Avatar billede landesman Nybegynder
17. januar 2002 - 14:33 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde CD-ROM

Hjææælp

Efter formatering kan min PC ikke finde mit CD-ROM drev når jeg bruger start disketten, som jeg lavede umiddelbart før formatering...
Avatar billede johnnybrian Nybegynder
17. januar 2002 - 14:36 #1
DU skal bruge den originale startdiskette til 98, der ligger cdrom drivere paa.

/JB
Avatar billede mixter Nybegynder
17. januar 2002 - 14:54 #2
Har du husket at skifte drev ? Når du har startet med A:\\ skal du skrive d:\\ når A:\\ er færdig.
Så starter den op i d:\\
Avatar billede landesman Nybegynder
17. januar 2002 - 15:04 #3
Jo, jeg har skrevet d: ,men kan det være fordi jeg har 2 HD. Jeg mener før hed mit CD-ROM drev E:, og slave HD hed d:
Avatar billede mixter Nybegynder
17. januar 2002 - 16:56 #4
Ja, nemt. Men du kan sætte bogstavet i : Denne komputer > Kontrolpanel > System > Enhedshåndtering > Opdater / og husk evt.genstart.
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 00:58 #5
jeg hved godt hvad dit problem er!!!
du har installeret windows directe fra cd-rom\'en .
fy skamme skamme det må du ikke.
mickroblød er jo ikke så kloge som nogle reklamer gør dem til , for når du installerer fra din cd-rom , så efter første gang du booter på din hardisk , så har den stadig ingen cd-rom driver installeret , men den ligger jo på cd-rom\'en , så du får ikke bare automatisk fat i den.
det der gør hele historien extra morsom , er at windows installatin under installatinen har copieret en masse af filer på hardisken , bare ikke cd-rom driveren.

den rigtige måde at installere er at du copierer alle filerne fra mappen win9x på cd-rom\'en , over i en mappe på hardisken , feks c:\\win-install
først når alle filerne liger der , så booter du op på din win9x-cd-rom og bruger opstart med understøttelse af cd-rom
så går du manuelt ind på c:\\win-ins og kører install derfra.
----
det har nogle fordele at windows installations filerne starter med at ligge der, inden installatinen.
1. windows installation går lidt hurtigere
2. windows , vil kunne finde de filer og drivere den har brug for fra cd-romen uden at be om den , for den kender lokationen af installationfilerne ( og dermed også cd-rom driveren)

det jeg ville gøre i dit tilfælde er at ,boote op på cd-rommen en gang til og copiere alle filerne på cd-rom d:\\win9x over på harddisk under c:\\win-ins
det kan du gøre sådanher:

boot på cd-rom men cd-rom understøttelse.
skriv- d:            (hvis cd-rom er d:)
skriv- cd win9x      (hvor x er nr på win95/98)
skriv- c:
skriv- md c:\\win-ins
skriv- cd c:\\win-ins
skriv- copy d:.
så skulle den havde copieret filerne til c:\\win-ins
så booter du op på hardisken igen , og så skulle windows gerne spørge efter cd-rom driver og så kan du skrive:
c:\\win-ins i linien hvor den der om driver , og så finder den vel cd-rom driveren.

alt dette , bere fordi microbød ikke tænker sig om , hvad har de heller ikke tænkt sig om med ellers:)

Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 01:00 #6
en windows start diskette er ikke det samme som en windows boot diskette.
Avatar billede rebus Nybegynder
18. januar 2002 - 01:00 #7
Jeg har da altid bare installeret fra CD-rommen....uden problemer så den historie må du længere ud på landet med.
Avatar billede rebus Nybegynder
18. januar 2002 - 01:01 #8
Kan du ikke sætte dit CD-rom drev til at være første boot-device i BIOS?
Avatar billede rebus Nybegynder
18. januar 2002 - 01:03 #9
Men hvad er det for et OS 95/98?
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 14:55 #10
ikke altid , vil jeg lige rette dig og sige . denne gang kunne du ikke .
jeg har installeret widows på over 500 computer. er holdt op med at installere derrecte fra cd-rom , p.g.a den for tit får problemer med at finde cd-rom driveren i cd-romen efter genstart af installation. ( samt det rent faktisk går lidt hurtigere at installere , og når så vi til sidst når til netværks installationen , så ber den endu en gang on win9x cdrom. den slipper jeg for at finde frem igen , hvis windows installationsfilerne liger på hardisk.

i hele taget så er den største bagdel ved min måde at installere , at man spilder 300mb på hardisken , til at have win9x installatins filerne ligende. man kunne godt nok slette dem , men det er altså rart at de ligger der fast.
Avatar billede mrrius Nybegynder
18. januar 2002 - 14:58 #11
nå men , har du ellers bootet op på din win9x cd-rom og copieret biblioteket e:\\win9x over på hardisken c:\\win-ins, så windows kan finde den driver? du skal jo bare skrive på den linie hvor den beder om af få driveren at den er på c:\\win-ins , så skal du bare se at det virker
Avatar billede landesman Nybegynder
18. januar 2002 - 18:03 #12
Hej mrrius.

Nu må jeg indrømme at det bliver lidt kompliceret...Men jeg har da begge dele både boot disk og start disk. Kan det have noget at gøre med at jeg havde slået autostart fra på mit CD-Rom drev inden jeg formaterde ??
Hvordan skal jeg kopiere windows over på c:drevet når min HD allerede er formateret ? :)
Lige nu er jeg mest til hammer og mejsel som prolemknuser.....
Avatar billede mrrius Nybegynder
20. januar 2002 - 01:26 #13
det har intet med autostart at gøre, på cd-rom drevet ( det betyder bare at når du smider en cd-rom i drevet så hvil den automatisk begynde at køre cd-rommen

hvordan du kopierer cdromen på hardisk:

boot på cdrom/diskette med cdrom understøttelse
jeg mener at du skal trykke f3 når den har bootet helt op
skriv  e:        (hvis cdrom hedder e:)
skriv  cd win98
skriv  c:
skriv  md c:\\win-ins
skriv  cd c:\\win-ins
skriv  copy d:.
så skulle den være igang med at copiere de vigtige filer
reboot uden cdrom (bios indstilling)
boot på hardisk
når den spørger efter cd-rom for at finde cd-rom driveren , så skriver du i linien :
c:\\win-ins
og så finder den gerne cd-rom driveren
Avatar billede peacekeeper Nybegynder
20. januar 2002 - 02:48 #14
Det kunne jo være at bios kun er sat til at have a-drev men hvis du går ind i bios ved at genstart computeren og tryk Del lige efter du har genstartet den.
Så kan du inde i bios se om den er sat til at arbejde med cd-rom drev.