Avatar billede bleakorbit Nybegynder
18. oktober 2001 - 17:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Preamp støj...

Hej. Jeg har et mindre problem med min Behringer T1953 Preamp. Jeg kører preampen ind i min \"pult\" (ældre fostex 4 spors) og derfra over i min computer. Når jeg indspiller noget på computeren er der er del(ikke meget, men dog hørbart) nærmest \"elektronisk støj\" eller hvad man nu skal kalde det. Hvis jeg rører preampen med min finger (eller bare ligger min hånd ovenpå) forsvinder støjen...hvorfor det?? Jeg gider sgu ikke rigtigt at sidde med min hånd plantet på min preamp hver gang jeg skal indspille...er der nogen der kan hjælpe????
Avatar billede makse Nybegynder
18. oktober 2001 - 18:02 #1
Har du jordstik på alle enheder?
Avatar billede bleakorbit Nybegynder
18. oktober 2001 - 18:03 #2
øhh....nej....
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. oktober 2001 - 19:22 #3
Du kan nøjes med enten at vende 220Volt stikket eller forbinde Preamp og PC med et stykke ledning.
Avatar billede ahave2000 Nybegynder
23. oktober 2001 - 02:04 #4
Det hjælper ikke at vende \'\'230V\'\' stikket, da dette svinger 50 gange i sekundet!(50Hz) men som \"makse\" kommenterer jord din PC, enten igennem dit strømkabel, eller direkte på forforstærkeren, hvis du ikke har en afbryder med jord, prøv en ledning mellem nærmeste (vand)radiator og forforstærkeren.
Avatar billede ahave2000 Nybegynder
23. oktober 2001 - 02:30 #5
Forøvrigt, hvis dette ikke hjælper så prøv at trække en ledning fra dit pc-kabinet til din forforstærker\'s kabinet..
Avatar billede retaxes Nybegynder
23. oktober 2001 - 09:22 #6
shave> Nej du har ret i at det ikke hjælper at vende et 230 Volts stik, de findes nemlig ikke. Har du nogensinde funderet over hvordan man kan måle en vekselspænding, det kan kun lade sig gøre hvis du har en nul(reference) og fase, det er ikke nok at den svinger med 50Hz.

Når bleakorbit lægger hånden på sin forforstærker virker han som en nul forbindelse ud fra den kapacitet han danner til nul eller jord om du vil.

En jordforbindelse er fint og godt at have, det er dog ikke alle beskåret at kunne sætte et jordspyd i jorden uden for, specielt ikke hvis man bor på 4 sal.
At bruge en vandhane, eller radiator er direkte forkasteligt, især i en beboelse hvor du kan udsætte andre for en såkaldt jordledning. Mange radiatorer og vandhaner har slet ikke jord da de kan være isoleret at plastslanger.

Skal man endelig have en jord til sit udstyr er det en aut. elinstallatør der skal foretage det. Man må ikke en gang selv trække et fra måler eller fryser/køleskab eller vaskemaskine install., det er forbundet med strafansvar!

Derfor kan man kalde min løsning for en fattigmandsløsning, men det kan i mange tilfælde være nok.
Avatar billede retaxes Nybegynder
22. november 2001 - 10:12 #7
Takker for pointene!

www.fotx.net/retaxes