Avatar billede jgs Nybegynder
04. februar 2002 - 12:08 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Installation af Win-XP

Når jeg prøver at installere Win-XP går skærmen i sort med teksten :"Installationprogrammet undersøger computerens hardwarekonfiguration" og kommer ikke videre
Dette sker når den har bootet fra CD´en og skal til at indlæse filerne til installationen.
Jeg har også prøvet først at montere Win-ME(som i øvrigt kører og har kørt perfekt på maskinen)og herefter
installere herfra.Dette går også udemærket,indtil den første reboot,når den er i gang med første genstart får vi igen ovenstående(og nedslående)resultat.

Maskinen er :Chaintech 7AJA
            Duron 1000
            96MB
            Riva TNT/32MB
            Maxtor/40GB HD
Avatar billede resten Nybegynder
04. februar 2002 - 12:10 #1
Prøv en load setup defoults inden i bios og prøv så igen.
Avatar billede resten Nybegynder
04. februar 2002 - 12:13 #2
Husk også af xp helst vil ha 128 mb ram men det er dog ikke det som er problemet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:15 #3
ja, det er den mest almindelige fejl, at bios kører forkert, så det første man gør er at Loade Default Setup.

I mit tilfælde koblede den keyboardet ud og installationen stoppede.
Avatar billede jimse Nybegynder
04. februar 2002 - 12:16 #4
Jeg har haft et lign. problem på en HP maskine. Det hjalp ikke noget før jeg lagde ny bios på.
Avatar billede blackie Nybegynder
04. februar 2002 - 12:17 #5
Prøv at sætte ACPI (Advanced Configuration And Power) til enable og sørg for at APM (Advanced Power Management) står "no" under punktet Power management i BIOS.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:17 #6
Det ville alligevel være en god ide at få dig noget mere ram, 96Mb er lige i underkanten, ikke så meget under installationen, men senere når du skal eksekvere programmer, så bliver det for tungt at arbejde med!
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:20 #7
blackie> bruger man Load Default Setup så sættes ACPI og APM normalt til Enabled, det gør det hos mig ;o)

Men det er en god idé at få den facilitet med i installationen, så man senere kan lukke ordentligt ned.
Avatar billede jgs Nybegynder
04. februar 2002 - 12:21 #8
Ja jeg burde jo nok have oplyst det fra starten,men den med at loade defaults  i BIOS har jeg prøvet som noget af det første,men jeg har ikke opdateret BIOS,jeg har været på Chaintech`s sider for at se om der var Win-XP bugs nævnt ved de respektive BIOS-filer ,men det var der ikke.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:23 #9
det ville alligevel være en god idé at få opgraderet din bios, det kan ha' betydning!
Avatar billede resten Nybegynder
04. februar 2002 - 12:26 #10
Jeg tror ikke på det ville hjælpe at opgarder din bios det er jo en rimlig ny maskine du sidder med.
Og har du prøvet til flerer gange med at indstaler den jeg har selv været ude for det samme og efter et par gange så kom den.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:29 #11
jeg tror så, at det er bedre at forsøge med minimum 128Mb ram.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:31 #12
har du gjort din primære partition aktiv, ellers får du ikke gang i installationen.
Avatar billede jgs Nybegynder
04. februar 2002 - 12:40 #13
Naturligvis har jeg gjort den primære partition aktiv,jeg har jo også fortalt,at Win-ME er/har været installeret,og kører perfekt,incl.netværk og internet mm.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 12:54 #14
vi er jo nødt til at skyde os ind på forskellige muligheder, hvis vi skal hjælpe dig!
Avatar billede resten Nybegynder
04. februar 2002 - 12:56 #15
Nu spørger jeg om noget man ikke må spørge om :(
Har den skive virket hos andre?
og har du prøvet igen efter en formatering.
Avatar billede blackie Nybegynder
04. februar 2002 - 12:57 #16
retaxes->Jeg mener også at APM skal slås fra, da APM benyttes af Win95/98/ME og Win 2000 samt XP ikke understøtter APM, men ACPI. ;-}
Avatar billede blackie Nybegynder
04. februar 2002 - 13:01 #17
resten->Hov, Hov, Var det ikke dig der var efter mig, på et tidligere tidspunkt :-}
Avatar billede blackie Nybegynder
04. februar 2002 - 13:02 #18
resten->Hov, Hov :-}
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 13:06 #19
blackie> jeg mener ikke at det skader at lade APM være Enabled, jeg kan ikke huske om jeg har prøvet at disable APM eller ACI, en af dem gør at jeg ikke kan starte winxp, sandsynligvis er det APM der kan undværes.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 13:11 #20
ACI=ACPI even
Avatar billede jgs Nybegynder
04. februar 2002 - 14:15 #21
re:resten
Nu er det i dette tilfælde ikke et fy-spørgsmål,grammofonpladen er skam god nok,men jeg har dog tilladt mig at forsøge på at installere den på en anden maskine for alle tilfældes skyld,og her gik bootprocessen udemærket, jeg ved ikke med den fulde installation,men det er jo også underordnet i øjeblikket.
Avatar billede resten Nybegynder
04. februar 2002 - 14:22 #22
Så prøv er par gange til og se om du ikke kan få den igennem.
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. februar 2002 - 16:00 #23
du må ha' noget hardware der ikke passer damen (WinXP)
Avatar billede blackie Nybegynder
10. februar 2002 - 19:52 #24
Takker for point, fik du det til at virke?