Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:26 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Latex Kategori..

Hej Venner..

jeg ved ikke om det bare er mig. Men mangler der ikke en kategori omkring latex ?

Hilsen
MiLpOer
http://www.fotx.net/milpoer
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:32 #1
øh... latex??
det der gummi noget?
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:34 #2
Nej.. Latex udtales Latek det er en formaterigns form som du kan anvende til at lave store dokumenter i.. Det er meget anvedt af videnskabsfolk. Bl.a. Bruger vi det på Universitet. Det kan konverteres til .ps og .pdf osv. gratis uden du skal bruge adobe destiller.

Det kan bruge på alle tænkelige platforme.
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:35 #3
Du kan selvfølgelig også små dokumenter. :o)
Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 21:36 #4
jeg er klar til ene undervisning hehe men kun hvis hun ser godt ud !!
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:37 #5
okay, lyder interessant.
troede sgu lige du ville have sådane n bondage/sm/ kategori*gg*

men hvis der er folk der bruger det så skal der vel også en kategori for det
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:40 #6
Stortset alle på Aalborg Uni under TekNat bruger det.
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:40 #7
Så hvorfor ikke andre Tekniske Minded Personer.???
Avatar billede prof2 Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:46 #8
Er det noget man kan få fat i gratis(lovligt) et eller andet sted ??
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:46 #9
du har ret
vi burde havde sådan en kategori, men hvor skal den gå ind under? programmering eller ???

Avatar billede Slettet bruger
02. oktober 2001 - 21:52 #10
prof2  >> ja følger med de fleste linux distributioner
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:54 #11
/me sidder i linux ligenu
kigger lige lidt rundt efter det :)
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 21:56 #12
Kombileren er helt gratis og editoren jaaa det bestemmer du selv alt efter hvilken du vil anvende.

Du kan hente en kombiler der hedder miktex. på http://www.miktex.org/ (der findes også andre) Denne er til Windows.

Dernæst kan du bare skrive koden i notepad eller en anden editor.. Hvis du bruger emacs kan den highlighte din kode for dig. Men det kan WinEdt fx. osv.

Latex er et kode format du kan skrive i, og dernæst kompiler. Så jeg ved ikke hvilken kategori den høre under.

Som Space skriver ligger det i de flest linux/unix dist.
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:00 #13
måske kan man kalde kategorien
TeX og venner.

LaTex er baseret på Tex.

se
http://freshmeat.net/projects/latex/
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:00 #14
okay
Avatar billede disky Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:31 #15
ja lad os også få en kategori, for edlin under dos, det er også en forældet editor :))

Sorry kunne ikke nære mig. Utroligt folk gider rode med Tex og co.
Avatar billede milpoer Nybegynder
02. oktober 2001 - 22:44 #16
Disky>> hvad vil du ellers anbefale som en kvalificeret alternativ?
Avatar billede milpoer Nybegynder
03. oktober 2001 - 06:19 #17
.
Avatar billede disky Nybegynder
03. oktober 2001 - 08:30 #18
et rigtigt tekstbehandling.

WYSIWYG programmer blev for mange år siden ligeså gode til formler osv.

Selv Final Writer til Amigaen i 1993 havde en formel editor der kunne laver formler som TeX ikke kunne lave bedre.

Men det er selvfølgelig et spørgsmål om hvad man er van til, og ikke mindst hvad ens studie tvinger en til
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:25 #19
Disse formel editor er bare for langsome
at bruge når man skal bruge mange formler,
hvorimod LaTeX er hurtige at bruge når
man har lært det at kende.
Og typografisk er disse programer hvis
ikke på højde med LaTeX.

Knud
Avatar billede disky Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:26 #20
all----

Du kender tydeligt hvis ikke den formel editor der var til Amigaen.

Til gengæld er det en stor opgave (spild af tid) at lære at bruge Tex.

p.s. Programmet blev forældet den gang wysiwyg programmer kom på markedet.

Jeg kender personligt ingen firmaer hvor dokumentation bliver skrevet i Tex, kun nogle få nørder på uni\'er bruger det.
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:39 #21
Nej, Jeg brugte TeX på min Amiga ;-)

Det er klart at ingen firmaer bruger LaTeX til
dokumentation der er det ikke det rigtige værktøj
LaTeX er til Tekniske artikler og bøger
hvor man skal bruge en masse formler.

Den formel editor du snakker om kunne man
bruge den uden musen ???

knud
Avatar billede disky Nybegynder
03. oktober 2001 - 14:43 #22
ja selvfølgelig kunne man det.

Jeg kan desværre ikke lige komme på navnet.

Du skrev syntaxen lidt ligesom i Tex, hvilket jeg selv brugte indtil jeg så lyset og begyndte med wysiwyg.

I dag bruger jeg Word og equationeditoren, og det går hurtigt nok.

Men Tex er okay, bare lidt out of date efter min mening. (men det er som sagt min mening)
Avatar billede all-technology.com Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:15 #23
Når jeg vis man vil have WYSIWYG kan man
jo bruge lyx eller klyx det er en WYSIWYG LaTeX
editor.

Desuden kender jeg nogle stykker som
har haft problmer med at bruge word til speciale.
Problemet er når man kommer op på 100 sider
og har mange formler kan word ikke følge med
det er ikke et problem med LaTeX.

Knud

Avatar billede disky Nybegynder
03. oktober 2001 - 15:33 #24
Mit afgangs projekt var med mange billeder, formler osv, og over 100 sider jeg havde ikke det fjerneste problemmer.

Men pyt med det.
Avatar billede thomasledet Nybegynder
03. oktober 2001 - 20:11 #25
\\documentclass{report}
\\usepackage{t1enc}
\\begin{document}
\\chapter{\\latex}
Jeg stemmer for en sådan kategori
\\end{document}

ctrl-x-s, ctrl-x-c
latex filnavn
dvips -o filnanv.ps filnavn.dvi

yeah!