Avatar billede dakinenexus Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Layer4 Switch kontra Router.

Hej.

Har jeg ret når jeg siger, at en layer3 switch arbejder med MAC adresser og en router på layer4 og dermed arbejder den med IP.

Men hvad så hvis man har en layer4 switch! Så kan den vel også køre med IP numre. En router er sikkert mere sikker, men på hvilken måde egentlig?
Jo en router kan også virke som firewall hvilket switchen vel ikke kan, men her hører min viden måske så også op.
I bund og grund. I hvilke tilfælde vil man bruge en layer4 switch?

Kan nogle give et hint vil det glæde mig.

På forhånd tak
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:12 #1
Du har fanget det lidt forkert.
Layer2 er MAC og 3 er routing(IP).

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=osi

Men en layer 3 switch bruges som regl internet i større firmaer som ønsker at dele netværket op på en sikker måde i forma af vlans m.m.
En router er mest brugt når vi snakker om routing fra afdeling eller internet og inranet.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
15. oktober 2001 - 14:43 #2
Ja :o)

jeg ved det godt. IP er sgu\' da på lag3. Ikke 4. Min fejl. Men min pointe er den samme om ikke andet.
Okay. Men du siger altså, at man bruger lag3 switche når der er tale om større LAN hvor man ønsker at styre trafikken mere præcist og håndfast end det er muligt på switche på MAC- niveau. Er det nogenlunde korrekt opfattet?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:50 #3
Ja, det er det faktisk.
Avatar billede dakinenexus Nybegynder
17. oktober 2001 - 09:36 #4
Hej igen.

Okay du skal nok få dine point, men lige en ting mere. *S*
Grunden til at man så på de større LAN vælger at køre med IP numre i stedet for MAC er det så ikke også for at slippe for al den broadcast- trafik MAC må give? Jo større LAN jo mere \'overhead\' må det jo resulter i! Så kan man vel godt sige, at ved at køre med lag3 switche får man det sorteret fra. Er det også korrekt opfattet?

På forhånd tak.
Avatar billede maniacdog Nybegynder
17. oktober 2001 - 14:04 #5
Jo absolut. MAC adresser bruges aller helst ikke i det større netværk.
Og ja, du har som sagt meget mere styr på hvad der går hvor hen og hvorfor det må det m.m.
Så det har du ret i.