Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
22. februar 2002 - 13:14 Der er 21 kommentarer

Printerproblemer

Jeg har et lille problem...

Efter at have flyttet XAL 2.71 over på en ny server kan jeg ikke få kontakt til mine printere...

2 stk. netværksprintere til "alle brugere" - Det er galt med dem begge
(Brother HL8 og Juki 5510)

Fejlmelding:

    Printerfejl
Gentag    Afbryd

Det er som om det slet ikke kan se printerne...
Hvor mange steder skal sådan nogle sættes op ??

Jeg opretter printerne (Generelt/tilpasning/printere etc.) - Og går derefter i brugertilpasning/printere etc. - "Alle brugere" -

Jeg har stadig det "gamle" regnskab til at ligge som skabelon og har prøvet at importere driverne en 65 - 68 gange - Men intet ændres...

NB: Jeg kan godt skrive ud på Windows standartprinter !!

Håber på et guldkorn...
Avatar billede capital Nybegynder
23. februar 2002 - 22:59 #1
Hej

Kan du se dine netværksprintere, når du forsøger at oprette printernavne?
Nuvel - du skal oprette printere, der peger på dine netværksprintere.

1. opret printer 1 -> peg på netværksprinter 1
2. opret printer 2 -> peg på netværksprinter 2

Hvis du opretter printere så alle brugere har adgang til disse, vil du nu kunne vælge dem i udskrift-options-prompt-boksen.
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 09:45 #2
Ja - Jeg kan umiddelbart godt se dem... Tror jeg !
I det gamle program fungerer printerne stadig !
Jeg kan godt vælge printerne i udskriftsprompten, men derefter kommer fejlmeddelelsen.
Det der med at pege - Jeg er ved at få ondt i armen - Hvor længe skal jeg blive ved...? Det er ikke sådan, at du/I har en mere permanent løsning ??
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 11:40 #3
Jeg havde samme problem med mine printere. De kørte bare gennem en HP Jetdirect men for at få den til at kører er jeg nødt til at bruge den gamle dos kommando "net use lpt1 \\server\okiml320". Når jeg har aktiveret den så kører det bare uden problemmer.!?!?
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 12:51 #4
Hvor mener du (Sysop) at denne kommando skal aktiveres ?

Jeg kan se at juki'en kører på LPT 4 og brother'en på LPT 6 via en printserver - Siger det nogen noget ?
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 12:54 #5
Fra command prompt!

SE Lige hvad share navnet er på printeren!
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 13:08 #6
Øhhh...
Vi kalder dem for Brother Ny og Juki 5510 - Er det det du mener ?
Eller mener du hl-1660 eller...
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 13:11 #7
Gå under printere - Egenskaber - Deling: Det navn bruger du.
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 13:31 #8
Deling kan jeg ikke lige finde...
Hvad siger du til //hp1/hl-1660 eller snakker jeg om appelsiner ?
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 13:44 #9
jeg tror det er det!
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 14:06 #10
Hvad mener du så præcist jeg skal gøre... og hvor...?
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 14:13 #11
Gå i command prompt på bruger pc'en.
Skriv
net use lpt6 \\"servernavn"\hl-1660

servernavn skal du jo lige angive og så unden "

Se om du kan printe nu!
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 14:27 #12
Aaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhh
Det ændrer ikke en tøddel !!
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 15:13 #13
hvad kom den til at hedde:

net use lpt6 ??????
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
25. februar 2002 - 16:01 #14
net use lpt4 \\hp1\juki5510
net use lpt6 \\hp1\hl-1660
Avatar billede sysop Juniormester
25. februar 2002 - 16:24 #15
Desværre jeg må gi fortabt! Beklager
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
26. februar 2002 - 10:18 #16
Det var squ ærgeligt - Du havde faneme fortjent pointene...
Jeg prøvede lige 5 - 6 gange mere - Men det er åbenbart ikke det !?!
Tak for hjælpen ellers...
Avatar billede capital Nybegynder
27. februar 2002 - 08:22 #17
Hej hr_kristoff

Hvor i landet er du lokaliseret?
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
27. februar 2002 - 09:02 #18
... Jeg er hverken rocker eller voldsmand - Men jeg bor i Randers...
Avatar billede capital Nybegynder
27. februar 2002 - 10:03 #19
Nuvel - så vil jeg ikke tilbyde at kigge forbi (bor selv i KBH).

Forsøg sysop's net use kommandoer
Herefter skal du oprette printere i XAL og husk at angive korrekt LPT nummer (nummer = net use lptXX) til printerne.

Som printer driver skal du vælge "standard-windows"
Avatar billede hr_kristoff Nybegynder
01. marts 2002 - 11:40 #20
Undskyld forsinkelsen til jer der har fulgt med i punktet her - Men der har lige været nogle andre ting...
Til Capital - Når vi bruger standart windows drivere - Så kan vi skrive ud, men vi løb ind i en masse konflikter mellem de forskellige printere !! (Det var ikke løsningen)
Vi prøvede derfor til sent i nat, igen kopiere det gamle program ud og lave et nyt - Og det er tilsyneladende lykkedes (Efter en ca. 10 forskellige forsøg)... Nu virker printerne, som de skal. Ingen ved desværre helt præcist hvorfor.
Men i følge en XAL - mand som ved mere end undertegnede (Dem er der en del af...) så var problemet ikke XAL... Men de kommandoer der skal til for at sparke udskrifterne videre til de respektive printere... Noget kunne kraftigt antyde, at der var blandet nogle DLL - filer ind i problematikken, og så ved de fleste, at så kan det gå helt galt...
Måske er der andre der kan bidrage med en mere lærerig forklaring, så vi alle kan blive lidt klogere - Jeg lader derfor punktet stå et par dage endnu. Tak for hjælpen til alle jer som er kommet med input !!
Avatar billede dma Nybegynder
28. juni 2003 - 14:31 #21
Nu er der nok gået "et par dage" hr. kristoff. Lukker du?