Avatar billede deleuran Nybegynder
14. januar 2002 - 21:01 Der er 25 kommentarer og
4 løsninger

AMD eller P4

Er der nogle der kan fortælle mig hvad der er bedst til videoredigering - AMD eller P4-

Prøv gerne at begrunde dit gode råd
Avatar billede foodear Praktikant
14. januar 2002 - 21:06 #1
Macintosh er det bedste til videoredigering, sorry!!

/Foodear
Avatar billede moebius Nybegynder
14. januar 2002 - 21:07 #2
Men hvis du bruger PC er P4 bedst!
Avatar billede foodear Praktikant
14. januar 2002 - 21:08 #3
Ja!
Avatar billede deleuran Nybegynder
14. januar 2002 - 21:12 #4
begrund gerne....................jeg er ikke blevet klogere

Macintosh er yt. Det var i gamle dage.
Avatar billede foodear Praktikant
14. januar 2002 - 21:20 #5
Har du prøvet en Mac G4 med Media 100 online broadcast videokvalitet og digital online HD redigering??

(Kan også køre på en PowerMac 9500/130 Mhz/196 MB RAM/30 GB/Raid 0)

/Foodear
Avatar billede foodear Praktikant
14. januar 2002 - 21:31 #6
Nå, men tilbage til spørgsmålet!!

P4 fordi: Den ikke behøver store larmende kølermonstre

AMD er god til tekstbehandling.

Det er vel en smagssag hvad man vælger, men jeg holder på P4´eren fordi jeg tror på Intel´s evne til at levere varen, hvad man skal vælge mellem diverse mere eller mindre professionelle videokort/redigeringssoftware-producenter er vel et spørgsmål om hvilken kvalitet man ønsker sit færdige videogram i og ikke mindst PENGEPUNGEN!!!

/Foodear
Avatar billede deleuran Nybegynder
14. januar 2002 - 21:53 #7
Jeg søger mere en viden om hvilket system der er bedst til at flytte store filsystemer(avi) og hvilket system der er bedst/hurtigst til at renderere osv.

Jeg har ikke prøvet Mac G4 og er heller ikke interesseret da jeg har et pro videoredigeringssystem til PC som jeg har givet mange penge for.

Jeg stiller spørgsmålet fordi jeg vil opgradere/nedlægge min gamle AMD 750 maskine
Avatar billede foodear Praktikant
14. januar 2002 - 22:15 #8
Du skal under alle omstændigheder have en raid controller og helst ATA 100, hvilket redig.system har du investeret i??
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. januar 2002 - 09:00 #9
Det er interessant at hr. Mac user hamrer pcén ned i forhold til mac med ordene: Macintosh er det bedste til videoredigering, sorry!!

Hmff....!!!

Der findes faktisk ganske mange redigeringssystemer - til broadcast, som er baseret på PC.

Bland andet kan jeg nævne et anlæg som Fast Silver, purple, Blue med flere som er helt oppe at ringe for tiden - og på verdensplan faktisk har skubbet eksempelvis Avid af pinden på en række større produktionsselskaber - hvis man skal tro hvad man læser!

Fast er baseret på Dual AMD teknologi - og samarbejder med bla. Pinnacle.

Det er da korrekt at man for at kunne arbejde med digital video i en kvalitet der svarer til formater som Beta SP, og DigiBeta - så skal der være diske til rådighed med en meget høj performance, hvilket jeg kun har set fungere ved at benytte sig af SCSI-diske i Raid 0.

For at besvare det egentlige spørgsmål, fra min synsvinkel - så skal du have en maskine med minimum to diske, én hvorfra du afvikler dine programmer og en til data (dine avi-filer).

Men optimalt 3 diske, 2 SCSI i raid, og én til afvikling af programmer (En noget kostbar løsning)

512mb ram, vil være at foretrække.

Og gerne en dual AMD 1000 Mhz. (eller højere)

Men prøv at tage kontakt til disse steder inden du bruger en masse penge:

www.video-graphic.dk
www.photo-av.dk
www.avhuset.dk

Held og lykke

Avatar billede deleuran Nybegynder
15. januar 2002 - 14:57 #10
Til foodear ... Jeg har et Pinnacle DV500 redigeringssystem.

Jeg vil tilføje til  svar at Avid også kører på PC. Det er rigtigt at der førhen ikke var et alternativ til Mac men sådan er det ikke mere.

Spørgsmål til det cgleerup har skrevet. Hvordan sætter man sin computer op til at have en harddisk til programmer og 2 SCSI i raid til data (avi) og skal den harddisk til programmer også være SCSI ?

Jeg syntes at der er en del forviring omkring fordele ved Dual. Er der ikke kun en gevinst at opnå når softwaren er skrevet til Dual. Er der en gevinst i forhold til videoredigering ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. januar 2002 - 15:09 #11
For at starte med de sidste spørgsmål - med hensyn til dual, så er det korrekt, efter min overbevisning, at fordelene opnåes bedst med programmer skrevet til dual. Men når det kommer til videoprogrammer er det faktisk også mange gange tilfældet.

Med hensyn til diskene, er selve princippet at man afskiller pogramafvikling og datalagring/bearbejdelse - så hvis du eksempelvis har et dv500 kort, så kan du måske nok nøjes med 2 diske, altså én til data, og en til programmer. Det tjener også et formål i eksemåelvis photoshop og andre programmer.

Rent opsætningsmæsset, er det jo blot at installere diskene, men du skal sætte dine programmer til at bruge disse \"data\" diske til programmernes pagingfiles, altså de filer den bruger som en slags \"hukommelse\" - og ellers skal du naturligvis blot recorde til disse diske.

Jeg håber der besvare dit spørgsmål!

Men som jeg også pointerede i mit foregående svar, så er det altid en god idé at tage kontakt til en forhandler med speciale på videoområdet, og således i fællesskab med denne finde ud af hvad ens behov er - og hvordan systemet kommer til at køre bedst!
Avatar billede deleuran Nybegynder
15. januar 2002 - 15:19 #12
Undskyld, jeg er lige faldet af. Kan du ikke uddybe det du skriver om \"programmernes pagingfiles\"

Er det sådan at man først installerer en disk med styresystem og programmer først for derefter at sætte en anden disk i som man så kan gemme data på ? Hvordan kommer man i kontakt med harddisken når den ikke er en del af et styresystem ?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. januar 2002 - 15:28 #13
du skal naturligvis installere harddisken under installationen af dit styresystem - altså som en hvilken som helt anden disk! Eller du kan tilføje den som ny hardware, hvilket windows jo nok selv klarer!

Finessen ligger i at du ingen programapplikation har på denne disk, det vil sige at dit redigeringsprogram (Programfillerne til dette) ligger på eksempelvis C:\\ hvor også windows og dine øvrige prgrammer befinder sig. Men al data, eksempelvis dine avi filer skal ligger på en anden disk rent fysik, altså ikke blot en anden partition - men en anden disk! eksempelvis E:\\ og for at optimere processen yderligere sætter du dine programmer egenskaber således at de der bruger pageingfiler (En slags templates) - heruner photoshop, aftereffects og mange andre - gemmer disse på dette E:\\drev!

var det bedre
Avatar billede deleuran Nybegynder
15. januar 2002 - 17:02 #14
Tusind tak ......... jeg begynder at forstå.
Avatar billede foodear Praktikant
15. januar 2002 - 17:35 #15
cqleerup>> Man kan godt se at du aldrig har prøvet en mac med videoredigering, men jeg må desværre skuffe dig, jeg er ikke Mac user, men har i forbindelse med mit tidligere arbejde haft fornøjelsen at afprøve de forskellige produkter og med fare for at gentage mig selv; Mac´en var nu én gang både hurtigst og mest brugervenlig i forhold til PC baserede systemer, MEN langt fra den billigste løsning, bevares!!

Og til deleuran>> Dit Pinnacle system kender jeg godt og det et rigtig godt system. Jeg vil ønske dig alt mulig held med dit projekt \"videoredigering\" og jeg håber ikke du får købt \"Katten i sækken\"
/Foodear
Avatar billede foodear Praktikant
15. januar 2002 - 17:40 #16
Jeg kan tilføje at Phote A/V i Århus er et godt sted at søge vejledning, de er specialister i digitalvideoredigering på både PC og Mac, gi dem et ring det koster ikke noget!
PS: De er temmelig flinke og nej det var ikke der jeg arbejdede!!!!!

/Foodear
Avatar billede cgleerup Nybegynder
15. januar 2002 - 17:47 #17
fodear> hvordan kan du udtale dig om hvad jeg har og ikke har, blot fordi jeg modsiger dig?

Jeg har rdeigeret på adskellige mac systemer og adskellige pc systemer og ja et dv500 system er ganske udemærket, men sammenligner du med disse giver jeg dig helt ret så er den dyre mac del langt bedere, men et PC system som FAST der nok er langt hurtigere end stort set alle andre - efter hvad jeg har erfarret - der kan udbygges for op til flere 100000 kroner er jo ikke helt det samme!

Så hvis jeg taler om idag og du taler om dengang, så bliver vi nok ikke enige.

Med hensyn til Mac Vs PC så er det efter min mening også en følelses sag og en debat som ofte daler til et meget lavt niveau meget hurtigt - og det gider jeg simpelthen ikke deltage i.

Desuden kan jeg tilføje, som svar til foodear, at jeg arbejder med videoredigering til dagligt! - uden at det skulle gøre nogen forskel i min umiddelbare viden omkring emnet!
Avatar billede foodear Praktikant
15. januar 2002 - 18:01 #18
cqleerup>> Godt ord igen! og hvad mener du med lavt niveau, Jeg føler vi to kunne få en rigtig god og fornuftig diskussion ud af dette dilemma, men det er dette fora ikke beregnet til, så derfor :end of discussion!

deleuran>> Good Luck!

/Foodear
Avatar billede cgleerup Nybegynder
16. januar 2002 - 15:53 #19
Var det svar nok?
Avatar billede outsider Nybegynder
16. januar 2002 - 19:53 #20
Mac og Pc bruges næsten lige meget i dag. Men det er en forandring der lige er sket.
Før brugte alle der arbejdede med bc video mac. Men skid på hvad profferne gør og køb en pc, da den er overlegen til alt andet!
TV2´s S-TV afdeling er faktisk lige skiftet til PC versionen af Avid.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
17. januar 2002 - 08:41 #21
Outsider > det her er exkperten - stedet hvor man også kan for hjælp af de såkaldte proffer som du siger.
Det ser ud til at der er nogle stykker her der går op i forskellige ting omkring videoredigering osv. Og så kan man ikke bare skide på et eller andet - og det er nu en gang min holdning selv om jeg også selv er mest til Pc-Versionen.

Men spørgsmålet går på AMD eller P4 og der mener jeg absolut man får mest for pengene med en AMD!
Avatar billede outsider Nybegynder
17. januar 2002 - 20:55 #22
Yeah! og derfor er det jo højest sandsynligt at han også skal bruge sin puter til andet! Og min mening er at Mac og pc er ligegodt. Men når han er van til pc, og IKKE skal producere broadcast video vil jeg da klart foretrække sidstnævnte.
Pentium har rygte for at være bedst til multimedia, men spørgsmålet er om der er den store forskel.
Avatar billede outsider Nybegynder
25. januar 2002 - 07:59 #23
Halooo? Sker der noget?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
28. januar 2002 - 08:44 #24
AMD levere faktisk processorer til flere forskellige redigeringsanlæg, eller anbefales af disses prducenter, forresten HALOOOO har du fået svar nok?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. februar 2002 - 13:27 #25
HALOOOOO IGEN!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. februar 2002 - 12:40 #26
Har du flere spørgsmål er vi gerne behjælpelige... Men ellers må du gerne lukke spørgsmålet!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. februar 2002 - 12:44 #27
ousider >> Du siger noget rigtigt der, nemlig om der er den store forskel - andet end at pentium er lidt dyrere og at amd kræver lidt mere køling?

Aftereffects 5.5 er faktisk optimeret for dels multiprocessor men også pentium 4, imens at VideoSelskaberne, altså de der levere videoproducenternes værktøjer også arbejder sammen med AMD, eksempelvis FAST og PINNACLE - og mon ikke debatten i virkeligheden minder meget om debatten omkring PC og MAC gjorde før i tiden, om ikke andet så et stykke hen ad vejen!

Jeg kan ikke give nogen bedere argumenter end jeg allerede har gjort, men kan kun sige at jeg selv benytter AMD, såvel privat, som på mit job!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
18. februar 2002 - 10:25 #28
mon ikke du har fået tilstrækkeligt svar
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. april 2002 - 13:47 #29
eller har jeg taget fejl ?
har du flere spørgsmål ?

Hmfff. åbentbart ikke, så jeg synes at du skal lukke spørgsmålet - hvis ikke du har fået det svar du leder efter s¨sp
spørg endelig videre eller tag pointene selv og luk!