Avatar billede blueprintz Nybegynder
27. januar 2002 - 03:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

en død pc og en ny harddisk

Hej

Mit problem er at min PC er gået ned med ME. Jeg tvang ME at slette Internet Explorer - det skulle jeg naturligvis ikke ha gjort, da den nu har fejl i SHELL.DLL og MSHTML.DLL tror jeg de hedder. Pointen er at jeg ikke kan starte windows op.

Det jeg har gjort er at købe en ny harddisk (40 GB Maxtor D740X-6l). Den vil jeg så installere Windows 2000 pro på for derefter at finde indholdet på den gamle harddisk.

Når jeg sætter den nye Maxtor harddisk i istedet for den gamle med ME på så går den i stå når den starter op. Den stopper efter at den har fundet CD-ROM-drevet. Der i øvrigt ikke booter selvom jeg har fodret det med en win 2000 cd.

For mig virker det somom at BIOS'en ikke kan se den nye harddisk. jeg kan ikke engang boote med floppy med den nye harddisk i. Det er ikke noget problem at at boote med floppy med den gamle harddisk.

Skal jeg opdatere BIOS'en? Den jeg har nu er en Award 4 et eller andet...

På forhånd tak :)
Blueprintz
Avatar billede well_r Nybegynder
27. januar 2002 - 03:46 #1
har du husket at ændre din bios således at den detecter ting AUTOMATISK..samt at den BOOTER på CD hvis der er en i?
Avatar billede blueprintz Nybegynder
27. januar 2002 - 04:03 #2
jeg har været inde i setup og prøvet at ændre ved rækkefølgen af det BIOS'en tjekker, hvor jeg har prøvet både med CD-Rom først, Floppy og C drev - uden at det ændrede på noget.

BIOS'en finder jo CD-Rommen og den gamle harddisk hvis jeg sætter den i igen - så BIOS'en er vel sat op til at detecte automatisk...?
Avatar billede hugobart Nybegynder
27. januar 2002 - 07:41 #3
Ja, det ville måske være en idé at opdatere din bios. Du skal gå ind på dit bundkorts frabrikants hjemme side og hente den nyeste bios opdatering. Det kan sagtes være et problem, da de gamle Bios´er ikke understøtter store Harddiske. Hvis det ikke virker prøv da, at sætte din gamle Harddisk som Master og den nye som slave, og installer windows på slave.
Avatar billede peet-49 Novice
27. januar 2002 - 11:27 #4
Du skal i bios, lad din bios detekte din HD, gå også ind og slet data i bios for den gamle HD, det kan være problemet ligger der. Hvis den prøver, at detekte din gamle disk, kan den ikke se den nye. Det er din bios opsætning, du skal have styr på.
Avatar billede blueprintz Nybegynder
27. januar 2002 - 15:56 #5
når jeg nu ikke kan få bios til at detecte den nye HD (jeg er ikke så meget for at opdatere bios, da jeg ikke har prøvet det før og har ladet mig fortælle at det kan smadre cpu osv. hvis det går galt)... ville det egentlig ikke være lettere at tage den gamle HD og sætte den ind som slave i en helt tredje computer og kopiere indholdet? Og så formatere den gamle i min egen computer efterfølgende - og så se om win 2000 pro installeret på den gamle HD kan ordne det biosen ikke kan - nemlig at se den nye HD. Det vigtigste for mig er at undgå at miste indholdet på den gamle HD som jeg ikke kan få ME til at starte på...