Avatar billede sjensen Nybegynder
07. januar 2002 - 11:56 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

sammensætte mpeg3 filer

Hej Gutter,

Jeg håber det er det rigtige forum jeg opretter spørgsmålet i:

Jeg har en række små Mpeg3 filmklip jeg godt kunne tænke mig at sammensætte til et længere klip. Kan man det og hvordan gøres det i givet fald ? Hvilket software kan/skal man anvende ?

NB! jeg ved stort set ingen ting om dette område så tænk på det når I svarer !
Avatar billede disky Nybegynder
07. januar 2002 - 11:59 #1
du kan bruge copy kommandoen til det :)

copy /b *.mpg > film.mpg
Avatar billede prodic Mester
07. januar 2002 - 13:43 #2
Umiddelbart er den eneste metode jeg kender til, at omdanne dine mpeg3-filer til avi.
Det kan du gøre i VirtualDub f.eks
Når du så har dem som avi kan du sætte dem sammen igen til en stor helhed også i VirtualDub.

MEN det kræver at dine film er lige store, har samme framerate og alt muligt andet \"ondt\". Det kan være noget bøvl hvis klippene ikke er lige store.

Bare et alternativ.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. januar 2002 - 13:54 #3
De kan også konveteres til avi og sammensættes i eksempelvis premiere. Men Virtual dub skulle kunne gøre det hvis blot frameraten og øvrige specifikationer for digitalvideo er overensstemmende!
Avatar billede cablecat Nybegynder
07. januar 2002 - 13:58 #4
Du kan også bruge TPMGenc:
http://www.tmpgenc.net/files/TMPGEnc-2.50.32.120.zip

gå ind under: file -> mpeg tools -> merge & cut

programmet er ikke helt let er bruge, men kan en masse.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. januar 2002 - 14:14 #5
Cablecat > Det er faktisk et af de bedere programmer til den slags, men jeg ved nu ikke om det er svært af finde rundt i.

Men i hvertfald: i top til mpeg1!
Avatar billede sjensen Nybegynder
07. januar 2002 - 14:42 #6
Disky: Den simple dos binære copy virker som den skal og er dermed svaret på mit spørgsmål. Pointene er dine.

Men.. Jeg vil gerne give nogle flere hvis du eller nogle af de andre kan hjælpe med følgende udvidelse af spørgsmålet:

1. Hvad nu hvis jeg kun vil have en enkelt eller flere sekvenser i en mpeg fil (men ikke hele filen), eller hvis jeg vil sammensætte enkelte sekvenser i flere mpegfiler til en ny fil ? Hvordan kan det gøres ?

2. Der findes også andre formater for filmklip (Wmx, Asx, Rm m.m.). Er det muligt at samle disse til en fil (f.eks. 2 asx klip til en asx, og evt. en Asx og en Wmx til en fil) ?

3. Findes der noget generelt software der kan håndtere alle formater og evt. konvertere mellem de forskellige formater ?

TMPGEnc har jeg lige checket men det er konvertering fra AVI til MPEG og der er ikke lige det jeg har brug for. Men tak for hjælpen alligevel.

VirutalDub er iflg. prodic et program til den modsatte konvertering. Fra Mpeg til Avi. Hvor finder jeg det program og kan det evt. konvertere andre formater til Avi også ?

De 100 point er som nævnt disky\'s men jeg smider gerne 100 point eller mere oven i !
Avatar billede cgleerup Nybegynder
07. januar 2002 - 14:43 #7
søg og du skal finde :-)

VirtualDub kan desuden det du spøger om!
Avatar billede double-g Juniormester
07. januar 2002 - 16:16 #8

Sagt med et ord : VirtualDub

http://www.virtualdub.org/index

Avatar billede bentn Nybegynder
07. januar 2002 - 16:46 #9
Jeg vil ikke nasse ind på sjensen indlæg, men jeg er bare nysgerig over at hører hvo\'n man laver det der med at bruge, copy kommandoen,copy /b *.mpg > film.mpg, hvis en ville forklare nærmere,jeg er ikke så meget inde i dos.Forstår godt hvis der ikke bliver svaret og undskylder hvis nogle bliver sure, jeg var bare interesseret.
Avatar billede sjensen Nybegynder
22. januar 2002 - 14:20 #10
Tak for svarene gutter. Som I kan se har jeg ikke glemt jer.

Jeg har i mellemtiden prøvet VirutalDub, og selvom version 1.4 ikke kan bruge nogle af MS formaterne (ASX, WMX o.s.v) så virker den fint nok.

Skulle en af jer sidde med en version 1.3 af VIrtualDub hører jeg gerne. I vers. 1.4 har de på anmodning af MS fjernet muligheden for disse formater, men åbenbart kan 1.3

Så tak for hjælpen til alle.
Avatar billede sjensen Nybegynder
22. januar 2002 - 14:32 #11
bentn: Copy /b *.mpeg > film.mpeg betyder:

Kopier binært alle filerne der har mpeg til efternavn sammen i en ny fil der skal hedde film.mpeg.

"større end" tegnet mellem *.mpeg og film.mpeg betyder "over i". Denne kan udelades så copy /b *.mpeg filem.mpeg virker også.

Og hvis du kun vil have nogle bestemte kopieret sammen kan du bruge copy /b a1.mpeg+a2.mpeg+b.mpeg nyfil.mpeg (a1.mpeg, a2.mpeg og b,mpeg er de tre filer du vil have samlet i en ny fil du kalder "nyfil.mpeg".

Er du med på hvad jeg mener og hvad der foregår ?
Avatar billede sjensen Nybegynder
22. januar 2002 - 14:36 #12
bentn: Jeg kom lige til at tænke på:

Hvis det er /B du ikke helt er klar over hvad betyder, så fortæller den kopi rutinen at den skal kopiere en binær fil. I binære filer eksisterer mange forskellige acsii tegn, heribladnt ascii 26, der normalt betyder "end of file". Så for ikke at kopirutinen skal afbryde midt i en fil fordi den ser en ascii 26 (og derfor tror filen er slut), så skriver man /B mellem copy og navnet på den fil man vil kopiere.

Hvis du vil vide mere om det kan du i en dosboks skrive "HELP COPY" og læse om de forskellige muligheder.