Avatar billede _benne_ Nybegynder
25. januar 2002 - 01:59 Der er 7 kommentarer

Hvad gik der galt?

Da jeg skulle reetablere min PC, stak jeg en ekstra harddisk ind og tilsluttede det til de kabler der bare lå nærmest, men da jeg rebootede kunne den (1) ikke finde det gamle styresystem (2) 1/10 gange er jeg heldig at komme igennem til CD-rom-drevet og videre til installationen, som melder om en masse I/O-fejl...

Hvad gik der galt?
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. januar 2002 - 02:01 #1
Dine disk skal jumpes til at køre master/slave.
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. januar 2002 - 02:02 #2
Kan den finde harddisken i BIOS?
Avatar billede _benne_ Nybegynder
25. januar 2002 - 02:03 #3
Okai... den skal jeg lige have igen...
Jeg har haft afmonteret hele lortet og sat det i igen, samt nulstillet BIOS... Intet hjælper
Avatar billede _benne_ Nybegynder
25. januar 2002 - 02:06 #4
Hver gang jeg fjerner/tilføjer noget sker der noget nyt...
Lige før lykkedes det mig at installere Win2k på et af drevene, men booter jeg (boot er sat til A,CDROM,C) kan den ikke finde noget styresystem
Avatar billede grinderslev Praktikant
25. januar 2002 - 02:19 #5
Er dine harddiske jumpet rigtigt?
Avatar billede backside Nybegynder
25. januar 2002 - 02:19 #6
Avatar billede norleaf Nybegynder
25. januar 2002 - 02:35 #7
Jeg gætter også på at det er dine HDD som er i konflikt med hinanden.

For nu at tage det helt fra bunden:

Du har 2 IDE controllere
de kan hver have to drev siddende (HDD, brænder, DVD...)
Den ene drev skal være master og det andet slave.
Bag på dine HDD sidder der en lille platisk dims (jumper) som sidder over to af seks ben, og den angiver om disken skal være det ene eller det andet. Det er forskelligt fra disk til disk, men der er altid en lille tabel eller noget som viser dig hvordan det skal sættes.

Masteren skal være den som du vil have styresystem på.

Bagefter skal du gå ind i bios og hvis autodetect ikke får det rigtigt må du selv fortælle den hvad du har siddende.

Til sidst skal du lægge en partition på din nye disk. Det gøres med programmet fdisk, som ligger på en standard startdiskette.