Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. september 2001 - 19:42 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

puter problem

Jeg har lige fået min puter opgraderet til et monster:
1Ghz P3
384 MB pc-133
Chaintech 6aja4

Men jeg har et lille problem med spil. Den laver nogle små irretende \"loading\" hak fra HD\'en hvert 5 sec.
Mit spørgsmål lyder så: Hvordan stopper jeg det?
Avatar billede japtus Nybegynder
26. september 2001 - 19:47 #1
Da du opgraderede din puter ... huskede du da at opgradere hdd samtidig ???

Det kan ske at hdd ikke kører hurtigt nok i forhold til resten af maskinen.
Dvs. den henter info op i rammen hvert 5. sek. og det er der hdd holder en lille puste pause ....

Just et skud ...
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. september 2001 - 19:50 #2
Nej. hd\'en er en Western Digital, 10.2 Gb.
Avatar billede japtus Nybegynder
26. september 2001 - 19:52 #3
Det er hastigheden på hdd jeg mener ....
En hurtig kører med 7200 rpm.

Men jeg er ikke helt inde i det med hardware ...
Jeg ved bare at min puter havde lign prob.
Det forsvandt efter en hurtigere hdd blev skaffet ...
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. september 2001 - 20:00 #4
hmm.. Har kigget lidt på Western digitals hjemmeside. Den skulle vist være på 5400RPM. Hvilket jeg ikke mener skulle være langsomt.

Kom liget il at tænke på noget. Hvad sker der hvis jeg sætter DMA til og HD\'en ikke understøtter det?
Avatar billede intel4004 Novice
26. september 2001 - 22:09 #5
jo - 4500rpm er den langsommeste rotationshastighed som harddiske produceres idag... Du skal have fat i en 7200rpm. Jeg har selv følgende sammensætning:

1200Mhz Tbird
384MB SDRAM(PC133)
ABIT KT7A
TNT2 ULTRA 32MB

Herudover booter jeg win98 på en 15GB 5400rpm...

Jeg kan forvente stor forøgelse i stabilitet hvis jeg opgraderer grafikkort og harddisk. Disse ting sænker i øjeblikket mit system kraftigt...

INTEL4004

Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. september 2001 - 22:25 #6
Sker der noget ved at sætte DMA til i windows?
Avatar billede halifax Nybegynder
27. september 2001 - 02:25 #7
Nej, du bør absolut slå DMA til (DirectMemoryAccess) hvis det er muligt. Disken burde understøtte det.
5400 rpm er ikke så galt endda, selv om nye IDE diske mest kører 7200 rpm. Jeg tror ikke årsagen er her.

Avatar billede m.kroeger Nybegynder
27. september 2001 - 09:03 #8
Hvad er det for en HD ?
Mærke og model ?
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. september 2001 - 12:03 #9
tror heller ik at det er årsagen til hakkene - har selv, og mange af mine venner har kørt med langsom HDD på 4300 RPM og 5400 RPM, men det har altså ik forårsaget hak!

Prøv at kig i din bios om SMART monitoring er slået til - ellers slå det fra.
Har du angivet en SWAP-fil?
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
27. september 2001 - 13:09 #10
Har sat WIndåze til selv at styre swap-filen.
Avatar billede vuffe Nybegynder
27. september 2001 - 15:16 #11
prøv selv at definere en på ca. 500 MB
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
27. september 2001 - 19:13 #12
Minimum ???
Maksimum ???

Avatar billede vuffe Nybegynder
27. september 2001 - 19:25 #13
har du plads nok så lav en på:
min. : 384
max. : 512
  - filen kommer så til at fylde 384.
Men alligevel lyder det underligt at det skulle være det, der er i vejen.

Har du formateret computeren for nylig?
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
27. september 2001 - 19:28 #14
Det er et par måneder siden..
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
27. september 2001 - 21:14 #15
Har du W98Se skal du sætte swapfilen til det dobbelte af hvad du har i RAM.
Derefter genstarter dyret.
Defragmenter c:\\
Genstart og prøv igen, så bør det virke.
Avatar billede m.kroeger Nybegynder
27. september 2001 - 21:16 #16
Det ville jo hjælpe gevaldigt, hvis vi hvidste exakt hvad HW/SW det er ?
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
27. september 2001 - 21:39 #17
hmm.. ok..
Pentium 3 1 Ghz (133FSB)
Chaintech 60ja4-g100 (bruger det indbyggede lydkort)
384MB pc-133 sd-ram
Asus 7100 (Geforce2 MX)
10,2 GB western Digital HD
Compay netelligent 10/100 TX PCI UTP
17\' Phillips 107E

Windows Millenium Edition (uden probs ;) )

Så skulle alt vist være med :)
Avatar billede jj2 Nybegynder
28. september 2001 - 05:36 #18
>>b.a.s

Med så meget ram kan du med fordel gøre følgende:

1. -Sæt din computers \"Typiske rolle\" til netværks-server. -Så afsættes der mere ram til cache\'er og buffer.

2. -Kør diskoprydning, scandisk, regclean41 & defrag hyppigt. -Sæt defrag til at flytte filer så computeren køre hurtigere.
-Hvis du har installeret/afinstalleret mange programmmer kan det være en fordel at køre regheal for at fjerne overflødige links og nøgler.

3. -Check HDD-installationer i enhedshåndteringen. -Der må ikke være gule udråbstegn noget steds. -Har du installeret de korrekt bus-master-driver til bundkortet?

Håber det hjælper?

MVH
jj2
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
28. september 2001 - 14:12 #19
Jeg defragmentere ofte... De ner sat til netværksserver... Og der er ingen gule spørgsmåls tegn...

Jeg overvejer nu at købe en ny IBM hd til 900kr. (7200 RPM, 2 MB cache, 20GB)
Avatar billede vuffe Nybegynder
28. september 2001 - 14:26 #20
Forresten prøv lige at kig i bios hvad din HDD står til? IDE 33/66  eller Pio 2/4 eller hvad?
Avatar billede b.a.s. Nybegynder
26. december 2001 - 01:56 #21
Gammel emne men følger lige op...
Har siden sidst skiftet til Win2000 og HDD\'en kører IDE 33..
Den laver kun de loading hak i Black and white nu... Men fuck det spil :D...
Hmmm... Hvem skal mon ha\' point?
aaah.. Den første som besvarer:
http://www.eksperten.dk/spm/150380

Får 60 + 30 point.. :D
Avatar billede intel4004 Novice
26. december 2001 - 11:08 #22
...