Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 18:33 Der er 33 kommentarer og
1 løsning

cd-rom??

Jeg har lige købt 512 mb-ram til min computer, men efter jeg har satd dem i, kan min computer ikke finde mit cdr-omdrev & min brænnder.

Jeg kører WIN 2000
Avatar billede apollo69 Nybegynder
17. november 2001 - 18:36 #1
Du har nok fået rykket i IDE kablerne. :)
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 18:38 #2
nej....jeg har checket kablerne igennem
Avatar billede un1c0rn Nybegynder
17. november 2001 - 18:39 #3
rammene er sikkert defekte, er det PQI ram ???

Mvh Un1
Avatar billede apollo69 Nybegynder
17. november 2001 - 18:42 #4
Og du har selvfølgelig prøvet \"Auto detect harddrives\" i BOIS, ikk´?
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 18:45 #5
den står til auto-detect
Avatar billede apollo69 Nybegynder
17. november 2001 - 18:51 #6
Den står nok til auto, men prøv igen at gå ind og autodetecte.
Et vagt bud men det er det eneste jeg lige kan komme på.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 19:01 #7
Der er 2 slags autodetect, der er den hvor du bekræfter størrelsen og typen på HDD, og så autodetect der er sat til permanent!
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 20:05 #8
Rammene er PQi-ram....er der da noget galt med dem???!
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 20:08 #9
Jeg tror ikke det er rammene som der ernoget galt med, for computeren kan heller ikke finde cd-rommen når jeg tager dem ud!
Avatar billede burningice Nybegynder
17. november 2001 - 20:09 #10
shine>> er du 110 % sikker på at dit bundkort understøtter så store ram klodser??
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 20:12 #11
Min computer er  helt ny...så den ksulle gerne understøtte klodserne....!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 20:20 #12
Prøv med en ramklods i!
Avatar billede burningice Nybegynder
17. november 2001 - 20:25 #13
shine>> det er ikke ensbetydende med at den kan tage 512 mb ram klodser... hvilket bundkort er det
Avatar billede shine Nybegynder
17. november 2001 - 21:33 #14
jeg har prøvet at starte computeren op uden de nye ram, og der kan den heller ikke finde cd-rommen....så jeg tror ikke at det er det, som er problemet!

mit bundkort er et:

K7S5a ATX
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 22:03 #15
Det kan være at du skal opgradere din bios!
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. november 2001 - 22:04 #16
Hvordan har du sat HDD og CD-rom drevene.

Det er bedst at holde den primære controller til dine harddiske og så bruge den sekundære controller til CD-drev1
Avatar billede shine Nybegynder
18. november 2001 - 14:40 #17
hvor i bios indstiller jeg primær & sekundær ???!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. november 2001 - 14:55 #18
Du skal ikke stille på Primær- og sekundær controlleren, blot sørge for at Haddiske sidder på det kabel der kommer fra bunkortets primær controllerstik og CD-drev på kablet der kommer fra sekundærcontrollerstikket!
Avatar billede shine Nybegynder
18. november 2001 - 20:50 #19
hvordan kan jeg se, hvad der sidde rpå hvhad...står det på det??? kigger lige...! men kan der godt være kommet en konflikt et stykke tid efter man har haft systemet til at køre??!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. november 2001 - 21:01 #20
Normalt vil en konflikt vise sig med det samme, din fejl er underlig!

Der plejer at stå hvilken en der er Primær og hvilken Sekundær.
Har du ikke en manual?
Avatar billede shine Nybegynder
18. november 2001 - 21:07 #21
jeg har checket kablerne...men de skulle stå rigtigt...det er ikke engang mig so har sat dem i, det er blevet samlet af profesionelle, så de burde stå rigtigt.

Det kan måske være en virus af en art. tiden i windows stod også lige pludselig til noget helt underligt...!
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. november 2001 - 21:18 #22
Så har du været uheldigt at det skulle træffe sammen med at du sætter nye ram i!
Avatar billede shine Nybegynder
19. november 2001 - 21:49 #23
det her fandt jeg i systemloggen...kan det ikke have noget med et at gøre:

Hændelsestype:    Fejl
Hændelseskilde:    Service Control Manager
Hændelseskategori:    Ingen
Hændelses-id:    7000
Dato:        19-11-2001
Klokkeslæt:        19:13:36
Bruger:        Ikke tilgængelig
Computer:    NIELS
Beskrivelse:
Tjenesten Aspi32 kunne ikke starte pga. følgende fejl:
Den angivne fil blev ikke fundet.
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. november 2001 - 21:56 #24
Det ser ud som om der mangler en Aspidriver!
Avatar billede juhl0 Nybegynder
19. november 2001 - 21:56 #25
Har det ikke noget med Aspi32 driverne at gøre??? Personligt ville jeg formatere lortet.... MOSE WINDOWS 100 %---- Starte form 0
Avatar billede shine Nybegynder
19. november 2001 - 21:59 #26
ja det kunne jeg gøre...men tror du, at det er noget med Windows at gøre??? Computeren kan slet ikke finde brænder & cd-rom under start....boot-up
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. november 2001 - 22:38 #27
Ja, da Aspidriverne har jo med dine CD-drev at gøre!
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. november 2001 - 22:40 #28
Her kan du læse om aspidrivere
http://www.ncf.carleton.ca/~aa571/aspi.htm
Avatar billede retaxes Nybegynder
19. november 2001 - 22:42 #29
Her fandt jeg Aspi32.exe

http://grom.ourstudents.md/driver/aspi/
Avatar billede shine Nybegynder
20. november 2001 - 12:33 #30
Jeg prøver lige at downloade den fil og se om det hjælper....det håber jeg det gør. Ellers kan det jo være, at man kan finde filerne på en anden computer....der står jeg skrevet på den hjemmeside, som du gav et link til at man skal bruge følgende filer:

For Win98 here is an example:
extract /e d:\\win98\\win98_40.cab wnaspi32.dll
extract /e d:\\win98\\win98_40.cab winaspi.dll
extract /e d:\\win98\\win98_47.cab apix.vxd
extract /e d:\\win98\\win98_46.cab aspi2hlp.sys

, men det er jo win 98

nå, men prøver lige den fil først
Avatar billede shine Nybegynder
20. november 2001 - 12:39 #31
den fil hjalp ikke...den skulle bruges til at opdatere en driver...og programmet kunne ikke finde nogle adaptec-produkter på min computer!

hmm,,,hvad mon der er at gøre?
Avatar billede shine Nybegynder
20. november 2001 - 12:49 #32
Jeg prøver at formatere mn harddisk nu....
Avatar billede shine Nybegynder
21. november 2001 - 22:00 #33
jeg tør ikke formatere, hvis jge nu ikke kan få windows ind igen, hvis mit cd-romdrev ikke virker
Avatar billede shine Nybegynder
22. november 2001 - 13:36 #34
jeg lukker spørgsmålet her...og opretter det i Styresystemer|Win2000