Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 20:09 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ICQ problemer...

Hey...

Ja, jeg har det problem at jeg ikke kan skrive til en af mine venner, og han har forklaret mig det med den her e-mail:

\"Nej, jeg bruger ikke 2000b under Linux - Mirabilis (idag vistnok ejet af
AOL/time Warner) som fremstiller den officielle ICQ klient - laver ikke
nogen klient til Linux. Istedet er der nogen folk der har udviklet et
kodebibliotek - ICQ lib - (Vistnok skrevet C++) som andre så kan bruge til
at lave ICQ klienter.

Den mest anvendte Linux klient hedder LIcq og er baseret på det bibliotek

Fordelen ved at bruge en ikke officiel ICQ klient er at man undgår en del af
de sikkerhedshuller der er i den officielle ICQ klient, og ikke mindst man
slipper for at have alle de LATTERLIGE REKLAMER kørende i bunden af sit chat
vindue... Man undgår at ICQ ændre start siden i sin browser ... og der er
sikker flere andre fordele som jeg ikke lige kan komme på ...

Når jeg snakker om at sende til en server så er det fordi ICQ understøtter 2
måder at sende beskeder til folk.

Std. måden at sende beskeder på er ved at klienterne snakker direkte
sammen - også kaldet \"direct connection\" eller \"peer-to-peer\" - forstået som
at to ligelige parter snakker sammen. Det kræver bare at afsenderen af
beskeden kan finde modtageren (og at der er en åben port på modtagen)

Den alternative måde at sende beskeder på er at afsenderen sender beskeden
til en central ICQ server - der så sender beskeden videre til den rette
modtager. Det har en stor fordel. Når man starter en ICQ klient så det
første den gør er at fortælle den centrale ICQ server at \"nu er jeg on-line\"
og samtidigt fortæller den serveren \"hvilken adresse\" den har. Dvs. når
serveren for en meddelelse den skal sende videre så ved serveren 100 % hvor
den skal sende beskeden hen. (der ud over så sender den beskeden på en std.
port som normalt er åben)

Derfor tror jeg at grunden til at du har problemer med at skrive til mig er
en af følgende:

1. Jeg sidder på et lukket netværk hvor man ikke udefra har adgang til
hvilken IP-adresse jeg har - altså kan din klient ikke finde ud af hvor den
skal sende beskeden hen...

2. Vi har en ret striks firewall på kollegiet - derfor så kan det være at du
får sendt til en port der er lukket af...

Da ALLE andre som jeg skriver med ikke har nogen problemer med at skrive til
mig så vil jeg gætte på at der er problemer med opsætningen af din klient.
Jeg ved ikke helt hvordan man ændrer opsætningen af en ICQ klient - men prøv
evt. at finde klienter nøgler i reg. databasen.\"

Nå, men mit spr. er nu - hvordan sætter jeg den til at sende til den server - whatever?
Avatar billede kapla Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:13 #1
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 20:30 #2
Slap af man... det er vigtigt fordi at jeg skal virkeligt bruge det her, og jeg har lukket det andet!
Avatar billede kapla Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:32 #3
Du må stadig kun oprette det EN gang.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 20:52 #4
Årh okay, slap af... det er ikke en retsal. Nå, okay - skal ikke gøre det en anden gang, men hvad med nogen konstruktive svar?
Avatar billede kapla Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:53 #5
Prøv at skifte til en anden ICQ klient, f.eks Trillian eller Miranda ICQ
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2001 - 21:16 #6
Øhm... hvor kan man hente dem henne?
Avatar billede kapla Nybegynder
31. oktober 2001 - 21:17 #7
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2001 - 17:41 #8
Hjalp ik
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2001 - 01:04 #9
Andre idéer?
Avatar billede Slettet bruger
07. november 2001 - 18:34 #10
Nå ikke! :(