Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hjemmeside??? ASP/Golive

Jeg skal til at designe en hjemmeside, men er lidt \"grøn\" i faget...

Jeg er i den lykkelige situation, at jeg bruger Mac.

Hvilket program er bedst til at designe en hjemmeside med? GoLive?
Hvad skal jeg sørge for at \"anvende\" ved opstart af hjemmeside, for ikke at komme galt i byen senere hen (ASP???)

Er der noget jeg skal SIKRE mig inden start?

Hvad er den bedste fremgangsmåde, når man starter fra \"ground zero\"?

Mange spørgsmål, jeg ved det...

På forhånd tak!

3xS
Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2001 - 22:30 #1
Ved ikke om det findes til Mac, men Macromedia HomeSite er et af de bedste programmer på markedet.

Det er sådan set bare en tekst editor, men det er også det eneste rigtige sted at starte. Lær at skriv html koderne fra starten i stedet for at bruge disse \"you-see-what-you-get\" programmer, for de holder ikke i længden!

Jeg er selv asp programmør og har arbejdet med sproget i snart 4 år, og kan kun abefale dig at lære det, men du bør alligevel overveje php, da der er flere virksomheder der benytter sig af denne teknologi.

Men start med at lære html så du kan de 100% og så udbyg det der efter med css og senere javascript, så kan du altid begynde på der server baseret sprog bagefter.
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:35 #2
Hvor skaffes Macromedia Homesite?

GoLive findes til Mac, og så vidt jeg indtil nu har fundet ud af, så er det ret udbredt. Jeg har GoLive liggende, derfor overvejede jeg at anvende det...
Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2001 - 22:41 #3
GoLive kan også bruges om editor, men er lavet til at være et \"you-see-what-you-get\" program, og som jeg skrev før, så holder det bare ikke i længden.

Du kan købe det i mange software butikker eller online her: http://www.macromedia.com
Avatar billede tue Nybegynder
19. november 2001 - 22:42 #4
Jeg skal sgu snart i seng, for damm hvor rammer jeg bare ingen/forkerte taster hele tiden... håber du fatter hvad det er jeg forsøger at forklare.
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:47 #5
Er Golive ikke en ok start? Har snakket med en \"expert\" i design af hjemmesider, og han snakker om databaser og lign. Men derudover burde den ikke blive vildt avanceret...

Jeg forstår find hvad du skriver :-)
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 22:53 #6
ja, ok, skal da vidst også snart i seng!!! Kan heller ikke stave!
Avatar billede egonspock Seniormester
19. november 2001 - 22:56 #7
Hej,

Det tilsvarende program for en Mac hedder BBedit, og findes på www.barebones.com. De har både en light og en rigtig udgave, som klart kan anbefales. ASP kan ikke anbefales, da det kun kører på Microsoft-servere, eller i dårlig emuleret udgave, nå ja, den originale er ikke for smart selv, så gå efter php som tue anbefaler. Så kan du også lave dit eget site med OSX og php på din egen maskine.
Golive eller Dreamweaver er de foretrukne Wysiwyg-programmer, og kan være fede nok til at se hvordan kode bliver skruet sammen på, men det er rigtigt at det er bedst at lære det hele fra bunden. Jeg har haft meget glæde af følgende site:
http://www.wpdfd.com/
De har også en glimrende link-side.
Du får nok også brug for et godt FTP-program, og der kan jeg anbefale InterArchy, som jeg ved du kan finde ved søgning på www.versiontracker.com.
held og lykke til i øvrigt!  (Og køb noget mere RAM- mere RAM er altid bedre! hehe ;-)
Avatar billede 3xs Nybegynder
19. november 2001 - 23:04 #8
Jeg er meget glade for jeres kommentarer. Lige nu står disse begreber lidt \"flyvende i luften\", men det er da klart gode ledetråde.

Jeg må nok hellere skaffe lidt \"inside-hjælp\" fra en der allerede har startet et par hjemmesider op. Bare til det mest basale...

Er det i øvrigt muligt at \"overføre\" det man har lavet i GoLive til \"den virkerlige verden\". Lige nu handler det om at få en side op at køre hurtigst muligt, ikke at bruge oceaner af tid på at sætte sig grundigt ind i tingene, det må komme hen af vejen...

128 MB RAM... Ikke alverden, men 266 mHz på processeren sætter i sig selv også en slags begrænsning! Bedre end mere RAM... En ny Mac :-)
Avatar billede aktivdata Nybegynder
29. november 2001 - 06:02 #9
Jeg har selv brugt GoLive længe, og faktisk lige skrevet et hæfte om det. Jeg er begejstret for det, og har smidt alt andet ud. Det er meget nemt at bruge for begyndere, når man først er kommet i gang. Det virker dog lidt uoverskueligt lige i de første minutter, skulle du have små problemer kan du jo maile mig
forlaget@aktivdata.dk