Avatar billede apc Nybegynder
21. februar 2002 - 12:56 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

win98 + winxp

Er det muligt, og hvis ja, hvordan installerer jeg win98 sammen med mit nuværende os winxp. Jeg har kun een partition til rådighed. Opstart af win98 vha diskette eller cd?
På forhånd tak for hjælpen.
Christian
Avatar billede sunep Nybegynder
21. februar 2002 - 13:00 #1
du skal have en partion eller anden harddisk som du kan installere win98 på. så går du ind i bios og siger at den skal boote fra CD, sætter din win98 cd i og starter computeren, så skulle den gerne selv starte op med installationen, når du bliver spurgt hvor du vil installere skal du vælge det drev du har lavet til formålet.
Avatar billede johnschmidt Nybegynder
21. februar 2002 - 13:02 #2
Du kan også "bare" lave en dual-boot på en partition - jeg ved det kan lade sig gøre, men kan desværre ikke hjælpr dig med den tekniske løsning, men det skulle være lidt langhåret
Avatar billede peet-49 Novice
21. februar 2002 - 13:14 #3
Win98 laver selv en dualboot.
Avatar billede resten Nybegynder
21. februar 2002 - 19:19 #4
Der er 2 mulighedder som man kan gøre ang dual boot den som M$ siger og den som jeg har lært af John stigers *ss*
hvis du skal køre med 2 OS så skal man sørge for at enten win 95/98/me/2000 ligger på C drevet og win xp på D drevet
så kan du ved opstart selv vælge hvilket OS som du vil køre,men du kan også gøre sådan her så du kan lægge win 95/98/me/2000
på D drevet og xp ind på C drevet.og det er jo dejligt hvis man har lagt win xp ind og så finder ud af at man nok også gerne
ville have win 98 ind til evt spil.
Boot på winXP cd-rom - vælg repair - manual repair - log på din winnt installation (typisk 1) -
skriv dit admin-password - skriv så bootcfg /rebuild - Sig ja til at tilføje den til boot.ini -
nu spørger den efter load identifier, dette er navnet som kommer til at stå i boot.ini -
næste punkt kan jeg ikke huske men skriv bare 1 så virker det :) (venligst lånt at John stigers)

http://www.microsoft.com/Danmark/Support/xmlkb/DA306/5/59.ASP?LN=DA&SD=SO&FR=0

http://www.microsoft.com/WINDOWSXP/expertzone/tips/february/banez1.asp
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
21. februar 2002 - 23:03 #5
Det kan altså godt lave sig gøre med 2 OS på samme partiotion når det har en ven gjort på hans harddisk og der var da ingen problemer !
Avatar billede resten Nybegynder
21. februar 2002 - 23:18 #6
Jeg har også haft hele 4 windows xp på en partion og haved valget om at starte hver enkelt ved opstart.
Avatar billede resten Nybegynder
21. februar 2002 - 23:19 #7
Og det skal dertil siges de alle 4 virked perfekt.

PS det var grundet en lille diskution med Johnstigers *ggg* derfor.
Avatar billede svend_rugaard Praktikant
22. februar 2002 - 18:57 #8
Keder du dig, hvis du ligefrem bruger tid på at installere 4 Win XP ? Damn, fordi en "Nød" siger det ikke er muligt og man selv ved det er muligt så ville jeg sku ikke installere det igen og igen og igen ;)
Avatar billede resten Nybegynder
24. februar 2002 - 06:00 #9
Det er ikke noget med at kede sig at gøre det har noget med at udvide sin horisont så man ikke står i stampe.