i fire farver, mens visitkort, brevpapir ol. med fordel kan laves i 1 el. 2 farver. Pantone-farven er blevet defineret ud fra en palet, men trykkeren stenede over min pdf. Her er hvad han skrev:
"Jeg har brug for en pdf-fil hvor tekst og logo enten er i sort eller i begge farver altså sort + grøn som specialfarver.
Jeg kan sagtens bruge en ren sort pdf-fil i dette tilfælde fordi farverne ikke løber sammen, så kan man godt seperere farverne før trykning.
Rasmus ! Den pdf-fil jeg har modtaget fra dig som ren sort, der har du været inde ændre logoèt fra grøn til sort, hvis du blot gør den på den måde, så opfattes den grønne (af sort) at den ikke skal være helt sort, der kommer altså raster i. Hvis der er raster i logoet, så kan vi ikke gå ud fra den pms-farve som jeg har aftalt med Mikkel. DERFOR.... Jeg har brug for en fil hvor logoet er h e l t sort så vi rammer den rigtige farve."
Hvis den bliver helt sort så bliver den meget hakket, for så fjerner man den bløde kant der er rundt. Men den er 100% sort der hvor den skal være det, så jeg kan ikke helt se hvad der er galt.
Ja jeg mener at forstå ham. Men jeg ved jo ikke om du har lavet en CMYK sort til ham (med farve i alle fire kanaler) Den Tino har lavet er OK! Men bare ikke skarp. Ved at bruge den fremgangsmåde jeg beskrev tidligere med levels, så kan du få kanterne noget skarpere. I levels er der tre værdier (og tilsvarende pile at trække i) Ved at trække lidt i den til venstre og lidt i den til højre osv... så kan du "samle" pixelinformationerne i en temmelig skarp sort kant.
Bliver det for hakket, så lave en nærved og næsten version og giv den en anlelse gaussian blur for at bløde op på kanterne.., og brug så levels på samme måde igen.
Men behold den i Greyscale for kun at have en kanal til trykkeren.
Har du en mail adresse, så kan jeg sende dig en eps-fil af tegningen, den fylder ca. 1 MB. Den er selvfølgelig ikke hel perfekt, men hvis du kender Illustrator vil nogle timers arbejde gøre godt.
tino_bh -> den kan da sagtens komme under de omtalte 50 kb, men så skal man ind i Illustrator og rette mange af punkterne, rigtig mange kan fjernes, men det kræver tid...masser af tid.
Var det ikke nemmere at konvertere logoet med Streamline og derefter hente det ind i Illustrator, give logoet den rigtige pantonefarve og vupti.... 5 minutters arbejde
Tak for point. Godt at det lykkedes! Jeg brugte vel 20-25 min. på streamline og lidt justering af kurver. En time mere ville ikke skade.., hvis man går helt ned i petitesserne.
Hvad skal du have for at give den en ekstra time? Kan det klares for point?
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.