Avatar billede hijklm Juniormester
15. januar 2002 - 18:30 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Harddiskens egentlige størrelse...

Jeg har lige købt en Seagata Barracuda IV 80Gb harddisk, og efter installation viser Windows (både 98 og XP Pro) at der kun er 74.5Gb på min nye harddisk.

Hvordan kan det egentlig være?
En af mine kammerater sagde at sådan var det bare, men er det virkelig rigtigt?
Bliver man bare snydt for de sidste Gb når man køber harddisk?
Avatar billede hologram Nybegynder
15. januar 2002 - 18:33 #1
En GB består af 1024 MB.
Forhandlerne tæller antallet af MB\'s og dividerer så med 1000 i stedet for 1024.
Derfor er din disk kun på de 74,5 (rigtige) GB
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 18:34 #2
Du kan sikkert ikke bruge det til meget da jeg ikke kan/vil finde tråden, men jeg læste i en anden tråd for lang tid siden at harddsikens filsystem optager en vis procent del at pladsen. Og man kan ikke gøre noget ved det.
Jeg MENER det drejer sig om ca. 5% af harddisken der bliver brugt til filsystemet.
Jeg har en harddisk på 30GB men har sådan set kun 28GB.
Avatar billede spox Nybegynder
15. januar 2002 - 18:35 #3
Sådan er tingene nu engang... Grunden til den \"manglende\" diskplads er at 1Kbyte = 1024 bytes, 1 Mbyte = 1024 Kbytes, 1 Gbyte = 1024 Mbytes osv...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 18:37 #4
Det er bare sådan.
En kilobyte regnes ikke som 1000 bytes, men som 1024 bytes.
1 megabyte regnes ikke som 1000 Kbytes, men som 1024 Kbytes.
1 gb regnes så som.... 1024 Mbytes - rigtigt.

Det er de reelle tal, og det er faktisk dem som producenten (afrundet) opgiver. Hvis du nu på samme måde regner baglæns med dine 74.5Gb ned til Kb - finder du at det ligger meget tæt på 80000000000 bytes - altså producentens tal.

Sådan er det bare.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 18:43 #5
Eller rettere - hvis vi nu regner regnestykket:
((80000000000 / 1024) / 1024) / 1024
Så er det faktisk lige præcis = 74.50.

Du blev ikke snydt. I så fald er alle der er indehaver af en harddisk snydt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 18:46 #6
Filsystemet...... - ja det optager jo også en anelse plads, men det er ikke med i opgørelsen af harddiskens totale data.
Det vil man der imod kunne se, hvis man laver en total sammentælling af al data på ens harddisk. Det tal plus ledig plads er mindre end harddiskens egentlige størrelse - i dette tilfælde 74.5Gb

Men igen afhænger det af filsystemet og en del andre småting (hvor mange filer, og subvols)

Filsystemet er altså ikke skyld i ovennævnte.
Avatar billede hijklm Juniormester
15. januar 2002 - 18:52 #7
Det er da egentlig noget fusk fra forhandlernes side!!?

Jeg er vel næppe den eneste der kunne tænke sig at få det ændret...(?)

Hellere sælge harddisken som en 74.5Gb end en 80Gb, for så sælger de da i hvertfald det rigtige produkt så at sige.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 18:54 #8
Af samme årsag bør man i øvrigt lægge mærke til forskellige filbehandlingsprogrammer. Det er lidt forskelligt om de opgiver en filstørrelse i Bytes, Kb, Mb eller Gb.

Finder man et program der angiver en fil til at være 52754Kb (f.eks. Windows Explorer), angiver et andet program (f.eks. Windows Commander, der tager udgangspunkt i bytes) at filen fylder 54019384 bytes. Det er med vores regnemetode lig med 52753,30Kb, hvilket explorer runder pænt af til 52754Kb.
Derfor kan man også komme ud for, at en fil der downloades fra et FTP site på internettet, pludselig ser ud til at fylde mindre på ens harddisk. Don\'t worry - sådan er det bare.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 18:57 #9
Og husk lige på - det er IKKE fusk fra forhandlerens side. Hvis du kigger på din disk, står der garanteret et mærke med Seagate, hvorpå der står 80Gb. Forhandleren skriver bare af.

Og egentlig er det jo reelt nok - hvis man regner det hele i bytes, ér der jo 80Gb til rådighed. Producenten går simpelthen ud fra mindst kendte fællesnævner.

At operativsystemer i dag opgiver størrelsen regnet \"forkert\" om, må man vel skrive til MicroSoft om......

Takker for point
Avatar billede hologram Nybegynder
15. januar 2002 - 19:11 #10
Hmm... snyd.. :(
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 19:17 #11
OK det lyder jo alt sammen meget godt, men hvordan kan det gå til at når jeg startet min computer står der min harddisk har 30000MB, men fdisk finder kun 28000MB når jeg prøver og se der.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. januar 2002 - 19:41 #12
Snigermunken:-> Samme regnestykke igen.....

((30000000000 / 1024) / 1024) / 1024 = 27.93Gb, som Fdisk altså runder op til 28Mb og angiver med flere decimaler bag = 28000Mb.

Fdisk er som sådan endnu et filbehandlings program. Hvilket regneformat og hvilke decimaler man skærer fra er der faktisk ikke nogen faste former for.

Tal er taknemmelige - der kan laves RIGTIG mange variationer, når 1K = 1024 ELLLER 1000, afhængig af hvordan man regner med det.
Avatar billede snigermunken Nybegynder
15. januar 2002 - 19:47 #13
Ok så takker jeg for det :)
Jeg har altid undret mig over hvor de sidste 2 GB af min harddisk blev af.