Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 18:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lille LAN-fest

Davs eksperter.

Jeg har stadig ikke meget styr på netværk.

Skal snart holde en hygge-weekend med gutterne. Vi er kun en 8-10 stykker.

Hvad vi har: En switch 10/100, et hub 10/100, kabler, og selvfølgelig 8-10 pc\'ere med netkort og en blanding af Win98, 2k, og xp.

Hvad er den bedste/nemmeste opsætning?

Jeg er stadig netværks newbie, så spar på fag-sproget :o)
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 18:06 #1
I switchen er der en link-port, og 4 porte. I hubbet er der en link-port, og 5 porte.
Avatar billede jassens Nybegynder
02. december 2001 - 18:17 #2
Forbind switch og hub med et krydskabel. Benyt de to link-porte. Så har du 9 porte til rådighed til vennerne og dig selv.
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 18:24 #3
Vedr. krydskablet... Kan de nye RJ45 stik ikke benyttes? Har jeg hørt et sted...
Avatar billede rocekiller Nybegynder
02. december 2001 - 18:25 #4
jassens> Well, brug heller et ikke krydset kabel og sæt det i link porten på den ene, og i en normal port på den anden. På den måde kan man montere en række at hub\'s.
Avatar billede rostved17 Nybegynder
02. december 2001 - 18:25 #5
Og hvad med selve opsætningen i windows? Skal jeg uddele ip\'er osv.?
Avatar billede rocekiller Nybegynder
02. december 2001 - 18:29 #6
På sådan et lille netwærk er det normalt smartest hvis folk selv sætter IP\'er.
Avatar billede jassens Nybegynder
02. december 2001 - 18:30 #7
Som rocekiller skriver kan du også gøre hvis du ikke har et krydskabel. Du får blot en port mindre, med mere du da har en hel række hub\'s.

Ja du skal uddele ip-adresse.
Benyt f.eks. 192.168.1.1, 192.168.1.2 osv.
Netmaske skal stå til 255.255.255.0

Så skulle der være ip-forbindelse mellem samtlige pc\'ere.
Avatar billede rocekiller Nybegynder
02. december 2001 - 18:37 #8
Hvorfor have det bøv med at sætte den til at uddele IP\'er på så lille et netwærk?

Og hvorfor skulle man få en port mindre, linx porten på den anden hub kan jo normalt også bruges som anmindelig port.
Avatar billede jassens Nybegynder
02. december 2001 - 18:57 #9
Hvis manden nu ikke har et krydskabel kan han jo ikke bruge link-porten, vel.
Avatar billede hojben Novice
03. december 2001 - 01:19 #10
og hvem skulle gi ip\'en hvis den ikke blev indtastet som en fast ip ? en dhcp-server`? -Hvis han ikke har styr på netværk skal han da slet ik igang med dhcp.
Avatar billede rocekiller Nybegynder
03. december 2001 - 08:14 #11
hojben> lige min pointe.
Avatar billede mccookie Seniormester
04. december 2001 - 23:43 #12
Jeg har 2 switch da jeg har et udlejningssæt til ovenstående typer arrangement !!

På begge mine switch har jeg mulighed for at bruge Link til begge dele via en lille switch på siden !!1

Rostved17:

Du uddeler IP adresserne under TCP/IP protokollen (hvis du benyter den) under netværksindstillinger i kontrolpanelet !!!

God fornøjelse !!!

En detajle: Sørg for at have installations cd\'er til alle styresystemmerne !!!
Da der fra Win.me og win.2k til win98 skal installeres nogle småting
Bare rolig der er nogle fornuftige guider !!!

Har du eller dine venner brug for et billigt mobilt netværk en dag så skriv til: Hj@KFUMscout.dk
eller ICQ: 120452726

Mvh.

Henning
Avatar billede mccookie Seniormester
04. december 2001 - 23:44 #13
Køb evt. i boghandlen følgende hæfte af: René Djurup - Netværk i praksis !!

Den er kanon god ;o)