Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 00:05 Der er 25 kommentarer og
2 løsninger

Slette Win2000

Hej,
en simpel ting har vist sig at være lidt svært. Jeg har installeret Win2000 (ntfs), og vil gerne afinstallere styresystemet. Det har dog vist sig at være problemfyldt. Er der mon en venlig sjæl der kan hjælpe???
Avatar billede red_eagle Nybegynder
08. december 2001 - 00:06 #1
Hvordan problemfyldt?
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 00:08 #2
Jeg kan simpelhen ikke formatere min harddisk for at komme af med systemet!
Avatar billede jonvic Nybegynder
08. december 2001 - 00:10 #3
Win98 start diskette.
Derefter a:/format c:
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 00:11 #4
Du ska bruge en fdisk og nedlægge dine partitioner, oprette nogle nye og formatere bagefter!
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 00:11 #5
Jeg har ingen win98 startdiskette
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 00:12 #6
Hent en her på www.bootdisk.com eller www.bootdisk.de
Avatar billede jonvic Nybegynder
08. december 2001 - 00:12 #7
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. december 2001 - 00:12 #8
og hvis du ikke har en w98 boot disk booter du bare på din win 2000 cd, vælger ny installation, slet partitionen C: -> opret ny med FAT 32 fil system
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. december 2001 - 00:13 #9
Så slukker du bare computeren i samme øjeblik den starter med at installere w2k.
Avatar billede onki Nybegynder
08. december 2001 - 00:20 #10
Boot på cdrommen
Ved valgmulighederne tryk F10
Skriv map og tryk enter
Skriv drevbogstavet på win 2000 installation (feks c:) tryk enter
Skriv format c: /fs:fat32 tryk enter

Nu kan du formatere med din bootdisk.
Avatar billede onki Nybegynder
08. december 2001 - 00:21 #11
eller rettere du har formateret til fat32.
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 00:46 #12
fandt alligevel en win98 start disk. kommandoen format c: understøttes ikke! kan ikke umiddelbart finde format på disketten. har kørt fdisk og slettet partitionen. Har oprettet en ny primær dos partition, men nu mangler der et styresystem!
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 00:50 #13
Ja, men så skal du jo bare finde et styresystem du kan bruge, f.eks. WinXP eller Win98!
Avatar billede onki Nybegynder
08. december 2001 - 00:52 #14
Har du sat den nye partion aktiv ?
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 01:01 #15
ja, den er aktiv. Det er også lykkedes mig at iværksætte formatering af C: - underligt nok satte jeg den til at boote fra cd-rommen, og den indlæste herefter nogle standard filer, hvorefter format C blev muligt. Jeg formaterer pt.
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 01:02 #16
så jeg går ud fra jeg er på rette vej;-)
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 02:02 #17
har fået et fat32 system på, men vil gerne have ntfs system - forslag?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. december 2001 - 09:07 #18
Hvilket OS vil du installere ?
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 10:38 #19
nt 4.0
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. december 2001 - 10:48 #20
Har aldrig prøvet NT 4, men får du ikke muligheden for at formater til NTFS under installation på samme måde som under W2K ?
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 11:05 #21
det er netop det der er problemet. Jeg har kørt fdisk fra A: med en win98 boot disk. Oprettet en ny partition, der er aktiveret. Formateret partitionen, men her spørges kun efter fat16 el. 32. Når jeg så forsøger at install NT via cd-rommen vil cd-rommen ikke anerkende filsystemet, da den kører på ntfs. Ved w2k er der ingen problemer - her spørges om hvilket filsystem man ønsker at benytte, da det som bekendt understøttes af enten fat32 eller ntfs.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
08. december 2001 - 11:16 #22
Måske en lidt kav måde, men du kan da boote på W2K CD\'en vælge at formatere til NTFS, og så snart den er færdig med formatering og vil installere W2K slukker du den, booter på din NT 4 og så skulle det jo gå af sig selv
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 11:22 #23
tja, jeg har næsten forsøgt det, men w2k fortsatte med installationen og gav ikke umiddelbart mulighed for at stoppe op på det tidspunkt. Måske skal jeg bare trække i nødbremsen når NTFS er færdigformateret på w2k. Iøvrigt tænkte jeg så langt, at jeg lavede 2 partitioner og installerede w2k NTFS på den ene. Herefter gik jeg i denne computer og formaterede C: til ntfs. Problemet var bare, at jeg mistede kontakten med PC\'en da den her uden at spørge efter boot foretog boot på C: og ikke D:, hvor w2k lå. Så jeg måtte forfra igen...
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 11:25 #24
Hvorfor ikke bare installere NT4 og omdanne fat32 til NTFS når du har færdiginstalleret NT4.
Det er den normale måde at gøre det på!
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 11:48 #25
Det virker ikke logisk det her. Jeg har en partition aktiveret og formateret med fat32.
Fjerner jeg win98 disketten kan pc\'en ikke boote. Prøver jeg at boote fra cd-rommen er der systemfejl...
Avatar billede pbo Nybegynder
08. december 2001 - 13:44 #26
Win2000 er væk, og det var tråden i dette spørgsmål. Mange tak for hjælpen. Jeg håber I alle er tilfredse med pointdelingen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
08. december 2001 - 14:02 #27
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes