Avatar billede fuskeren Nybegynder
15. januar 2002 - 13:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Afspilning af SVCD filer mangler lyd

Jeh er begyndt at redigere video på min 1,4 ghz AMD pc. Pogrammet er STUDIO DV og det fungere ganske fortrineligt. Jeg kan lægge videoen tilbage på cameraet og derved få redigeret video i fin kvalitet.

Mit problem begynder når jeg skal danne en videofil til afspildning på CD. Det går godt med en VCD fil (mpeg1 ca. 10 mb/min.) men på en SVCD fil (mpeg2 ca. 20 mb/min) mangler lyden ved afspildning fra harddisken. Det samme hvis jeg danner en DVD fil (mpeg2 ca. 45 mb/min.). Derimod går det fint med en DivX AVI fil (25-30 mb/min).

Det eneste fællestræk jeg kan finde er at SVCD og DVD filerne benytter mpeg2 komprimering, og det ser ud til at det er her det går galt.
Hvad kan jeg gøre for at få lyd på min SVCD filer når jeg afspiller dem fra harddisken ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. januar 2002 - 16:33 #1
det lyder lidt mystisk når du ellers ikke har problemer med video - for så er det jo ikke din diskperformance, og dennes DMA!

Men hvilket program bruger du til at komprimere mpeg2 filerne?
Avatar billede fuskeren Nybegynder
16. januar 2002 - 08:50 #2
Hej cgleerup
Jeg ved ikke hvilket program der bruges til at komprimere mpeg2 filerne, da det er integreret i STUDIO pogrammet. Under \"make movie\" i STUDIO pogrammet er en menu der heder \"make SVCD\" hvor alle indstillingerne er gjort. Men hvis jeg stopper filmen med det \"håndtag\" der er på medieafspilleren kommer der lyd på et halvt sekundt efter jeg har sat den igang igen, så det kan måske være noget med diskperformance. Men på den anden side har jeg ingen problem med at afspille (både lyd og billeder) en film i DivX format som har næsten den dobbelte datarate (25-30 mb/min).
Avatar billede outsider Nybegynder
16. januar 2002 - 19:34 #3
Nej, det er ik noget med hardwaren. Problemmet ligger i Studio DV softwaren. (kender flere med det problem) i den nye Studio 7 virker det fint. Problemet kommer kun hvis man afpiller gennem en hardware decoder eller på en stationer dvd/vcd afspiller. Prøv at afspille den i WMP.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
17. januar 2002 - 08:43 #4
prøv outsiders løsning, det ser ud til at han har fat i noget, prøv evt. supportafdelingen!
Avatar billede fuskeren Nybegynder
17. januar 2002 - 10:50 #5
Hej outsider og cgleerup
Tak til outsider for et godt forslag, jeg skal afprøve det iaften (er nu på arbejde) og vil vende tilbage imorgen.
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 20:49 #6
Hvis du vil se om det funger i den nye Studio 7, kan du downloade en demo fra www.pinnaclesys.com
Spørgsmålet er bare om det kan betale sig, der findes jo langt bedere alternativer...

Og til Cgleerup, NEJ! Pinnacles support stinker!
I modsætning til visse andre :-)
Avatar billede fuskeren Nybegynder
22. januar 2002 - 14:46 #7
Hej outsider og cgleerup
Så er jeg tilbage igen, beklager at tog nogle dage, har haft travlt.
Jeg han afspille min SVCD fil gennem en ældre version af WMP (ikonen ligner et klaptræ) medens den nye version som følger med Windows ME ikke vil afspille den med lyd. Endvidere kan jeg afspille den (med lyd) på en player der fulgte med mit soundblaster lydkort, så problemet må ligge i WMP (Windows ME udgaven). Er det et opsætningsproblem eller hvad ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. januar 2002 - 08:45 #8
Sandsynligvis et opsætningsproblem, prøv den ennem løsning med at geninstalere den nyeste mediaplayer, som kan downloades FREE fra microsoft