Avatar billede avlund Nybegynder
27. oktober 2001 - 21:29 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

Parser (find URL i en tekststreng)

Hej!

Hvis jeg nu skriver en URL, f.eks. http://dette_er_en_URL.dk, laver Eksperten det automatisk om til et hyperlink.

Nogle der ved hvordan jeg kan få en lignende effekt på mit eget message board (at den altså selv finder ud af hvad der er URL\'s og laver dem om til hyperlinks)?
Avatar billede somaliomar Praktikant
27. oktober 2001 - 21:35 #1
Der er en god chance for at finde en på www.activeserverpages.dk
Avatar billede thememan Nybegynder
27. oktober 2001 - 21:35 #2
hvorfof må den ikke det??? det er jo en selvfølge når du skriver http://......dk
Avatar billede netsrac Praktikant
27. oktober 2001 - 22:35 #4
Her er en:
http://www.netsrac.dk/netsrac-dk/asp0003.asp

Så kan du samtidig lære lidt om reguler expressions :)
Avatar billede netsrac Praktikant
27. oktober 2001 - 22:35 #5
Det var jo et svar :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
27. oktober 2001 - 22:43 #6
Function LinkString(strInput)
Set objRegExpHTTP1 = New RegExp
Set objRegExpHTTP2 = New RegExp
Set objRegExpEMail = New RegExp

objRegExpHTTP1.Pattern = \"(http|ftp)(:\\/\\/[\\w\\._-]+\\.[\\w\\._-]+\\S*)\"
objRegExpHTTP2.Pattern = \"(^|[^\\/])(www[^\\.\\s]?\\.[\\w\\._-]+\\.[A-Za-z]{2,3}\\S*)\"
objRegExpEMail.Pattern = \"([\\w\\._-]+@[\\w\\._-]+\\.[A-Za-z]{2,3}\\S*)\"

objRegExpHTTP1.Global = True
objRegExpHTTP2.Global = True
objRegExpEMail.Global = True

objRegExpHTTP1.IgnoreCase = True
objRegExpHTTP2.IgnoreCase = True
objRegExpEMail.IgnoreCase = True

strOutput = objRegExpEMail.Replace(strInput, \" <a href=\'mailto:$1\'>$1</a> \")
strOutput = objRegExpHTTP1.Replace(strOutput, \" <a href=\'$1$2\' target=\'_blank\'>$1$2</a> \")
strOutput = objRegExpHTTP2.Replace(strOutput, \" <a href=\'http://$2\' target=\'_blank\'>$2</a> \")

Set objRegExpHTTP2 = Nothing
set objRegExpHTTP1 = Nothing
Set objRegExpEMail = Nothing

LinkString = strOutput
End Function

Her en function som laver web og email adresse om til link.
Avatar billede avlund Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:55 #7
Jeg har kigget lidt på de tre nu, det er gode udgangspunkter. Specielt et Netsrac\'s tutorial fed. Et spørgsmål mere dog: hvis nu folk skriver URL\'en som det sidste i en sætning, følger der som regel et punktum eller andet tegn lige efter. Kan der gøres sådan, at dette punktum ikke bliver talt med?
Avatar billede netsrac Praktikant
30. oktober 2001 - 21:02 #8
Det skulle da ikke gerne komme med i min tutorial ?
Avatar billede avlund Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:14 #9
Nej... har også lige tjekket activeserverpages.dk-løsningen... den laver det også ordentligt. Jeg havde bare ikke kigget ordentligt efter.
Avatar billede avlund Nybegynder
30. oktober 2001 - 21:15 #10
Jeg takker alle tre. Deler lige over, da alle har hjulpet mig. OK?
Avatar billede somaliomar Praktikant
30. oktober 2001 - 21:23 #11
Fint nok! Takker for points.