Avatar billede mach Nybegynder
06. januar 2002 - 11:29 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Intel Celeron eller noget andet?

Jeg har tænkt mig at købe en bærbare pc, men på markedet findes Intel celeron til en fornuftig pris i modsætning til de øvrige typer. Hvad er årsagen til at denne type er billigere end Pentium eller AMD?
Avatar billede nfssister Forsker
06. januar 2002 - 11:52 #1
celeron er pentium. Men jeg kan sige dig, at jeg har en Asus A1000 med celeron cpu. Og jeg er glad for min maskine. Den er stabil bruger ikke så meget strøm. Og så er den billig som du selv siger.
Men hvorfor den er billegere kan jeg ikke svare på ud over at pentium gør alt for at sælge mere end AMD og sætter prisen ned. AMDs Athlon mobile+ er også rimelige billige, men køb en celeron. !! :)
Avatar billede nfssister Forsker
06. januar 2002 - 11:52 #2
Undskyld, det kiksede:

celeron er pentium. Men jeg kan sige dig, at jeg har en Asus A1000 med celeron cpu. Og jeg er glad for min maskine. Den er stabil bruger ikke så meget strøm. Og så er den billig som du selv siger.
Men hvorfor den er billegere kan jeg ikke svare på ud over at pentium gør alt for at sælge mere end AMD og sætter prisen ned. AMDs Athlon mobile+ er også rimelige billige, men køb en celeron. !! :)
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
06. januar 2002 - 11:53 #3
Celeron understøtter ikke 3Dnow, 3Dnow+ eller SSE2. den understøtter dog MMX. Desuden har den kun 32kb cache1 og 256kb cache2. AMD XP har til sammenligning 128 og 256. Det er især cache 1 der er problemet da det giver en hastighedsnedsættelse. Inden du køber noget så prøv at læse den test af celeron 1300 mhz og Duron 1200 mhz der er på www.tomshardware.com så bliver du lidt klogere

MHV Martin
Avatar billede peet-49 Novice
06. januar 2002 - 11:55 #4
Det er intels billige udgave af CPU, den har ikke MMX indbygget, men det har kun betydning for spil og lignende, ellers er den stabil og hurtig nok, de fåes hun til slot1 ell. sokket 370. AMD er hurtigere og mere flexsibel.
Avatar billede kapt Nybegynder
06. januar 2002 - 12:01 #5
det er pga. at intel har domimeret market, med deres celeron og derved flere og billiger cpu til bærbar pcèr. men også fordi celeron er intels lavpris processer ligesom amd`s duron er en lavpris serie.
Avatar billede joergensenmartin Juniormester
08. januar 2002 - 19:50 #6
Der er en fordel ved Celeron, som jeg siden min første kommentar er kommet til at tænke på, og det er at den bruger mindre strøm end f.eks. duron. dette kan være en fordel i en bærbar, men jeg ville nu stadig vælge en duron eller andet....

Stay cool