Avatar billede mestersamvis Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:39 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

harddisk og CD-brænder på samme IDE-controller???

Jeg har 2 harddiske (A og B), 1 CDrom-drev og 1 Brænder.
Så vidt jeg har forstået er det optimale at have CD-rom-drev og Brænder på hver sin IDE-controller.
Endvidere vil jeg gerne have harddisk B og Brænderen på hver sin IDE-controller, da jeg ofte brænder fra harddisk B.

Men:
A sammen med brænder\'en virker ikke. Hverken harddisk A eller brænder registreres af systemet.

- men B sammen med brænderen virker fint.
- og A sammen med CD-R-drev virker fint.
Det var bare ikke lige det jeg ville have.

Jeg tror at jumperne er sat rigtigt: master for harddiske og slave for brænder og CD-drev.

Nogen gode råd?

Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:54 #1
Det optimale er:

HDD 1&2 på den primære kontroller, specielt ved de nye ATA66/100 kontrollere!

Alm. CD-drev som master og brænder som Slave på den Sekundære kontroller!
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:55 #2
Det er hvad jeg bruger, og det virker som det skal!
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:21 #3

Hvordan du sætter dine CD Rom drev, brænder, harddsike osv er idag stort set ligegyldigt. Det eneste man stadig skal gøre er selvfølgelig at have en harddisk som C drev, eller er der frit slag.  Der er sandt at i \"gamle dage\" fandtes der flere forskelige muligheder for at finde dne optimale opsætning af sit system, idag er dette ikke længere nødvendigt.
Det eneste man idag kan få problemer med er hvis du sætter brænder og cd rom drev poå en ekstern PCI harddisk controller, så kan man risikere at BIOS/Windows ikke vil finde dem.

Så hvad angår dit problem, sæt dit system op som du vil med jumperene de rette steder.  Hvis det er et system af nyere dato bør du ikke løbe ind i problemer.  At have den harddisk du brænder fra, og så brænderen er faktisk en god ide, IDE controlleren kan sagtnes håndtere den mængde data der vil kommer og du belaster ikke resten af systemet.  Dette afhænger dog også lidt af hvilket operativ system du bruger :o)

Ved ikke om dette hjælper dig, kom vist lidt på afveje.*g*

//Henrik
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:25 #4
Det er ikke tilrådeligt at sætte en CD-drev, uanset om det er en brænder eller afspiller-cd sammen med et ATA66/100 harddisk, det vil gå ud over overførselshastigheden på harddisken!
Avatar billede smiske Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:46 #5

Enig Retaxes, men, hvis han brænder fra sin B harddisk vil det ikke belaste resten af systemet, dvs den anden controller.
Men opsætningen skal selvfølgelig afhænge af hvordan han bruger systemet :o)

//Henrik
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2001 - 18:25 #6
Nu bruger jeg ikke så meget at kopiere cd til cd, men jeg har ingen problemer med at brænde dem ved at overføre en fil eller en mappe til brænderen!

WinXP gør det på en lidt anden måde end jeg har set før!
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:01 #7
Hidtil har jeg haft harddiskene sammen.
Baggrunden for omrokeringen var bl.a. at mit brænder-program advarer mig hvis jeg vil brænde direkte fra CD til CD. Det brokker sig over at de sidder på samme IDE-controller.
Avatar billede retaxes Nybegynder
31. oktober 2001 - 20:08 #8
Jeg lavede en lovlig backup af min WinXP beta, og det var med den indbyggede brænder der findes i WinXP. Af gode grunde var jeg nødt til at kopiere fra CD til CD og det gik smertefrit.
Jeg har efterfølgende testet den brændte CD og den starter installationen fint!
Se ovenfor hvordan mit system er opbygget!
Avatar billede coinz Nybegynder
01. november 2001 - 08:31 #9
fatter ikke helt idéen med at køre på samme IDE controller for en harddisk og et cdrom drev (brænderen) hvorfor ikke køre det fra hvert sit??? jeg tror at du ellers risikerer at løbe ind i nogle problemer med din brænder....

-coinz-
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
01. november 2001 - 08:45 #10
Ja netop! Jeg vil have brænderen på samme controller som den harddisk jeg aldrig brænder fra, sådan at uanset om jeg brænder fra harddisk eller fra CD-R, så vil kilden sidde på en anden controller end brænderen.
- men som nævnt virker det altså ikke.
Avatar billede mestersamvis Nybegynder
05. november 2001 - 21:59 #11
Hmmm, ikke den store afklaring, men I to får lidt point, som en tak for interessen.
Avatar billede retaxes Nybegynder
05. november 2001 - 22:02 #12
Takker for pointene, vi har i hvert fald gjort hvad vi kunne, der er jo ikke så mange muligheder, og du har vel prøvet det meste!

www.fotx.net/retaxes