Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2002 - 20:06 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvad forlanger T&S?

Jeg går i tanker om at starte mit eget firma (moms-reg), men det daglige regnskabsarbejde afholder mig, så jeg har lige et par enkle spørgsmål for at få afklaret mig usikkerhed :o)

1) Hvad forlanger Told og skat af det regnskab man skal lave? Er det nok at lave en "liste" over indtægter og udgifter i excel, selvf. med faktura og kvitteringer som dokumentation? Eller skal man føre mere avanceret regnskab?

2) Skal man have tilknyttet en revisor? Det firma jeg overvejer at starte er blot et "fritidsfirma", så jeg regner ikke med at nå millioner i omsætning - derfor kan en revisor jo være temmelig dyr...

Håber nogen kan hjælpe

/Dan
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
14. februar 2002 - 20:12 #1
1. Ja det skulle være rimeligt.... du får udleveret matriale fra told og skat eller din kommune når du er blevet registreret.
Hvis dit firma ikke er særligt stort kan du sagtens overkomme at skulle lave den smugle bogføring selv. Jeg kan i hvert fald :)

2. Du behøver kun revisor hvis du opretter anpartsselskab eller aktieselskab.
Avatar billede tommyf Nybegynder
14. februar 2002 - 20:23 #2
Du skal huske at aflevere din momsafregning, også selvom den er på 0, eller får du en bøde på 500-800 kroner.

www.startfirma.dk er et genialt sted til spørgsmål som dette.
Avatar billede diina Nybegynder
14. februar 2002 - 20:28 #3
Hvis din omsætning er under 20.000 kr. pr. år behøver du slet ikke lave moms regnskab.
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
14. februar 2002 - 20:34 #4
Uanset hvad kan du lige så godt blive momsregistreret. Hvis du ikke er det kan du ikke trække momsen udgifter fra. Det kan der spares mange penge på. Jo færre kunder man har jo hurtigere er momsregnskabet overstået....
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
14. februar 2002 - 20:35 #5
"..... trækker momsen af udgifter fra....." even :)
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2002 - 20:51 #6
Kaptjan K.> Jeg har kigget i nogle af deres dokumenter, men de er meget indviklede synes jeg :o) Hvad skal årsregnskabet bestå af - det er vist også obligatorisk?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
15. februar 2002 - 13:10 #7
Nu skal du jo huske på at jurister og embedsmænd er nødt til at gøre tingene så komplicerede som muligt. Hvis det var til at forstå, kunne de jo ikke argumentere for deres lange uddannelse og høje løn :)

Spøg til side....

Der kræves et driftsregnskab som dokumenterer udgifter og indtægter, et momsregnskab som viser hvad du skal betale, og hvad du skal have refunderet (moms altså) samt et årsregnskab som indeholder resultatopgørelse og balance.

Det er i virkeligheden meget meget simpelt, og jeg vil ikke anbefale dig at hyre en revisor med mindre du tjener penge nok til at det kan betale sig. Som selvstændigt handler det jo om at holde udgifterne nede så man får noget ud af sit slid. Hvis du ikke kan holde en rimelig indtægt bliver du hurtigt træt af det.

Til årsregnskabet kan det dog vise sig at være nødvendigt, om ikke andet så den første gang. Så kan du jo senere vurdere om du vil gøre det selv.

Husk på at du kan få gratis hjælp af erhvervsvejleder inden du starter, og i nogle tilfælde endda efter du er startet.
Avatar billede Slettet bruger
15. februar 2002 - 14:08 #8
Mr. Captain! Du skulle vel aldrig være på ICQ?
Avatar billede kaptajnkemo Nybegynder
16. februar 2002 - 14:10 #9
tjo.... 62000597