Avatar billede iggipop Nybegynder
25. november 2001 - 18:35 Der er 3 kommentarer

Powersupply ATX PFC

Hej !

Jeg skal bruge en ATX strømforsyning. Hvad er forskellen på de to her? :

Powersupply 400Watt ATX
Powersupply 400Watt ATX PFC
Avatar billede thundersnail Nybegynder
28. maj 2003 - 15:56 #1
PFC står for power factor correction. Spændingen på el-netet er ikke altid den samme(230V) der kan godt forekomme støj hvor spændingen bliver væsenligt højre. Om vad der kan ske hved dette er jeg ikke helt sikker på. Muligvis kan dit system blive skadet, eller også bliver det ustabilt.

http://www.vicorpower.com/support/apps-info/pdf/an1_active-pfc.pdf

Hvis din Powersupply har active PFC kan den fjerne de for høje spendinger.
Avatar billede thundersnail Nybegynder
28. maj 2003 - 15:59 #2
Hvis det ikke er rigtigt har jeg hørt nogen tale on at PFC står for Power Fan Control.
Avatar billede thundersnail Nybegynder
28. maj 2003 - 16:05 #3
Jeg fant lige det her:

What is the PFC?
(Power Factor Correction)

Many loads are highly inductive, such a lightly loaded motors and illumination transformers and ballasts. You may want to correct the power factor by adding parallel capacitors. You can also add series capacitors to "remove" the effect of leakage inductance that limits the output current.(Jim Lux -2002).

Non-PFC offers around 0.5~0.6 PF (Power Frequency), 40%~50% power lost.

Active PFC provides more efficient PF(Power Frequency), 0.95~0.99, it means only 1%~5% power has gone.

http://www.compuhq.com/therw0420wat1.html