Avatar billede benny_m Nybegynder
21. december 2001 - 18:37 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Digital kammera!

Hvilket digital kammera skal jeg vælge?
Canon Ixus
eller
Canon Ixus v

??

fordele, bagdele?
billedkvalitet?
Avatar billede cgleerup Nybegynder
21. december 2001 - 20:44 #1
Det vil sige at vi taler om henholdsvis ixus3000 og ixusV - tjaa,

fordelene ved sidstnævnte er jo at du her kan optage video men ellers har du langt flere fordele ved ixus300 der giver dig 3xoptisk zoom i modsætning til 2xoptisk og 1xdigital ved ixusV. Den digitale zoom svarer i princippet til en forstørrelse af billede i et billedebehandlingsprogram og bliver altså ikke det samme. Til gengæld er det også lidt dyrere.

Men hvis ikke penge betyder noget ville jeg vælge ixus300 da video i sådanne kameraer ofte ikke kan bruges til noget.

God jul.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. december 2001 - 21:50 #2
Jeg valgte Digital Ixus for at spare nogle kroner, da jeg ikke følte behov for at kunne optage 15 ell 20 sec. videosekvens som Ixus V kan klare. Prisen er ca. kr. 4.500 og måske mindre til januar udsalget. Afhængig af dit behov kunne det måske være rart nok med 3 x optisk zoom, mod 2 i normal Ixus, men lad dine ønsker og pengepung råde. Om der er forskel i billedkvaliteten kan jeg ikke udtale mig om. Begge har 2.11 megapix. Det skulle i så fald ligge i linsens kvalitet og teknikken iøvrigt.

Avatar billede benny_m Nybegynder
22. december 2001 - 10:36 #3
cgleerup -> der findes jo 3 forskellige ixus kammera\'er. Det var ikke 300\'eren jeg mente. Men den første, bare ixus. Og så V\'eren.

halifax -> hmm, ixus V koster faktisk mindre end ixus, ifølge EDBpriser.
Der er lidt mærkeligt, for den har (som du siger) nogle flere funktioner.  Hmm?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. december 2001 - 15:08 #4
Med hensyn til priser er det med at være \"rette sted på rette tid\". Senest så jeg Ixus V tilbud på 4.495,00 i forb. med en Canon demonstration et eller andet sted i Aalborg. \"Normalpris\" for V plejer at være i underkanten af kr. 6.000,00.
I sommer købte jeg HP 930c printer med PhotoRetIII til 1.269,00. Otte dage senere var den på tilbud i en anden forretning til 969,00. Markedet er meget omskifteligt.

Avatar billede benny_m Nybegynder
22. december 2001 - 15:32 #5
Okay, jeg var lidt mistænkelig, om V skulle være dårligere end bare ixus. Dvs. det er den ikke så?
billedkvaliteten osv?
Avatar billede halifax Nybegynder
22. december 2001 - 16:27 #6
Ixus V er den nyeste i Ixus serien. Ud over evt. prisforskel synes jeg, du i forretningen skulle spørge konkret til billedkvaliteten. Jeg mener at alm. Ixus og Ixus V begge optager i samme opløsning og dermed antal pix\'s. Men V\'eren har jo 3 x optisk zoom og dermed en anden linse. Personligt tror jeg ikke der er nogen synlig forskel i billedkvaliteten, men en fotoekspert vil måske argumentere for noget andet. Det gjorde ham i fotoforretningen hvor jeg købte (ikke Fone, Merlin o.l. De ved generelt for lidt, når de bliver gået på klingen). Personligt ville jeg lade behovet for at kunne lave de små vidiosekvenser (kan ikke bruges til noget seriøst, men er mere leg) og en evt. prisforskel være afgørende for valget.

Avatar billede benny_m Nybegynder
22. december 2001 - 17:49 #7
Okay!
Tak for hjaelpen begge to.