Avatar billede mikkeljans Nybegynder
21. september 2001 - 08:33 Der er 45 kommentarer og
3 løsninger

Maya og Max

Jeg har prøvet både Max og Maya i ½ år og må sige at Maya er klart bedst.
Men på samme tid kan man næsten ikke gå nogen steder hen her i Danmark uden at der handler om 3D Max.
3D Max dominere simpelthen Danmark så meget at jeg næsten hellere vil bruge det program istedet.
Men på samme tid vil jeg hellere bruge Maya fordi det er langt bedre.
Jeg har tænkt over at gå over til Max men er ikke sikker.
Hvad syntes i?
Kan man overhovedet bruge Maya til noget når der alligevel næsten ikke er nogen som bruger det i Danmark?
Og hvad skal jeg så efter HTX når der ikke findes nogen steder hvor man kan blive uddannet i Maya. Så bliver jeg nød til at tage et TrueMax kursus som alligevel bruger Max og så er der ingen grund til at side og bruge Maya nu.

Mikkel Jans
http://www.maya3d.dk
Avatar billede omen Nybegynder
21. september 2001 - 08:43 #1
Tja.. 3D Max er det mest populære, både hos private og hos software firmaer. Jeg tror næppe, Maya kan alt det som 3D Max kan, og har ikke det samme potentiale. Mit råd ville være, lær hellere 3D Max med det samme, hvis det er 3D grafik, du vil arbejde videre med. Chancen for at få et job, er nok lidt nemmere hvis du kan finde ud af 3D Max.
Avatar billede alsace Nybegynder
21. september 2001 - 11:03 #2
Ahem.. Jeg er nu af den mening at det er med at benytte det program man kan lidt at bruge. Med hensyn til jobmulighederne tror jeg også det kommer MEGET an på hvilket firma som man bliver ansat i. Skal man arbejde sammen med mange andre på de samme projektet er det selvfølgelig en fordel (til et vist punkt) at benytte det samme programmel. Skal man derimod være den eneste 3d-grafiker som der arbejder på virksomheden tror jeg de er ravende ligeglade med hvilket program deres grafiker bruger - bare han kan levere de resultater de ønsker!

-Jakob
Avatar billede omen Nybegynder
21. september 2001 - 11:09 #3
Selvfølgelig!
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. september 2001 - 15:56 #4
Ja der er langt mellem Maya-bruger her i Danmark i forhold til 3D Studio Max\'en... angående jobmuligheder - hvem fanden i danmark arbejder med 3D Programmer på professionel plan. Ja jeg kender kun 3 steder. A-film, Io Interactive og 3D Connection. Resterende formaer får lavet deres projekter i ude fra. Jeg arbejder ikke selv med Maya men jeg tror altså stadig ikke på at du kan lave noget i 3D Studio Max som du ikke kan lave i Maya - nærmere omvendt!!!

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
21. september 2001 - 15:58 #5
Jeg tror en af grundenede til at der er meget langt mellem Maya-Bruger i Danmark er fordi at Maya bliver oftest brugt i forbindelse med Film-industrien, hvor imod 3D Studio Max bliver benyttet i Spil-industrien...
Avatar billede scandinav Nybegynder
21. september 2001 - 16:31 #6
Prisen er også en avgörende faktor.... koster ikke Maya opp i mot de 100.000 ? Maxen ca 40.000

Avatar billede mikkeljans Nybegynder
21. september 2001 - 19:31 #7
\"tror næppe, Maya kan alt det som 3D Max kan, og har ikke det samme potentiale\"

Jeg har prøvet Maya i ½ år og Max i ½ år og jeg VED at Maya er bedre end Max uden tvivl. Jeg har gået det grundigt igennem. Og ja man kan selvfølig lave alt i Max som man kan i Maya og omvendt. Men Maya er langt hurtigere og mere interaktivt. Mayas Node system er langt bedre end Maxs Modifer editor. Der er også grund til at Maya bliver brugt over alt i Hollywood.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
22. september 2001 - 13:23 #8
Jeg ville lige nævne et prof. sted i Danmark der arbejder med Maya - www.ghost.dk
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
22. september 2001 - 13:53 #9
Ja ghost kender jeg godt. Det ser rimeligt godt ud.
Er bare træt af at hører folk snakke om noget de ikke har forstand på. Det eneste jeg hører fra danskere rundt omkring er \"Jeg tror ikke at Maya er bedre\" \"Jeg regner ikke med at Maya er bedre\" \"Maya er sikkert ikke bedre end Max\". \"Maya kan umuligt alt det som Max kan\".
Man skal kende programmet inden man kan sige hvad der er bedst. Og det er ikke nok at bare lige have prøvet det 1 uge fordi Maya er så svært at lærer at man efer en uge uden tvivl vil sige at det er dårligt. Det tager meget meget lang tid at lærer den måde Maya er bygget op på. Hvor imod Max som er rimeligt nemt at forstå. Og når man har forstået det kan man sige hvad der er bedst.
Og Det tager Mindst ½-1 år hvor man arbejder hver eneste dag med Maya.
Tror bare der er mange som prøver det måske 1 måned og så siger de \"Det kan jeg ikke finde ud af altså må det være et dårligt program\"
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. september 2001 - 14:41 #10
Jamen det er jo det jeg siger!!!

\"Jeg arbejder IKKE selv med Maya men jeg tror altså stadig IKKE på at du kan lave noget i 3D Studio Max som du IKKE kan lave i Maya - nærmere omvendt!!!\"...

ZeroHero
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
22. september 2001 - 15:27 #11
Det var heller ikke din post jeg tænkte på.

Men generelt syntes jeg at jeg har hørt det alt for tit også på andre forums at folk der ikke har sat sig ind i de andre programmer automatisk siger at det er dårligt fordi de ikke kan finde ud af det.
Avatar billede zerohero Nybegynder
22. september 2001 - 17:25 #12
Det har du ret i. Jeg kender samme problem med programmerings sprog. Så sent som i går havde jeg en større diskution omkring Delphi, Visual Basic og C++ - det viste sig til sidst at alt det som idioten havde påstået var rent og skær ting han ikke vidste en klap om... Pisse irriterende...

ZeroHero
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. september 2001 - 19:52 #13
mikkeljans>>>

Hvis du har brugt begge programmer i et ½ år, vil jeg ikke sige at du er kvalificeret til at fortælle folk hvilket program der er bedst...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. september 2001 - 22:10 #14
Jeg har også brugt Rhino 3D i 1 år og jeg kander stort set alt til 3d så tro mig jeg er kvalificeret nok.
Og jeg har faktisk også brugt Maya 3.0 i et halvt år det havde jeg bare glemt alt om fordi det var lang tid siden.
Lige præsis når det gælder modeling ved jeg ALT. Og der overdriver jeg ikke. Når jeg modeler er det ikke mere om at lave en god model men også få edge loop, poler osv til at passe sammen i et ordenligt geomatri netværk.
Modelings værktøjer er nok der hvor Max kommer tætest på Maya. Men når det gælder Deformation og Dynamics er Max ingen ting i forhold til Maya.
Og så er det generelt på den måde Max er bygget op på at der er så dårligt. Men skal for mange steder hen for at få fat i de værktøjer man gerne vil have og det gør nogen gange at der er ting der ikke kan lade sig gøre fordi man ikke kan være 2 steder på en gang og det betyde rogså at man bliver sat langt ned i tempo. Så syntes jeg også at Max\'s Viewports er ustabile og generelt er max også meget ustabilt. Den måde man zoomer, rotater og dolly er fuldkommen vanvittigt. En anden kæmpe fejl i Max at man ikke kan styre camaratet mens men f.eks laver en curve eller noget andet. Ham der fandt på at man skulle lave end komando på midter kanppen har altså ikke været for smart når man også pan\'er på midter knappen. En anden kæmpe fejl i Max er at det er besværligt at flytte sit pivot point i Sub-Object mode. Max er selfølig lavet på sådan en genial måde at man skal nd i en helt ny menu for at rykke orndeligt på sit pivot point. Og når man går ind i andre menuer røger man ud af sub-object mode. I Maya kunne sådan noget aldrig ske pågrund af Mayas Node system. Jeg kunne blive ved. Lige nu er jeg faktisk igang med at lave en analyse over Max\'s Poly modeler som nok er det eneste som kan komme op på Maya. Den mangler bare lige nogen ting som f.eks Edge Loop Spilt hvilket er helt utroligt at de ikke har den funktion med. Det er et must når man modeller med advanceret Poly modeling.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
25. september 2001 - 22:24 #15
Det var så fordi jeg har brugt så lang tid på 3d i forvejen at det var meget nemt at hurtigt lærer alt om Max. Også fordi Max er så extremt nemt at lærer hvor jeg før er van til Maya som er svært at komme igang med kom jeg meget hurtigt ind i Max. Det skulle mere være Maya som man ikke kan lærer nok til på ½ men nu har jeg også brugt det 1 år hvis man tæller det ½ år hvor jeg brugte Maya 3.0. Hvis man ved nok om 3d i forvejen tager max ikke mere end 1 måned og så kender man alt til det program.
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. september 2001 - 23:18 #16
mikkeljans>>

Hvilken modellerings værktøj kan du bedst lide at arbejde med, og hvorfor?

Kan du henvise til en side/artikel omkring Maya\'s \"node-system\"?

Har du lavet nogle færdige modeller (helst studio-max formater) eller renderede billeder, jeg kan se???

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
25. september 2001 - 23:24 #17
udover dem på www.maya3d.dk (selvfølig!!!)
Avatar billede i11uzion Nybegynder
25. september 2001 - 23:59 #18
\"lige præcis når det gælder modellering ved jeg ALT\"

lol
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 00:00 #19
Kan bedst lide Polygon fordi den er bedst ;).
Poly er som NURBS uden ulæmber. Tilgengæld kan NURBS godt være hurtigere end gang imellem men jeg vil væde med at det højst tager 1-2 år så kan poly slå nurbs på alle punkter. Poly er kommet for at blive hele systemet den er bygget op med gør at man sådan set ikke kan finde en bedre modelings metode... Det eneste den mangler nu er bare nogen gode værktøjer og det kommer nok inden for de næste par år. Jeg kan godt nævne en masse værktøjer som ikke er blevet lavet endu men som kunne gøre det hele meget nemmere og jeg tror at det vil blive opfundet inden for de næste par år. Kan ikke forestille mig andet.
Et program som er langt foran med Poly modeling er Mirai.. ved at en person som bliver betegnet som verdens bedste modeler bruger det program.

Tror ikke der findes nogen artikel omkring det. Men prøv at leg med Mayas Hypershade og den måde man laver matrialer på. Det samme system fungere i hele Maya.

For et par uger siden kunne man downloade Zombie hvilket er 3DMax format og nogen andre Maya modeler men det er desværre blevet slettet og har ikke modellen mere. Det er bare et held at mine billeder ikke også er blevet slettet.
Hvis du er heldig er der måske nogen på 3dmaxer.dk som fik downloadet modellen inden de blev slettet og som stadig har den.

Lige i øjeblikket arbejder jeg på en ny character som jeg vil holde hemelig indtil han er færdig.
Men ellers har jeg ikke andre billedere.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
26. september 2001 - 00:01 #20
Nu har jeg aldrig selv prøvet maya, så jeg kan ikke udtale mig om fordele og ulemper, men jeg hørte/læste da engang at der var en meget dygtig 3D-fyr der havde sagt at MAX og Maya var gode til forskellige ting.

Altså nogle ting var lettere at lave i MAX og andre ting var lettere at lave i Maya. Jeg mener han brugte et eksempel med at bygge et hus op. Masser af boxes og den slags. Der mente han at MAX var hurtigere at bruge end Maya
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 00:13 #21
Du kan ikke ud fra et hus sige hvilket program der er bedst.
Der er en grund til at Maya er det eneste program Hollywood gider bruge.. Hollywood har nemelig penge. og vi ser gang på gang at alle de store virksomheder bruger Maya. Altså alle de firamer som har penge.´
Og grunden er at Maya er så Interaktivt, stabilt og har masser af gode fetures specielt inde for Dynamics og Animation.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 00:15 #22
Der skulle stå:
Og grunden er at Maya er så godt er fordi det er så Interaktivt, stabilt og har masser af gode fetures specielt inde for Dynamics og Animation.\"
Avatar billede i11uzion Nybegynder
26. september 2001 - 13:05 #23
Blizzard anyone ?
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 16:44 #24
Blizzard er det bedste eksempel på et stort godt firma som bruger 3DMax.
Og det hænger nok sammen med at 3DMax automatisk er blevet det eneste program at lave Computer Spil med.
Hvis du ser i deres job ansøgning står der også at man skal kunne Maya. Og det er noget rimeligt nyt.. Det er nok i takt med at Blizzard er begyndt at gå mere og mere op i deres intro videoer så de vil gerne have at deres medarbejder også kan Maya.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
26. september 2001 - 18:59 #25
Hvad mener du med at \"polygoner vil slå nurbs på alle punkter\"?
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 20:00 #26
Det jeg mener.. Om nogen år vil Poly slå NURBS på alle punkter. Det er bare et spøgsmål om tid før man finder værtøjer der kan kontrolere Edge Loops ligeså godt som hvis man arbejde med Nurbs UV.
Jeg kan nemt forestille mig værktøjer til Poly som vil gøre Nurbs ubruglig. Og hvis jeg kan forestiller mig de værktøjer tror jeg også at dem der arbejder på at lave sådan nogen værktøjer også har tænkt over det.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 20:58 #27
Polt udviklingen går stærkt for tiden. Der bliver taget virkeligt store skridt inden for det område. Det er småt også begyndt at blive brugt i Film.. Blandt andet er Shrek og Final Fnatacy lavet med Polygon modeling.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
26. september 2001 - 21:46 #28
Har du set blizzards trailer til World of Warcraft ?

Jeg vil mene at det er ganske pænt lavet, faktisk mener jeg at det sagtens kan måle sig med f.eks Shrek grafik...
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. september 2001 - 21:57 #29
mikkeljans>> Kan du ikke dele dine forestillinger omkring fremtidige værktøjer indenfor Polygoner - har selv lidt svært ved at komme på noget...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
26. september 2001 - 22:51 #30
Det du ser fra blizzard er ingen ting iforhold til det man ser fra hollywood.
prøv f.eks at se det her billede.. Det vil Blizzard aldrig i sit liv kunne lave noget i nærheden af:
http://www.raph.com/3dartists/artgallery/laurent_sebile1.jpg
Blizzard er gode.. Og som sagt kan max også lave noget godt. Men Maya er bare mere interaktivt, Dynamisk og stabilt. og så har den også en masse gode fetures. Altså du kunne lave noget lige så godt i det mest simple 3d program hvis du var trænet nok i det.

Nu skriver jeg lige de værktøjer ned jeg kan komme i tanke om som kunne gøre modelings værktøjerne bedre.. der er sikkert flere.

1. Et Edge Loop værktøj hvor man kunne controlere sine edge loop præsis ligesom når man indsætter nye UV linier ind i et Nurbs object.

2. Programmet Automatisk valgte den vertex som var tættest på pilen. Det kunne gøre man kunne arbejde langt hurtigere.

3. En form for Soft Selection hvor man kan select en vertex og så stiller den automatisk vægten ind efter hvor mange gange man trykker på en eller anden hotkey f.eks.

4. Et værktøj hvor man kunne tegne en strej og så extrude den efter strejen.

5. En nem måde at reducere antallet af polygoner på. ( Kan bruges til at lave nogen hurtige Wrap deformers )

6. Ligesom med Nurbs hvor man med pile tasterne kan rykker mellem sine vertex\'s.. Må man kunne finde en smart måde at også kunne gøre det samme med i Poly. Det bliver bare et problem når man når til en edge loop men det er jeg sikker på kan laves på en eller anden måde.

7. Stort set den eneste grund til at Nurbs stadig kan bruges er fordi man kun kan bruge f.eks Mayas Fur med Nurbs Objecter. Det ser jeg frem til at alle de der små ting der kun virker på Nurbs også vil virke på Poly.

8. Et værktøj der gør at når man vælger nogen vertex\'s vil de automatisk prøve så vidt muligt at danne en cirkel eller firkant efter hvad man nu lige har sat den til. Det kan være utroligt nyttigt.

Kan ikke lige komme i tanke om flere mener nok der var mere.
Avatar billede zerohero Nybegynder
26. september 2001 - 23:15 #31
Jeg forstår ikke helt det første og det sidste punkt!!! - gider du at uddybe dem... :-))
Avatar billede wilweb Nybegynder
28. september 2001 - 01:04 #32
mikkeljans>> Jeg kender til nogle af de omtalte danske firmaer. Jeg har bl.a. været ansat i A-Film for nogle år siden. Jeg vil dog lige fortælle dig at jeg har set 3D Max presset ud over det der står i manualerne, af personer der har 8-10 års ekspertise med 3D og dagligt sidder 16-18 timer og \"leger\" med 3D MAX. Og af personer der gratis fik stillet MAYA licenser til rådighed, men alligevel valgte at bruge 3D MAX, med den begrundelse at 3D MAX var ligeså god eller bedre. Generelt er det ligemeget om det er MAX eller MAYA, det er den person der sidder og arbejder med det der afgører hvad vi andre skal se. Det link du henviser til er meget flot, ingen tvivl om det, men det kan også udarbejdes i MAX, sorry

Avatar billede mikkeljans Nybegynder
28. september 2001 - 07:44 #33
Gizmo jeg har sagt 1 mill gange at man godt kan lave noget lige så godt i Max som i Maya..
Men Maya har bere et mere genialt Interface som gør det utroligt hurtigt. Og så har det også nogen gode fetures der kan være hurtigere at bruge en gang imellem.
Måske var grunden til at de valgte Max fordi de ikke kendte nok til Maya. Hvis du spørge mange andre amerikanske firmaer ville de vælge Maya.
Avatar billede far-hest Nybegynder
28. september 2001 - 11:36 #34
For at vende tilbage til dine spørgsmål.

-Hvis du vil have de bedste jobmuligheder så brug tid på begge programmer.

-Der er flere firmaer i Danmark der bruger maya bl.a. winther grafik, ITE, Frontier og som nævnt A-film.

-hvis du vil have undervisning i maya så prøv at kontakte Søren Kurgan www.kurgan.dk han har underviser på Center for Visuel kommunikation i Odense.

;-) far-hest
Avatar billede starfish Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:02 #35
Nu er det længe siden jeg ahr arbejdet med 3D (lavede et lille projekt i foråret), men dengang var \"religions-krigen\" ikek imellem Maya og max, men derimod imellem Max og Lightwave og en anden imellem SoftImage og Maya.

Det undrer mig at her ikke nævnes nogle af disse? Min personlige erfaring siger at Lightwave har lavet de klareste billeder af dem alle. Max har været nemt at lave ting (om) i, men ikke kunnet præstere kvalifiveret output. Maya var godt til det same som Max og især dynamics og cloth men igen uklart/\"dårligt\" rendering. SoftImage var bare super til rendering (MR) og hurtig at modellere i. Har endnu ikke set et program der er så hurtigt at skøjte rundt i. Menuerne var der ved et enkelt eller 2 klik med musen. Noget Maya også til en vis grad fik indført. (Har ikek arbejdet med andet end version 1 af Maya).

Så hvad med Lightwave og Maya? Jeres meninger.....
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:02 #36
Ja efter min menning er ligger listen over de bedste 3d program noget ligne det her:
Maya
XSI
Lightwave
Mirai
Max

Så efter min menning ligger Max langt nede i bunden. Men grunden til at der opstår debat mellem Maya og Max er fordi der er så mange som bruger Max så det bliver nomalt også det program der hele tiden bliver forsvaret selvom det sucks.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:41 #37
Lightwave er efterhånden med version 7 ved at blive ligeså omfattende som Maya, men det er nok rigtigt at Maya er bedre til animation. Lightwave er tilgengæld bedre til at render.

Desuden er lightwave efter min mening de letteste af de \"tunge\" 3d programmer, da det er delt op i to programmer. Et til at animere med og et til at modellere med. (Har erfaring med både Max og Maya)
Avatar billede starfish Nybegynder
05. oktober 2001 - 09:07 #38
Det Mirai der nævnes, hvad er det? Det har jeg ikke hørt om før. Hvem laver det? Kan jeg ikke få et link, så jeg kan checke det ud? :-)

Har heller ikke brugt XSI, men kan ikke forstå at det er blevet \"overhalet\" af Maya. Efter min mening var SoftImage 3.9 stadig Maya overlegent, men det kan jo være at maya har oppet sig siden... og at XSI ikke har været den success det blev blæst op til at skulle blive.

Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. oktober 2001 - 14:37 #39
Den gang Maya ikke fandtes var det en kamp mellem Alias Power Animator og Softimage.

Så besluttede Alias sig for at lave et nye program som de kaldte Maya. Og efter som Maya var bygget op på en meget bedre måde fordi det var bygget helt op fra grunden igen hvor man så har haft god erfaing fra Power Animator så Maya slog klart Softimage.. Softimage skulle jo så holde op med Maya det tog bare rimeligt lang tid før de så fik udviklet deres nye program XSI. Og nu er det en kamp mellem XSI og Maya.

Mirai er et rimeligt nyt men ukendt program.
Faktisk har de været på banen i over 15 år med nogen andre programmer. Mirai er uden tvivl det bedste Poly Modelings program der findes og det kan slet ikke diskuteres... De har lavet Polygon modelings programmer i over 15 år.
Enormt mange gode artister bruger det program.
F.eks Bay Raitt som bliver betegnet som verdens bedste modeller bruger det program.. Han er blandt andet lige nu igang med at lave 3d til den nye \"Lord of the Rings\".
Mirai har også gode texture og Animation værktøjer. Jeg virkelig ikke hvorfor de er så ukendte måske har de ikke reklameret nok.
Kan ikke huske linket til deres hjemmeside.. Det de samme som har lavet Nendo.
Men her et link til Bay Raitts forum.
http://cube.phlatt.net/forums/spiraloid/index.php
Det er et helt utroligt forum. Man skal være medlem for at må lave nye indlæg... Og det er bestemt ikke nemt at blive medlem. Det er for at der ikke komemr for mange Newbie spøgsmål. Og hvis man laver en replay på en post Skal man have et billede som har noget med det at gøre eller give et Link der ikke er blevet vist endu som har noget med det tropic at gøre.
Det er næsten umuligt at poste på det forum uden man er total 3D nørd og kender til alle links..
Tilgengæld er der så også nogen af verdens bedste 3d artister som opholder sig på det forum.
Avatar billede sandeq Nybegynder
05. oktober 2001 - 17:47 #40
Den enste fordel maya 3.0 har er at man kan tegne direkte på en flade.
jeg kan kun anbefalde 3D Studio max R4
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. oktober 2001 - 20:14 #41
LOL
Det var tydeligt en kommentar fra en der ikke har forstand på Maya.
Det kan mange andre programmer også.
Du har tydeligt ikke fattet licensen i hvorfor man bruger Maya.. Du kan ikke dele det op på den måde. \"Maya har det værktøj derfor er det bedre\"... \"Max har det værktøj derfor er det bedre\".
Hvis du nu deler det op på den måde vil det være at skyde dig selv i foden fordi Maya har mindst dobbelt så flere fetures end Max.

Men det er ikke så vigtigt for et 3d program at have masser af gode fetures det for du det bare til at lyde somom og det er da det dummeste du kan gøre hvis du godt kan lide Max.
Intet og jeg gentager intet er umuligt i 3D.. Der er ALTID en vej uden på tingene selvom man ikke har alle de fede fetures.
Men det der kendetegner om et 3d program er godt er om det har et godt interface.
Maya er så genialt bygget op at man hurtigt kan ændre på det man laver og hurtigt kan få fat i det man gerne vil have.
Det er derfor Maya er bedre end Max og så også fordi Maya har nogen gode fetures men det er ikke så vigtigt igen bare man kan gøre de ting man vil hurtigt og det kan man i Maya.

med en kommentar som \"Den enste fordel maya 3.0 har er at man kan tegne direkte på en flade.\" betyder det bare at du har fundet 1 af de masse vis af ting Maya kan som Max ikke kan.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:26 #42
mikkeljans>> du skal lige huske på at der findes et HAV af plugins til 3D Studio Max blandt andet et der kan \"tegne på en flade\"... Så jeg tror at hvis man tæller plugins og andet godt fra hjertet sammen findes der lige så mange features/funktioner til Max\'en som til andre 3D Applikationer - hvis ikke flere...
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:29 #43
Med hensyn til rendering i 3D Studio Max så kommer det meget an på hvilken codeks du bruger. Ja, hvis du bruger standard codek\'et så ser det mange gange ikke særligt godt ud, men hvis du downloader forskellige codeks fra nettet kan du helt sikert find nogle fede...
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:32 #44
Da der har været mange velkvalificerede indlæg i dette spørgsmål fra forskellige brugere, burde vi nærmest lave en lille \"konkurrence/galleri\" så folk, som ikke aner en kæft om forskellige nævnte 3D Applikationers kunnen, kan få en fornemmelse af hvad vi snakker om... (bare et foreslag)...
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:39 #45
Ja der findes mange plugins til Max.. Men der er stadig nogen fetures i Maya som ikke er i Max selv om man så havde alle plugins..
Jeg kan umuligt kende til alle Plugins selfølig med der er nogen fetures i maya som jeg ved er helt unike som ikke kan fås i Max.
Generelt syntes jeg Plugins skaber dårligere interface end hvis det er bygget ind i programmet. Plugins har det tit med at være for sig selv et eller andet sted. Hvorimod hvis det er bygget ind sidder det sammen med alt muligt andet i programmet og så kan man hurtigere få fat i det.
Men som sagt er det ikke det der er vigtigt.
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
05. oktober 2001 - 21:42 #46
Du ville umuligt kunne sige hvilket program der er bedst ud fra et Galleri.. Og Maya vil også vinde alligevel hvis man kunne få fat i nogen gode billede fra ILM.. Men det vil ikke bevise noget som helst. Programmer laver ikke billeder Mennesker gør. Bare fordi du skifter over til et godt program betyder det ikke at du lige pludselig kan lave bedre billedere. Det kan måske betyde at du kan arbejde hurtigere men du bliver ikke mere kreativ af den grund.
Avatar billede zerohero Nybegynder
05. oktober 2001 - 22:05 #47
mikkeljans>> angående mit foreslag så har du ret... - det var nok knap så godt et foreslag :-p

Nå, men jeg spurgt efter noget i laaangt tid... men ingen ved det. Siden der er en masse her i dette spørgsmål som ved en masse omkring 3D Studio Max, har jeg set mit snit til at spørge (I skal nok få points).
Hvordan fanden morpher man et ansigt, når et mesh er biped i 3D Studio Max. Jeg kender godt til den \"traditionelle\" måde at morphe ansigtsudtryk¨- men hvordan gør man det når man har biped (altså bruger Character Studio)????
Avatar billede triple-x Nybegynder
22. september 2003 - 13:01 #48
undskyld jeg blander mig i sådan et gammelt indlæg, men alt i alt vil jeg mene det er en samgssag om det skal være maya eller Max. Mikkel du skriver at Max SUCKS jamn det er måske din mening, fostår ikke folk kan hidse sig sådan op om den debat. Brug det program som ligger i det prisniveau du nu kan betale og det som du bedst kan lide.

jeg har også lidt svært ved at se hvordan du har så mange penge at du har licenser til alle de store tunge 3d programmer som jo ikke ligefrem er billig...

men okay vil ikke hive op i detabatten igen, bare lige kommentere det