Avatar billede gurumaster Nybegynder
20. marts 2000 - 01:53 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Dødt floppydrev i windows!!!!

Jeg har pludselig fået problemer med mit drev a: I windows er det fuldstændigt "død". Hvis man prøver at "åbne" sker der ikke andet end at det hele "fryser fast" i ca 1 min.
I dosen virker det fint!!!
Jeg har tjekket floppydriver osv. i systemet og det ser ud som om at det er rigtigt indstillet (kører på irq 6) og der er ingen konflikter.
Er der nogen der har et forslag ???
Hilsen Henrik
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
20. marts 2000 - 08:05 #1
Jeg aner ikke om det her har noget at sige, men hvis du højreklikker på denne computer, vælger egenskaber, fanen ydeevne, filsystem nede til højre (tror jeg) og fane nr. 2 (tror jeg), er der så sat et flueben ved "søg efter nye floppydrev når win starter"?
Jeg kan ikke selv tjekke om det er der, da det er deaktiveret af systemadministratoren på den computer jeg sidder ved.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
20. marts 2000 - 08:06 #2
Og det virker vist også kun under win98
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2000 - 09:20 #3
Til Johnnyboy, jeg har slået den der funktion fra og windows finder mit floppydrev, så jeg tror ikke at det vil hjælpe.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
20. marts 2000 - 10:01 #4
nej ..næppe  æv.
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
20. marts 2000 - 11:50 #5
Er det det samme når du bruger  stifinder og går ind gennem "Denne computer"?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
20. marts 2000 - 12:39 #6
Tak for ideerne. Desværre har jeg prøvet dem - uden held.
Ja, det samme sker når jeg bruger stifinder og "Denne computer".
Det mærkelige er, at drevet fungerer fint i dos, inden windows 98 har været startet !, hvis man først har åbnet windows og derefter går ud i dos prompt, så virker det ikke.
Når jeg vil åbne A drevet i "Denne computer" fryser det hele fast - drevet gir et lille klik", og efter ca et halvt minut kommer beskeden: Der er ikke adgang til A:\ - Enheden er ikke klar !
I Enhedshåndtering skriver den status: at enheden virker korrekt, og at der ikke er nogen konflikter.
Indstillingerne er:
IRQ 6, DMA 6.
Jeg har også forsøgt at slette diskettecontroller driveren, og indstalleret det om, men det hjælper heller ikke....
..Gode råd er MEGET velkomne da jeg står og skal lave en backup af nogle vigtige filer...
På forhånd tak..
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
20. marts 2000 - 12:55 #7
Du kan da prøve at geninstallere windows, det plejer jo at virke - det er jo Windows (o:
Avatar billede fido82 Nybegynder
20. marts 2000 - 17:50 #8
Kay, har engang haft samme problem.
Du skal tage og højreklikke på denne computer, gå ind under fanen hvor du kan se alt dit hardware, s finde diskettedervet, og så opdaterer driveren. Du skal ikke f Winblows til at søge efter driveren, du skal vælge vis kompitale enheder. Derefter vlger du et andet diskette drev der hedder et eller andet med 46 til sidst. det løste i hvertfald mit prob.
Du m undskylde den lidt tågede forklaring, men jeg kører kun NT nu, og kan derfor ik helt huske hvad de forskellige faner hedder ;i)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
20. marts 2000 - 19:20 #9
Desværre, den driver Du foreslår kan jeg ikke finde på win-98 cd romen.
Den eneste driver jeg kan finde er standardfloppy driveren.
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2000 - 10:51 #10
Hm... du skulle vel ikke ha' et Creative Savage S4 grafikkort!? eller et andet AGP-kort !?

Hvis så, skal du "bare" opdatere dit grafikkort's bios... Det hjalp ved mig, som havde fulstændig samme problem. Hvor det IKKE hjalp at geninstallere windows, formatere, gi drevet andre, i/o, irq indstillinger..!!!
Avatar billede gurumaster Nybegynder
22. marts 2000 - 21:35 #11
Hej Newage!
Dit forslag lyder spændende. Problemet med drevet opstod nemlig efter at jeg havde instaleret mit grafikkort om.
Dog er det ikke et Savage kort, men et S3 Virge-DX/GX PCI kort, men måske kan det have noget med det at gøre...
Du skriver at Du opdaterede Biosen på Dit grafikkort, det vil jeg gerne forsøge, kan Du kort beskrive hvordan det skal gøres, jeg kan umidelbart kun komme til at opdatere driveren, og det hjælper ikke...På forhånd tak..
Gurumaster
Avatar billede Slettet bruger
22. marts 2000 - 21:39 #12
hm... der skulle gerne være noget software inde på producentens hjemmeside, hvor der står noget med bios-update... det forgår faktisk næsten som når man opdatere sin systembios....
Avatar billede gurumaster Nybegynder
22. marts 2000 - 21:46 #13
Tak New Age..
det vil jeg forsøge, jeg vender tilbage når det er afprøvet...
Guru..
Avatar billede th Nybegynder
23. marts 2000 - 10:50 #14
Prøv at fjerne a: fra systemet, og genstarte maskinen, så skulle windows gerne selv finde og instalere det igen.
Avatar billede gurumaster Nybegynder
23. marts 2000 - 23:24 #15
Desværre det er umidelbart ikke muligt at downloade en bios update til grafikkortet.
Jeg har prøvet at slette drev a, og så lade windows installere det om..
Desværre uden held.
Så jeg kan desværre ikke finde andre løsninger på problemmet.
Ellers tak for hjælpen alle..
Avatar billede darkwulf Nybegynder
30. marts 2000 - 08:48 #16
Du lyder altsammen meget spændende, men jeg tror ikke det har noget med grafikortet at gøre.

Der kan være to muligheder.

1. Du skal resette BIOS'en, (der skulle være en function i BIOS menuen, fx
"load default setup"

2. Du skal fjerne diskette-controlleren fra enhedshåndteringen under systempanelet. Windoze skulle så selv finde controlleren og drevet

Avatar billede eidolon Nybegynder
12. april 2000 - 13:40 #17
jeg har samme problem som gurumaster, floppydrevet får computeren til at fryse i 98... det fungerer helt fint i dos... jeg har prøvet at vælge andre drivers til diskettedrevet men det fungerer heller ikke. mit gfx kort er et TSeng ET6000 med 2.25 mb RAM. driverne er rev.8
kan i hjælpe mig?
Avatar billede eidolon Nybegynder
12. april 2000 - 13:41 #18
gurumaster: kan du bruge drevet i dos?
Avatar billede Slettet bruger
12. april 2000 - 19:19 #19
hm... faktisk gik min puter lige ned forleden... og så virkede mit diskettedrev igen ikke.. :o( Derefter så jeg tilfældigvis i mine bios indstillinger, at harddisken var sat til LBA-mode hvor imod mine jumpere på harddisken var sat til NORMAL-mode hm.... Så derfor ændrede jeg dette.... Og nu kører puteren bare! :o)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
12. april 2000 - 19:56 #20
Til Eidolon:
Ja., Mit drev virker fint i dos, men kun hvis man går i dosen INDEN windows 98 startes. Hvis jeg går i dosen igennem windows virker det ikke !!!
jeg fatter ikke hvad der kan være galt, jeg har snart prøvet alt muligt...og det virker dtadig ikke...
Avatar billede eidolon Nybegynder
13. april 2000 - 08:02 #21
mit funker oxo fint i dos. også hvis jeg vælger genstart i ms-dos fra '98.
min kammerat atomizer fortæller mig at det måske er et bios-prob...
hvis han kan finde ud af det gir jeg ham 3785781936 point... :-)

tjek www.ins2k.dk ud...
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
13. april 2000 - 09:42 #22
Er PNP OS enabled i bios'en??
Måske kunne det hjælpe ellers..
Avatar billede eidolon Nybegynder
13. april 2000 - 11:15 #23
pnp os? what the ¤%&"¤%"(/ is that?
jeg har et oldgammelt Intel 430 VX board og jeg har aldrig hørt om sådan en feature...

har i tjekket www.ins2k.dk ud? det er vores computerparty der bliver afholdt om et par uger...
Avatar billede johnnyboy Nybegynder
13. april 2000 - 13:45 #24
Hmm, det er ellers noget med at operativsystemet skal overtage styringen af hardware istedet for bios'en, men det er vist ligemeget så?!
Avatar billede champen Nybegynder
11. maj 2000 - 11:26 #25
eidolon: pnp os er som johnnyboy skriver, at operativsystemet overtager styringen af hardware.
pnp os: Plug 'n' Play kompertibelt OS!!
(eidolon: Har du ikke lige købt nyt m/b?!?)