Avatar billede piratware Nybegynder
25. januar 2002 - 15:00 Der er 3 kommentarer

PC styre det hele

jeg skal til at købe en ny computer (en jeg selv skal samle) det er meningen at den skal bruges som en slags server alså jeg skal have sat mit sterioan læg til så jeg kan høre mp3 på det fra computeren og så skal jeg også have tv og DVD og vhs sat til så jeg kan optage film fra computeren på vhs og så (hvis det kan lade sig gøre) son jeg kan rippe DVD fra min stationære DVD og det skal være son at jeg kan se film fra computeren (divx og vcd osv) på it tv og så jeg kan optage på min computer

og så kommer spørge smålet hvilke ting anbefaler i jeg kommer i den og der mener jeg det hele cpu hd og grafik kort hardware osv

og jeg akseptere kun spørgesmål der indeholder alle de ting jeg skal bruge til en com

-skærm og tastetur og mus

Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2002 - 15:07 #1
hvordan vil du rippe fra en stationær DVD?

Pentium 3/4 (da den er sindssyg hård til MPEG2 encoding) eller den nyeste Athlon (der også understøtter SSE2 som det hedder)

256 MB DDR RAM

Grafikkort med TV-ind og TV-ud

120 GB harddisk eller lidt mindre :)

Lydkort med digital udgang (hvis du har en digital surround forstærker)
Avatar billede james_t_dk Juniormester
25. januar 2002 - 15:07 #2
Store harddiske, nok ram, Video in-out kort, DVD drev.

B&O anlæg samt et beolink modul til computeren.
Avatar billede yonzie Nybegynder
25. januar 2002 - 17:08 #3
Det er ikke en god ide at rippe DVD fra en stationaer DVD maskine. Kvaliteten paa videoen vil blive *meget* ringere end hvis du ripper direkte fra et DVD drev.

Da du ikke skriver hvor mange penge du har taenkt dig at bruge, har jeg samlet den ondeste box jeg kan forestille mig (uden at gaa amok):

Asus A7V266-E Raid ATX                      1.599 kr.
AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)      1.319 kr.
2x Apacer 256MB DDR-SDRAM PC2100            1.596 kr.
ATI Radeon 8500 TV-Out Retail                2.488 kr.
Fujitsu MPG3409AH-FDB 40.9GB Fluid          1.049 kr.
Maxtor DiamondMax D540DX 160GB              2.748 kr.
Plextor PlexWriter PX-W2410TA Internal Bulk  1.174 kr.
Toshiba SD-M1502 DVD-ROM Bulk                  679 kr.
SoundBlaster Audigy Platinum EX Retail      2.218 kr.
Chieftec DA-01BD Full Tower                  1.100 kr.
Sony VPL-CX10                              34.602 kr. (optional)
Total:                                      50.572 kr.
Uden projektor:                            15.970 kr.

Ikke inkluderet: Diskettedrev, netkort, skaerm, tastatur, mus og koeler (kommer om lidt).

Begrundelse for valg af disse komponenter:
Asus A7V266-E Raid ATX                      1.599 kr.
I tests er det det absolut hurtigste motherboard. Det er desuden meget stabilt og kan (med lidt held) redde din CPU hvis koeleren skulle falde af.

AMD Athlon Palomino XP 1700+ (1466MHz)      1.319 kr.
Dette er `Sweet spot' for koeb af CPU i oejeblikket (der hvor pris/ydelsesforholdet er bedst).

2x Apacer 256MB DDR-SDRAM PC2100            1.596 kr.
512MB kvalitets RAM.

ATI Radeon 8500 TV-Out Retail                2.488 kr.
Et hurtigt grafikkort med TV-ud. Grafikkvaliteten er kun overgaaet af Matrox. Det er forholdsvis billigt. Det vil blive hurtigere efterhaanden som ATI faar optimeret driverne. Ydelsesmaessigt ligger det mellem et Geforce3 og et Geforce3 TI/500

Fujitsu MPG3409AH-FDB 40.9GB Fluid          1.049 kr.
En ikke-saa-stor disk til systemet. Den er ganske stoejsvag, hvilket vil hjaelpe hvis maskinen staar taendt meget af dagen.

Maxtor DiamondMax D540DX 160GB              2.748 kr.
En *stor* disk til diverse medie-filer (film, mp3 etc.). Jeg har med vilje ikke valgt en 7200RPM disk, da det ikke er noedvendigt (spare lidt penge). Den er mere end hurtig nok til det den skal bruges til. Da den ikke spinner saa hurtigt larmer den heller ikke saa meget.

Plextor PlexWriter PX-W2410TA Internal Bulk  1.174 kr.
God kvalitets IDE braender. Skal det vaere bedre skal det hedde SCSI, men saa stiger prisen en del.

Toshiba SD-M1502 DVD-ROM Bulk                  679 kr.
DVD drev til at rippe film fra etc.

SoundBlaster Audigy Platinum EX Retail      2.218 kr.
Jeg har valgt dette over de andre da der er bedre mulighed for at integrere det med dit eksisterende musik-anlaeg. Du skal ikke vaelge den normale platinum version da der saa skal sidde ledninger og irrirtere paa fronten af din computer.

Chieftec DA-01BD Full Tower                  1.100 kr.
Noget naer det bedste kabinet jeg nogen sinde har oplevet. Kan faas i sort, blaa og soelvfarvet. Overvej den lidt mindre version (findes ikke paa EDBpriser).

Sony VPL-CX10                              34.602 kr.
En projektor. Selvfoelgelig kun en mulighed, men foej hvor er det pornoagtigt at sidde og spille paa en projektor med et *rigtigt* 5.1
surroundanlaeg til at laegge stemningen... Dine venne vil ligepludselig *meget gerne* besoege dig hele tiden... (Det vil jeg ogsaa gerne hvis du koeber saadan en ;-)

Desuden skal du have en koeler til CPU'en. Den faar du hos studiedata:
http://studiedata.dk/product.asp?product=192&page=1
http://studiedata.dk/product.asp?product=319&page=1

Du kan godt koebe 3 eller 4 ekstra af de blaesere der, for at faa lidt udluftning i kabinettet. De er helt ekstremt stoejsvage. Overvej ogsaa at skifte blaeseren i stroemforsyningen ud med en af disse, den larmer en smule...

el_barto > `Den nyeste Athlon' (Athlon XP) understoetter `kun' SSE. Ikke SSE2.