Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. januar 2002 - 02:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

videocomputer

Jeg skal til at samle en "perfekt" computer til video redigering. Jeg har derfor af erfaring fundet ud af at bundkortet skal være rigtig hurtigt.
Jeg har besluttet at bruge en Maxtor 60 GB 7200 RPM HDD, da den skulle være riglig hurtig (jeg har ikke råd til en SCSI løsning, så er det sagt...)
Så er en hurtig processor jo også godt, men igen ikke noget alt for dyrt.
Håber der er nogle gode forslag til bundkort og processor :)
Avatar billede blueprintz Nybegynder
27. januar 2002 - 04:24 #1
Du må rulle en gammel dame på gaden, fordi du undgår ikke en SCSI-løsning hvis du skal redigere video. Problemet opstår når du skal eksportere dit video-materiale fx tilbage til en DV-enhed - almindelige harddiske har for langsom read-hastighed til at spytte video i DV kvalitet med 25 frames/sekund ud.

Et sted du kan sparre er ved at droppe de dyre grapper-kort, med mindre du skal grappe VHS eller andet analogt. Nøjs med et billigt firewire kort - det funger fint.

Jeg har ikke prøvet Maxtor harddisken til video-redigering, men jeg tvivler stærkt på at den kan klare det. Det er harddisken der er det springende punkt, derfor skal du bare sørge for en processor på over 1 GB, fx Athlon, og så et bundkort med hurtig BUS og en røvfuld DDR-RAM (min. 512). Grafikkortet behøver heller ikke være så dyrt - du skal jo ikke spille 3D ;)

Håber det hjalp lidt
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. januar 2002 - 11:40 #2
Når du skriver hurtig BUS mener du så Front Side Bussen, eller hvad? Jeg er lidt i tvivl om hvad jeg skal kikke efter.
Men jeg har uden de helt store problemer kunne putte video tilbage på VHS bånd - på en harddisk med 5400 RPM med et bundkort på 133 MHz på FSB. Så helt udmuligt er det ikke...
Jeg snakkede ellers med en mand ude i ComputerCity, og han lød meget overbevist om at den Maxtor 60 GB 7200 RPM godt kunne klare opgaven.
Desuden HAR jeg kikket på SCSI løsning, og fandt et kort til ca. 1600 kr. og en HD (73 GB) til ca. 8300 kr. Det vil tage mig et halvt års tid, før jeg hr råd til det :-|

Men altså: et hurtigt bundkort med tilsvarende hurtig CPU, og masse af hurtig RAM - jamen det er jo til at finde ud af...
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
27. januar 2002 - 12:10 #3
hvis du er intereseret, kan du se hvilke dele jeg har valgt, og gi en feedback, på de valg:

www.wl-cs.dk/pc/ny computer.htm

eller som Word doc:

www.wl-cs.dk/pc/ny computer.doc
Avatar billede -simon- Nybegynder
27. januar 2002 - 12:51 #4
Avatar billede -simon- Nybegynder
27. januar 2002 - 12:55 #5
http://130.228.36.14/cgi-bin/ZITECHComputer.storefront/630856853/Catalog - mente Zitech Pentium 4 - 1,8 GHz Multimedie
Avatar billede blueprintz Nybegynder
27. januar 2002 - 15:28 #6
Jeg kan ikke få linksene til det du har valgt til virke - kun de to sidste links virker. Kan du ikke skrive her, hvad det er du har valgt?

Jeg har ikke så meget styr på det med Bussen, men du skal vist bare sikre dig at den ikke bliver en flaskehals i pc'en, fordi den ikke understøtter/kan følge med processoren eller harddiskens hastighed...
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
30. januar 2002 - 16:41 #7
www.wl-cs.dk/pc/ny computer.htm

du skal bare kopiere linket til adresse linien, fordi E ikke kan hitte ud af et link med mellemrum...
Avatar billede easysoft_studios Nybegynder
03. februar 2002 - 16:56 #8
det kører rigtig godt nu. tak for hjælpen :)