Avatar billede bamse2000 Nybegynder
14. januar 2002 - 23:24 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

NTSC - PAL

Hej!
Jeg har et gammelt B&O-fjernsyn, som desværre ikke kan vise NTSC, men kun PAL..... Når jeg så spiller udenlandske (jeg har massevis) DVD\'er, bliver skærmen sort/hvid... Jeg har hørt noget om en omformer, som laver signalet om, men det var vist ulovligt. Er der andet man kan gøre?

Bamse!
Avatar billede janbach Nybegynder
14. januar 2002 - 23:34 #1
Jeg vil bare lige fortælle at jeg havde det samme problem. Jeg kunne ikke få farve på min gamle nokia, men når jeg vidste det på mine forældres nyere B & O så virkede det. Nu har jeg et fjernsyn kom kan vise NTSC, så nu virker det:) Held og lykke med at finde en løsning.

P.S. Jeg kunne da ikke forestille mig hvorfor at det skulle være ulovligt med sådan en omformer....så ville det vel også være ulovligt at gøre sin DVD afspille kodefri:)
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
14. januar 2002 - 23:37 #2
tak, ellers. Tja.. Jeg hørte det i KT-radio, og de har ellers rimelig styr på det... Det med kodefri var vist et kikset forsøg fra \"opfinderne\" af DVD, og derfor tror jeg der ikke bliver gjort noget ud af det... Men det var vist også ulovligt... Min DVD var bare kodefri da jeg købte den i udlandet... ???
Avatar billede djernaes Nybegynder
14. januar 2002 - 23:47 #3
Hej,

Det er ikke ulovligt at konvertere fra NTSC til PAL, men heller ikke billigt.

Et link:
http://www.google.com/search?q=ntsc+to+pal+converter

Der er massere af dimser, men jeg kan ikke henvise til en forhandler i DK.

Det er vist ogsaa noget med at der er to typer - en her konvertere signalet og en det laver en 100% omformning.

Jeg kan ikke huske hvad forskellen var, men 1. skulle vaere af ringer kvalitet end 2. og en del billigere ;)
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
14. januar 2002 - 23:50 #4
Jeg ved ikke rigtig hvad du mener med den 1. og 2., men jeg fandt en, og det kostede 600+50$!!!! Det er jo sindsygt... Tak ellers! Det kunne ellers være rart med noget i DK....
Avatar billede outsider Nybegynder
16. januar 2002 - 19:28 #5
Det er ik ulovligt at fjerne regionskoden på en dvd afspiller, og heller ikke ulovligt at konvertere NTSC til PAL. Man behøver heller ikke tage til udlandet for at købe en dvd afspiller uden regionslås.

Avatar billede djernaes Nybegynder
16. januar 2002 - 21:04 #6
Hej,

bamse2000:
Hvis den koster $600, saa tror jeg der er tale om en meget dyr \"type 2\". Jeg husker at de billige er <$100 og de andre $2-300.

outsider:
Det er 100% sikkert lovligt at konvertere dit signal fra NTSC til PAL. Der er ikke lovligt at konvertere din DVD/film til noget som helst.

Saa vidt jeg husker er det enda lovligt at fjerne regionskoderne paa dit udstyr! Regionskoderne er aldrig blevet set som en kopi beskyttelse, men bare som en \"feature\" ... men under alle omstaendigheder afhaenger det af hvilket land du befinder dig i. Hvis ikke det var lovligt, saa ville HiFi klubben vel ikke tilbyde at fjerne den for dig!

Martin
Avatar billede djernaes Nybegynder
16. januar 2002 - 21:10 #7
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 07:51 #8
Til Djernaes

Jeg sagde ik noget om at konverterer dvd´er. Det er selfølgelig ulovligt, at på nogen måde redigerer, konverterer eller kopiere en copyright beskyttet dvd. MEN JEG SAGDE AT DET IKKE ER ULOVLIGT AT FJERNE REGIONSKODEN!!! OG DET ER DET IKKE INDTIL VIDERE!
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2002 - 13:35 #9
Du må ifølge den revidere lov om ophavsret pr. 29. maj 2001 tage en kopi af ophavsretsbeskyttet materiale til eget brug. Det gælde både film og musik.

Udgangspunktet er at det kopierede materiale er lovligt fra starten, dvs. at du enten har købt det eller lånt/fået det fra en der har købt det. En kopi af en kopi er ikke lovlig, men en kopi af en DVD lånt på biblioteket er lovlig. Læs mere om emnet på www.divxit.dk
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 20:45 #10
Nej! Ikke en copyright beskyttet dvd! (Hvad mange menesker fejlagtigt tror!)
Men før den 29 maj måtte man ikke kopiere noget digitalt, heller ikke en backup.
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 21:20 #11
Djernaes: Kan du ikke lige svare på hvad dette er

RCA jacks for A/V input & output.

Er det bare alm. jack-sticks...?

Og hvad menes der med:

NOTE: the Analog Models may only work with TVs that have Vertical Hold adjustment. If your TV does not have a V-Hold control (authomatic or manual) you may see a constant rolling picture when using a analog converter.
Avatar billede bamse2000 Nybegynder
17. januar 2002 - 21:31 #12
Nå... lige meget. Du HAR fået points, men jeg kunne ikke bruge den. Fandt en DANSK koverter på www.dvdfix.dk....

Tak til alle alligevel!
Avatar billede Slettet bruger
17. januar 2002 - 23:12 #13
outsider> Alt er jo copyright beskyttet, så det er en gang ævl. Prøv lige at læs lidt op på ophavsretten!
Avatar billede djernaes Nybegynder
17. januar 2002 - 23:26 #14
Hej outsider,

Nej nej det er OK at du ikke sage det, jeg ville bare specificere at hvis man bare vil oversaette pga forskellige standarder, ja saa er der ikke nogen lov imod det.

Yderligere skulle du kigge paa den her side:
http://www.dvddemystified.com/dvdfaq.html#1.10

Hej Bamse2000,
Ang RCA Jacks: Jeg ved det ikke.
Ang NOTE: Det ved jeg heller ikke, det var det jeg omtalte som \"type 1\" og jeg er blevet fortalt at det fungere paa de fleste moderne systemer ... men jeg ved det ikke :(
Avatar billede outsider Nybegynder
18. januar 2002 - 07:46 #15
F U c k!  Jeg ved godt det lyder åndsvagt men man måtte ikke tage en backup af en dvd man ejede! (kopiering mellem to digitale medier) OG DEN LOV ER NU OPHÆVET! MEN ALT ER STADIG COPYRIGHT BESKYTTET! OG DU MÅ IK BRYDE COPYRIGHTIN!
Og jeg har aldrig sagt at man ik må kovertere NTCS og PAL. Jeg sagde bare at det ik er ulovligt at fjerne regionskoden på en dvd afspiller!
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2002 - 09:29 #16
outsider> Du ved ikke hvad du ævler om. Der er forskel på copyright og kopiering. Har du læst http://www.divxit.dk/lovgivning.php som jeg henviste til?

Copyright betyder ikke at man ikke må kopiere et materiale, men blot at rettighederne tilhøre copyrightindehaveren. Dvs. du må ikke lave en kopi af en film, bog, cd eller lign. og videregive den til andre. Du må dog gerne lave en kopi til dig selv. Og så er det ligegyldigt om du har købt eller lånt emnet.
Avatar billede outsider Nybegynder
18. januar 2002 - 11:30 #17
Ja! MEN DET HAR JEG ALDRIG SAGT!!!!!!! JEG SAGDE BARE AT MAN GODT MÅTTE FJERNE REGKODEN!!!! OG SÅ BEGYNDTE DU AT SNAKKE OM KOPIERING!
Avatar billede Slettet bruger
18. januar 2002 - 13:12 #18
Nej, du sagde \"MEN ALT ER STADIG COPYRIGHT BESKYTTET! OG DU MÅ IK BRYDE COPYRIGHTIN!\" og \" Nej! Ikke en copyright beskyttet dvd! (Hvad mange menesker fejlagtigt tror!)\"

Det var bare det...
Avatar billede outsider Nybegynder
18. januar 2002 - 17:44 #19
Ja, men allerførst fortalte jeg bare at det er lovligt at fjerne regkoden på en dvd afspiller. En anden påstod det modsatte! Og så sagde en anden til mig at jeg ikke måtte konvertere dvd´er!! Og så startede helvede! Men sig mig, hva er meningen i at købe copyright, hvis man alligevel godt må kopiere den privat?
Der står også på alle video´er, at man vil blive retsforfulgt af foreningen af danske videogram distributøre, hvis man kopiere. Det er måske bare bullshit? Jeg ved i hvert fald at det er lovligt at fjerne reg koden, og at det fra den 29 maj er lovligt at kopiere to digitale medier.
Avatar billede Slettet bruger
19. januar 2002 - 14:35 #20
jae, men det var heller ikke for at lange ud efter dig. Mange tror blot at det stadig er forbudt at kopiere.

Copyright køber man ikke, det har man automatisk. De de skriver på videobåndene og DVD\'erne er at man ikke må kopiere filmen til andre, vise dem for en forsamling mod betaling osv.
Men det er en forvirrende lovgivning, det giver jeg ret i :)