Avatar billede nez Nybegynder
25. januar 2002 - 17:04 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

Mit cdrom-drev virker ikke....

Hej med jer...
Jeg har et problem, min computer gider ikke køre cdrommer fr ahverken brænder eller almindelig cdrom-drev... Hvad kan det være?? Kan det skyldes at mit cdrom-drev er master og at min brænder er slave??? Eller hvad kan det være??

På forhånd mange tak...
Avatar billede aplicor Nybegynder
25. januar 2002 - 17:08 #1
kontroller om om IDE kablet sidder løst på bundkortet?
Avatar billede nez Nybegynder
25. januar 2002 - 17:19 #2
Det kan ikke passe for jeg kan sagtens brænde data osv, jeg kan bare ikke afspille eller læse en alm. cd, hverken fra brænder eller cdrom-drev...!
Avatar billede tobiast Nybegynder
25. januar 2002 - 17:25 #3
Brænder som master og cd-rom som slave
Avatar billede halifax Nybegynder
25. januar 2002 - 17:56 #4
tobiast - Du har da ret i at det er den optimale opsætning. Men det hjælper jo ikke en skid på, at nez ikke kan læse cd-rom'er fra nogen af drevene, så du svarer på noget andet end det, han spørger om. Selv om rådet som sådan er godt nok, kan det højst blive en kommentar. Og svar i stedet på det, der spørges om, hvis du kan!
Tag en tur omkring Eksperten regler.
Avatar billede nez Nybegynder
25. januar 2002 - 18:50 #5
Jeg har lige chekket mine IDE-kabler, og er 100% sikker på at det ikke er det der er problemet!
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2002 - 01:50 #6
nez - Mere konkret oplysning om dit problem. Er det fordi en cd-rom ikke starter automatisk op? Eller kan du heller ikke tilgå dem manuelt fra cd-rom drev og brænder drev fra fx Stifinder og Denne computer?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
26. januar 2002 - 03:22 #7
Styresystem?
Avatar billede nez Nybegynder
26. januar 2002 - 14:09 #8
Halifax og mrmox2:
Mine to drev-starter ikke automatisk, nej, men du kan heller ikke gå ind på dem manuelt, hvis du går ind under det almindelig drev, siger den at drevet ikke er klart, hvis man så går ind under brænderen, fortæller den dog hvor meget plads på cden der er brugt, men du kan ikke se hvad der er på den... Jeg har windows XP - Dansk version...
Nez
Avatar billede halifax Nybegynder
26. januar 2002 - 17:20 #9
Godt nok mærkeligt prob., når du godt kan brænde data! Fra hvilken kilde sker det? Din harddisk eller en cd-rom, eller begge? Hvis du kan kopiere en cd-rom betyder det, at cd-rom drevet godt kan læse og overføre de data, der skal brændes. Jeg kender ikke Win XP og skal derfor ikke rode mig for langt ud. Vil dog gerne vide om dit cd-rom og brænder drev bliver vist under boot? Og om drevene kan ses i BIOS. Og endelig om du har nogle fejl for de to drev i Enhedshåndtering, eller hvad det nu hedder i XP?
Avatar billede nez Nybegynder
27. januar 2002 - 15:45 #10
halifax: Der er ingen problemer med de to drev i enhedshåndtering.. Jeg kan sagtens se de to drev i BIOS ingen problemer... Der er nogen gange den kan læse en cd, men hvis du skal overføre fra cd til harddisk går det godt de første 5 min og så siger den at den ikke mere har forbindelse med cdrom drevet... XP ligner meget win2k hvis det hjælper... Jeg ved ikke hvad det kan være, men jeg prøver at sætte brænderen som master og cdromdrevet som slave og ser om det hjælper... Melder lige tilbage...
Avatar billede nez Nybegynder
31. januar 2002 - 22:47 #11
Jeg siger amnge tak fo rhjælpen... Jeg lavede om på de to og formaterede de thele, og lige nu virker det 7-9-13...
Avatar billede nez Nybegynder
31. januar 2002 - 22:48 #12
Jeg giver ikke ale pointe væk, men i får nogle...
Avatar billede nez Nybegynder
31. januar 2002 - 22:49 #13
Jeg giver ikke ale pointe væk, men i får nogle...
Avatar billede bundgaard Nybegynder
31. januar 2002 - 22:50 #14
prøv evt at aktivere dma?