Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 10:47 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Quark

Hej.
Når man skal gemme quark til et trykkeri og de bruger mac, og jeg bruger pc, hvad er det så lige det hedder det format de skal have det i ? Er det ikke pdf? Hvis det er det, hvad er så eps? For det kan man gemme dem som... hvis det er pdf, hvordan gør man så det?

Oldschool
Avatar billede labisama Nybegynder
14. oktober 2001 - 10:57 #1
Hej oldschool. Det er faktisk lidt forskelligt hvad trykkerier foretrækker, men de fleste tager PDF. Nogle gange skal du hen til et prepress firma og få lavet en film, men det lyder som om du ved at de modtager PDF. En eps er et format quark jobbet bliver gemt i.

Held og lykke
Avatar billede labisama Nybegynder
14. oktober 2001 - 10:59 #2
Det med at lave om til PDF, er jeg ikke speciel god til, men du skal have fat i Adobe Acrobat, og der er et lille program som vist nok laver eps om til PDF.
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:01 #3
Det vil så sige at man ikke kan pdf\'e noget direkte fra quark!?! Er acrobat reader freeware?
Avatar billede speedy Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:09 #4
oldschool>>Adobe Acrobat Reader og Adobe Acrobat er 2 forskellige ting....

Adobe Acrobat Reader er freeware  og Adobe Acrobat koster penge..

med Adobe Acrobat Reader kan du kun læse pdf\'er

med Adobe Acrobat kan du gemme/konvertere til pdf\'er

/SpEeDy
Avatar billede labisama Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:10 #5
Lige mine ord Speedy :)
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:16 #6
Ok, er det den eneste mulighed der er for at gemme som pdf???
Avatar billede labisama Nybegynder
14. oktober 2001 - 11:24 #7
Det er jeg rimelig sikker på at det er :(
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 12:29 #8
Ok -tak for hjælpen:-)
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:20 #9
hey!

for det første, det er ikke sikker at du behøver at gemme som pdf for at trykkeren kan læse det, de fleste trykkere kan også åbne quark filer fra pc, selvom de bruger mac, men ellers kan du godt gøre andre ting for at gemme som pdf, hvis du f.eks. henter den beta version af quark xpress 5 som ligger på quark.com den kan efter et par indstillinger gemme som pdf... hvis dokumentet ikke er så stort kan du også gemme som eps i den quark du har, du skal bare sørge for at den gemmer alting i 300 DPI og at quark kan finde alle de billeder den skal bruge til dit dokument... ellers bliver de i preview kvalitet og det er jo ikke så pænt...
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:24 #10
Dvs at jeg, hvis trykkeren IKKE kan tage quark pc(jeg kontakter dem i morgen), kan aflevere det i eps? Så skal billederne vel bare ligge i samme mappe som eps filen...

Oldschool
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:25 #11
altså eps er et vector baseret filformat, dvs. at det er lissom et billede format som f.eks. tiff, dog kan det indeholde oplysninger om objekter der er skalberbare, dvs. feks. et logo der består af streger, cirkler kasser osv. for at man kan skalere det op og ned i uendeligt størrelse fordi at maskine udregner formen istedet for at efterligne, den i original størrelse...dvs. at hvis dokumentet ikke er en bog eller et blad på 100vis af sider, kan du godt nøjes med at gemme siderne i eps og så sende dem til trykkeren, det  har jeg ihvertilfald gjort før, og elllers bare sendt dem quark filen...
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:28 #12
Det er 8 sider... jeg tror bare jeg går for quark filerne... for jeg har ikke helt styr på hvordan de skal sættes sammen for at trykkeren kan få det til at passe sammen;-)
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:28 #13
hov den besked kom lidt for sent :-)

jeg mener nu ikke at den behøver billedfilerne \"EPS\'en\" den er kun quark der bruger dem... billedfilerne bliver normalt inkluderet i eps\'en, men du kan jo prøve at gemme billedfilerne og så åbne eps\'en og se den an...

eller lave et prøveprint af dem for at se om billerne er i fuld kvalitet eller kun i preview kvalitet...men under alle omstændgiheder er det en god ide at lave et prøveprint før man får noget trykt, der er næsten altid uventede ting der dukker op :-) håber du kan bruge svaret :-)
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:30 #14
Jo tak... :-)
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:31 #15
bare lad trykkeren om at sætte det sammen, det har han/hun styr på, bare sørg for at forklare det ordentligt og eventuelt vise prøveprintet, så har de det at gå ud fra...

jeg skal selv igang med at konvertere et stort blad jeg arbejder for, til PDF, det gør jeg enten igennem quark 5 eller igennem en udvidelse der er kommer til mit system (mac,desværre, ellers havde du fået det ) men det hedder PRINTTOPDF 2.2.5 og det kan jo være at det findes til pc også?
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:50 #16
hov..får mange ingen point her? :-)
aaah det var måske ikke et rigtig svar?

tjaaaaaaaa...
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 13:55 #17
Jo jeg vil gerne give dig points... men jeg havde egentlig lukket spørgsmålet da du svarede... er der en måde man kan give dig dem på?

Hvis jeg ender med at få det pdf\'et på en eller anden vis, så kan trykkeren ikke ændre i sammensætningen af siderne vel?!?
Avatar billede ibskipskalle Nybegynder
14. oktober 2001 - 17:32 #18
nej derfor vil jeg egentligt slet ikke anbefale dig at du pdfer det... jeg undrer mig over at mac manden ikke kan aabne pc quark filer... det kan jeg godt..og jeg bruger osse mac...skidt med po0intene,.,,, skal ikke bruge dem alligevel...
Avatar billede oldschool Nybegynder
14. oktober 2001 - 18:02 #19
Ok tak for hjælpen!! Jeg snakker lige med trykkeren... for at være på den sikre side;-)