Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2002 - 11:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Webcam til overvågning i.f.m. indbrud

Jeg er spejder i en hytte, hvor vi i øjeblikket er plaget af indbrud. Jeg har derfor fået idéen til at sætte et webcam op, forbundet til en computer i en fastboltet aflåst kasse.
Webcam´et skal kunne begynde at gemme frames på harddisken, når der er aktivitet foran kameraet, for på den måde at "filme" indbruddet.

Når det så er sagt, er det at min viden om webcams kommer til kort, og jeg kunne derfor godt tænke mig nogle råd. Specielt hvis andre har prøvet at sætte sådan noget op før.

Spm. går specielt på, hvilken software der skal til for at håndtere sådan noget.

Og hvilket webcam skal jeg få fat på. Jeg kan jo nok i værste fald risikere at det bliver smadret, og derfor behøver det jo ikke være den største dyreste model.

Jeg har lidt kig på: http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1574657891

men er ikke sikker på om der følger software med, og om det i øvrigt er i stand til at opfylde formålet.

Jeg regner med at der kommer lys i den gang, det skal monteres, og jeg forventer derfor at der ikke er for mørkt.

Ligeledes regner jeg med at det kommer til at køre på en mindre pentium maskine med win98.

Har nogen nogle gode tips??
Avatar billede blueprintz Nybegynder
20. februar 2002 - 12:25 #1
Jeg ved at Logitech Pro 3000 kan det. Det koster vist et sted mellem 500 og 1000 kr. Software følger naturligvis med.

Din overvågningsløsning ville nok være endnu bedre, hvis du sørger for at den gemmer billederne på en server et sted på nettet, så bevismaterialet ikke er smadret sammen med harddisk, hvis tyven nupper den eller ser sig sur på den. Om man bare kan sætte en ftp-adresse i kameraets software, hvor man siger hvor den skal gemme, ved jeg ikke. Er det ikke tilfældet kan du fx spejle den lokale folder med en på nettet.

Det burde ikke være et problem at din computer ikke er så kraftig
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. februar 2002 - 14:13 #2
Her kan du finde en software løsning til overførsel af billeder på internettet:

http://www.videophone.net/setup/listings/
http://henryjordan.com/snappy.html

/per
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. februar 2002 - 14:46 #3
Nå, min kommentar gled ud.

Tak for begge svar. Mit formål var grundlæggende at finde ud af, om løsningen overhovedet kunne lade sig gøre - helst med webcam producentens egen software. Da det er en standalone løsning, skal der kun streames ned til harddisken lokalt (Der findes stadig bygninger uden tele og kabel forbindelser :-).

Så mangler jeg bare at høre den lokale bix, hvad de er leveringsdygtige i her "on the fly". Statistisk set får vi nemlig besøg igen om 2-3 dage, og så skal det hele være klar.

Men tak for tippene.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juli 2003 - 13:30 #4
Jeg kan så for dem der støder på denne under en søgning fortælle, at løsningen i dag kører perfekt.
Softwaren fulgte med Logitech Pro 3000 kameraet, og installeret på en win98 på en 166Mhz maskine med 128Mb ram og 2Gb hdd, fungerer det som overvågningskamera. Softwaren kan i øvrigt sagtens streame til nettet i stedet - vi har bare ikke muligheden for opkobling endnu.

Maskinen er ydermere sat op til at genstarte 1 gang i døgnet (for at forebygge diverse fejl), og her har jeg været nødt til at sætte et manuelt tænd/sluk ur på for at være sikker på at nedlukningen ikke hænger på en programfejl.

Ydermere kører der en lille utility, der sørger for at slette de videofiler, der er over 14 dage gamle.

Maskinen overlever selvfølgelig også strømsvigt, og starter selv helt op af sig selv igen.

Samlet set har den kørt uden fejl de sidste 4-5 måneder, uden at jeg har gjort andet end at tjekke den en gang i mellem. Så løsningen kan jeg sagtens anbefale til andre små foreninger og klubber.

Vi har i øvrigt ikke haft indbrud siden - jeg tror at rygtet er spredt i byen at vi har overvågning, og det har nok afskrættet de unge tilstrækkeligt. Dog har jeg "fanget" en af medlemmerne i at udleje hytten til sine venner og lave fest dernede - med en smule hærværk til følge. Selvfølgelig benægtede han, men forevist videoklippene måtte han erkende forløbet. (og så vidste han i øvrigt at der fandt overvågning sted..... suk).

Slutbemærkning - husk at der skal være skiltet med at der er overvåget. Ellers vil evt. videoklip ikke kunne bruges til noget juridisk.