Avatar billede amfora Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:05 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Hvordan afsløres en løgner?

Jeg har haft, har lidt, tilknytning til en person, som er en udpræget løgner. Dette har jeg fundet ud af efter noget tid, for lang tid, da denne person er meget god til sin løgnagtige væremåde. Ved at følge op på de historier som er fortalt, hvor det viser sig at de historier aldrig har fundet sted, ej heller kender de omtalte personer til historierne. Dog har historierne været sandsynlige, og der har ikke været vidner, og så præget af hvis de bliver fortalt mange gange, kan de komme til at virke sande, selvom det er en løgn.

Nogle af de små beviser jeg har brugt, for at personen kunne komme ud af sin væremåde, ved bare at tabe lidt ansigt, har tildels kun haft lidt effekt. Jeg har stadig andre bedre beviser tilbage.
Hvis man genfortæller hvad personen har fortalt tidligere, benægter personen at have sagt det. Hvis man så fx. optager personen på bånd og afspiller det, bortforklarer personen at denne mente noget andet.
Så længe personen kender en historie, bliver den altid lavet om til at være negativ. Hvis personen ikke får historien at vide laver denne, ofte en endnu værre historie, og beklageligvis sandsynlig historie, med nogle få sande elementer i og så resten direkte løgn.

Jeg selv får kun lidt ud af at afsløre denne person, så det er næsten udelukkende for at hjælpe en anden person \"fri\", til at blive sig selv, som ikke har fået øjnene op, for denne kender kun den negative verden. Denne person er præget så meget i opvæksten, at denne ikke rigtig kan vælge selvstændigt, uden at blive nervøs over sit valg, og spørger så den løgnagtige person til råds hvad der skal vælges. Hvis det skulle hænde at denne person, som jeg vil hjælpe fri, endelig selv foretager et valg, slåes der hårdt ned og denne overbevises, at det var et forkert valg af den løgnagtige person, uanset hvilken retning valget er. Man kan aldrig blive \"enig\", god nok for den løgnagtige person. Det skal man heller ikke, det er underordnet, men så langt eller rettere sagt så fri har personen, jeg vil hjælpe fri, aldrig været.

Håber I kan sætte jer ind i situationen, selvom det er kun er meget kort fortalt.
Der gives point efter hvor gode argumenterne er og om de virker, både seriøse og useriøse skal have mulighed for at få point. I håb om de useriøse svar kan give anledning til en seriøs løsning. Da det nok er svært, men her er vel mange \"eksperter\", med livserfaring. Det er måske ikke det helt rigtige sted at stille dette spørgsmål, så selv point kan gives til andre link, hvor spørgsmålet mere hører til!!!

Nok det værste der kan ske for denne person er at tabe ansigt, hvor personen ikke kan komme med en løgn for at dække over de første løgne, men hvordan gøres dette?
Avatar billede simonvalter Praktikant
15. oktober 2001 - 15:14 #1
Avatar billede pingeling1000 Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:14 #2
Snak med en psykolog, de er som regel fjerne nok til at sætte sig ind i den type problemer.
Avatar billede runeevers Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:18 #3
http://www.sundhed.dk/servlet/amquestionform?amid=9&cx=157&id=10

Der er der nok bedre mulighed for at få et kvalificeret svar.

/runeevers
Avatar billede fastwrite Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:19 #4
Umiddelbart har vedkommende et dybt personligt problem. Han synes ikke hans verden er spændende, og har opbygget et net af løgn for at gøre sig interessant, og måske på den måde overleve.

Det er muligt at han har haft en hård opvækst, måske med forældre som har haft nogle psykiske problemer. Disse problemer kan han have taget på sig, og opfinder disse løgne for at skjule sandheden.

Sandheden er ilde hørt, er der et ordsprog der hedder, og for at lempe sandheden for sig selv, har han opfundet diverse løgnhistorier, som han dog ikke helt kan styre.

Det kan være svært for ham at indrømme at han lyver, hvem vil indrømme det? Men en ordentlig portion kærlighed, venlighed og forståelse kan nok hjælpe en del.

Prøv at forstå hans situation - hvad er grunden til at han lyver, hvad opnår han ved det, hvad prøver han at skjule, hvorfor vil han gerne skjule det?

Jeg vil foreslå dig at at du skriver et brev til ham, hvor du giver udtryk for dine tanker. At du er bekymrede for ham, at du som hans ven gerne vil hjælpe ham til at komme på fode igen, men bliver nødt til at erkende at han har haft det problem. Du må fortælle at du står ved hans side, hvis han vil gøre noget ved det, for han kan sagtens leve et godt liv i sandhed, og fortæl ham hvor ondt det gør på dig og andre når han fortæller noget løgn.

Så kan det være at det langsom går op for ham.

Skriv i hånden, og afvent hans svar. Han skal selv tage næste skridt når du har skrevet til ham.

Med venlig hilsen
Fastwrite
Avatar billede ztyxx Nybegynder
15. oktober 2001 - 15:22 #5
hmm, lidt kedeligt bekendtskab, mit bud ville være at konfrontere vedkommende direkte med sine løgne, i form af en kommentar, gerne i andres påhør, det er på den måde at situationens alvor kan gå op for personen, så kan vedkommende jo næsten ikke undgå at tabe ansigt, det er ret pinligt i andres påhør at få at vide at man ikke taler sandt, og hvorfor man ikke holder sig til sandheden, tro ikke at du er den eneste der har gennemskuet denne person.
Om du kan hjælpe er svært at sige, man kan jo kun hjælpes hvis man selv vil, og hvis personen ikke kan indrømme sit løgnespind, kan du ikke gøre andet end at forsøge at få personen til at indse, at disse løgne kan få konsekvenser.
Den letteste løsning er at helt undgå at omgås denne person, og fortælle vedkommende at man ikke ser sig i stand til at være social p.g.a vedkommendes løgne, vedkommende vil naturligvis komme med modargumenter, om at han/hun ikke lyver, men man må så foreholde vedkommende at man gang på gang finder modstridende udtalelser fra vedkommende om samme ting, at de ændrer sig fra gang til gang, og at vedkommende enten har en ekstrem dårlig hukommelse, eller ikke fortæller sande ting.
Personer som disse, notoriske lystløgnere kan de vel betegnes som, skal man ikke lade komme tættere på sig, end man kan tåle at de forsvinder igen, men har man fået dem så tæt ind på livet, og særligt hvis de betyder meget for en selv, må man tage situationen op til alvorlig overvejelse, og spørge sig selv om man vil fortsætte denne måde at omgås dette menneske på, eller om man skal tage det store spring, og helt \"cutte\" alle forbindelser.
Jeg håber at dette svar kan hjælpe dig lidt på vej, og du er velkommen til at maile til mig også på ztyxx@ztyxx.f2s.com
Mvh
Michael
Avatar billede annenokia Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:05 #6
Jeg tror DENNE person stoler fuldt og fast på det han eller hun fortæller.....hvis ikke så hen af vejen vil det BLIVE til virkelighed for personen.
Det er Næsten umuligt at hjælpe sådan en person.
Jeg har rimelige erfaringer inden for det område, da jeg har haft meget tilknytning, til sådanne personer, i værste tilfælde kan der være tale om en (sociopat) en der SKAL have opmærksomhed HELE tiden.
Jeg håber for dig du kan acsepterer det sådan som det er.......der er ikke så meget at sige.
Håber det er en mild form :O)

    Kærlig hilsen
        Anne
Avatar billede annenokia Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:08 #7
Lige en ting mere!
En der lyver, ser NÆSTEN altid til højre....
Det er nemlig den kreativ hjerne halvdel...
Det er den man bruger når man fantaserer. :o)
Avatar billede amfora Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:46 #8

Foreløbig mange tak for svarene.
Her er lidt flere oplysninger. Jeg er ligesom \"knyttet\" til begge personer. Den ene løgnagtige person kan jeg sagtens \"undvære\" at træffes med, men den anden person som jeg vil hjælpe fri, har jeg det svært med at cutte forbindelsen til, men det kan blive udfaldet. Da denne person følger modargumenterne fra den løgnagtige person, denne lyver ikke, men er udpræget i negativ retning.

Til fastwrite og ztyxx
Ordsproget passer meget godt, men det er jo jun når man har noget at skjule. Det med dennes person forældre er jeg også begyndt at komme endeligt frem til. Men de og famile i denne generation er væk, de få tilbage som kender og kan forklare en neutral historie fra fortiden, nærmest løber væk, hvis man møder dem og snakker om andet end vejret netop den dag.
Jeg forstår endelig situationen, efter lang tid, efter utallige ?????
Det med brevet lyder som en god ide, og det skal prøves. Problemmet er bare, hvad jeg kender fra erfaring med denne person, så uanset hvad jeg skriver, hvordan jeg skriver, hvilken kuvert og om frimærket sidder lige på, det er fejlfrit, så skal der findes fejl. Det skal nok overbevises til den person jeg vil hjælpe fri.
Det at løgnen skal gøre ondt på mig og andre, bliver formentlig opfattet som en slags sejr.
Der nok mange der har gennemskuet det, eller ihvertfald holder sig på afstand, i nærmiljøet kender andre personer kun til denne persons løgne, til virkelighed. Mange har lært at man skal stole \"blindt\" på et andet menneske. Udtrykket notorisk lystløgner passer meget godt.
Denne person har været tæt knyttet til mit liv, og efter de udtallige ?????, holdt jeg mig væk i en lang periode for ligesom at finde en forklaring. Nu da den er fundet, er det meget nemmere, forholdvis nemt nok for mig selv. Men jeg føler at jeg kommer til at lade én person i stikken, så jeg vil gerne hjælpe én fri. Men er i tvivl, da den løgnagtige person yder sit optimale for at holde på den person jeg vil gøre fri. Det er den \"sidste\" person der mangler, før korthuset falder, og bliver meget ene eller må tabe ansigt.
Ellers må jeg vælge den \"nemme\" løsning at bare cutte forbindelsen, men den nemme løsning er ikke altid den bedste.  Så jeg ser/finder hvilke alternativer der er, også nu med god hjælp fra jer.

Til annenokia
Du har meget ret, i det du skriver, det virker uløseligt. Dog det med opmærksomhed hele tiden er ikke alt for udpræget. Jeg kan godt accepterer fortiden, da jeg lever i nuet og fremad, men det har taget sin tid og meget energi, og har noget at indhente. Interessant med den højre halvdel.
Jeg har læst og lært at hjerne består både at elektriske og kemiske sammensætninger, hvis der er én \"defekt\" forbindelse et sted, giver det en anden løsning. Det sammenligner jeg med fx. 2 lommeregnere hvor man piller en komponent ud i den ene, og så ellers trykker ind. Så selvom man trykker det samme ind på begge bliver det forskelligt resultat. Hvis en notorisk lystløgner så mangler denne forbindelse, så er det klart at virkeligheden er andreledes.
Kender ikke om det er en mild form, har ikke lignende erfaringer/grænser at sammenligne med. Vil dog nødig møde en værre person.

Den løgnagtige person liv kan beskrives sådan, meget kort:

1/3 del af livet: En \"gammeldags\" opdragelse at man altid skal gøre hvad de ældre siger, da de altid har ret og ved hvad der er bedst for én. Man vil noget andet, men man tager det bare til sig, selvom det er forkert, for det har man lært.

2/3 del af livet: Et ægteskab med kun få gode og rare stunder, ellers strid, når parret ellers sås, og tilsidst en enorm lang skilsmisse.

den sidste 1/3 del af livet 3/3 bliver formentlig, sorg over livet, og vil og gør næsten ingen ting, som er gradvist afløst af flere og flere løgne, for at dække over et fejlagtigt glansbillede af en kernefamilie. Og man skal overleve så længe som muligt, for det svare til at et langt liv har været et godt liv.

Tænk at denne person kan leve et helt liv, uden at nå til at opleve og leve sit eget liv, og opleve glæde mm. Måske kun glæde, som reelt er dårligt, iforhold til meget dårligt.
Der bliver jo ingen 4/3 del i livet!!!!

Jeg er dog i tvivl om jeg skal hjælpe og om det er det værdt, hvis den ene eller begge ikke vil eller kan. Indtil videre er jeg et sted midt i mellem, mellem at holde mig væk for altid og hjælpe primært den ene.
Uafset mit valg er ingen af dele valget værdt, lige nu. Bortset fra alt dette lever person et \"normalt\" liv, hvad så normalt er, og kan gemme sig blandt andre.

Så igen, foreløbig mange tak for svarene. Jeg vil tænke, tænke og så forsøge lidt forskelligt, så jeg bedre kan vurderer chancherne for en løsning, eller muligheden for ingen løsning!!!

Brug svar-feltet hvis I vil have point, så jeg  kan uddele dem, mellem jer.

Avatar billede annenokia Nybegynder
16. oktober 2001 - 01:55 #9
Jeg synes det er et tragisk emne, så jeg kunne aldrig drømme om, at tage point for dette.
Det er noget vi alle kan lære noget af.
Jeg synes det er smukt du tager tingende som du gør*S*
Håber det vil gå DIG godt.
Kærlig hilsen Anne
Avatar billede fastwrite Nybegynder
16. oktober 2001 - 09:35 #10
Et par point for slidtage af fingrene vil da ikke gøre noget :o)

Men jeg synes det er prisværdigt af dig, og jeg kan se at du har et problem. Men det bedste vil måske være i brevform at konfrontere med alle de ting han vil gøre.

Du skriver at han vil gøre alt for at finde fejl i brevet - SKRIV det til ham

\"Jeg VED at du vil analysere dette brev, at du vil finde alle de fejl du kan, men hvad kan du bruge det til?! Jeg har brugt meget tid på at skrive dette brev, og budskabet er ikke at du skal finde fejl, men at du må nå til erkendelse af at du har et problem med at styre sandhed og løgn. Som din ven kan jeg gennemskue dig, og jeg ønsker virkelig at du må komme ud af det fængsel der i øjeblikket binder dig fast i et net af løgne. Jeg HADER løgn, for det kan ødelægge ALT, inklusive dig selv! Du får INTET ud af at lyve, hverken over for mig eller andre. Tværtimod vil det give ar på sjælen, og hvilken form for sejr er det?\"

og så videre og så videre..

Hvis han stadigvæk nægter at tage imod nogen form for hjælp, eller han har svært ved at se at han er forkert på den, må du til sidst i brevet skrive \"så længe du ikke vil gøre noget ved det, er jeg nødsaget til ikke at være sammen med dig, for ikke også at ødelægge mig selv.\"

Og så kan du lige citere fra den gode gamle, men højaktuelle bog Bibelen, Mattæus 7:12, hvor Jesus siger \"Gør mod andre hvad du vil have de skal gøre mod dig\".

Med venlig hilsen
Fastwrite
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. oktober 2001 - 10:07 #11
skal ikke have point for det, for mig er det nok at evt. kunne hjælpe, eller lægge op til nogle værktøjer, i en så svær situation som denne
Avatar billede nicki Nybegynder
16. oktober 2001 - 10:29 #12
Amfora\\\\\\\\ Du ku\' prøve at låne en af Desmond Morris\'s bøger (han er adfærdsforsker). Han har forresten skrevet flere bøger, nogen er meget generelle om \"det menneskelige dyr\" og andre er udelukkende om kropssprog, og om hvordan man aflæser det. Meget spændende læsning, det garanterer jeg.

Nå men, held og lykke Freud >:)
Avatar billede filen Nybegynder
16. oktober 2001 - 16:32 #13
Amfora> Perfekt svaret....
Avatar billede amfora Nybegynder
21. januar 2002 - 00:35 #14
Godt nytår til jer alle. Jeg har ikke glemt jer, men tænkt og afprøvet lidt. Det er stadig vanskeligt, men det har dog ændret lidt karakter.

Istedet for at skrive brev, som nok bare ville blive nedgjort og latterliggjort.
Skrev jeg nogle kommentare og spørgsmål ned på et papir, derefter ringede jeg direkte til den løgnagtige person. Det var en meget \"interessant\" samtale som varede 2 timer 28 mintutter, selvom jeg kun havde skrevet 7 små linier på papiret. Det var altså utroligt hvad jeg kom til at lægge øret til. Først bliver jeg beskyldt for det jeg spørger, så det jeg ikke har spurgt om og at jeg så også spørger om et svar, det var bare for meget synes denne person. Jeg kunne svare på denne persons modargumenter. Alligevel var der tænke pauser ind i mellem fra denne person, så noget har jeg måtte ramt. Tilsidst var der pause på 23 minutter.

Dette har jeg prøvet 2 gange mere, med en måneds mellemrum. Samme ca 2 ½ times samtale og ca 20 minutters pause tilsidst.

Jeg kender så godt som den denne persons \"ømme punkt\", uden at have sagt det. Og kan egentlig godt forstå resultatet af det. Men det er bare dybt beklageligt.

Så nu går mit spørgsmål  mere i retning af moral, og selvom jeg har fået mere hjælp fra jer end jeg kunne have håbet på, så spørger jeg om lidt endnu.

Kan jeg være bekendt at ramme eller udløse det \"ømme\" punkt, med dertil nok skabe forvirring og rastløshed hos denne person. I en nok længere varende periode, kommer måske til at se sig selv have denne person har lavet af \"ulykker\" over for andre, med sine løgne. Sagt på en anden måde hvordan ville I selv reagere, hvis I blev klar over at opført sig løgnagtigt over for andre uden at vide det. Og at den periode måske har været 20 - 30 år?

Jeg har fået svar på noget men der er dukket nye spørgsmål op, og er kommet i tvilv om min moral.
Kan jeg være bekendt at udløse det \"ømme\" punkt, med chance for at denne person trods alt kan komme til at nyde livet efter en vanskelig overgangs periode. Eller skal jeg lade denne person bare leve som denne altid har gjort, og lade denne tro, at denne har levet et godt liv?
Avatar billede amfora Nybegynder
19. januar 2003 - 16:18 #15
Tusind tak til alle, også dem jeg ikke kunne modtage point.