Avatar billede milou Nybegynder
18. september 2001 - 15:24 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

digitalkamera/pixel / opløsning / print

Er der nogen der kan forklare for mig eller henvise til et sted på nettet, hvordan alt det her med opløsning / pixel hænger sammen. Altså når man tager et billede med opløsning 1600X1200 eller lign. så er det stadig på 72dpi når man henter det ind i sin computer. Hvis man nu vil gøre det mindre men mere printvenligt kan man så bare sige at ok jeg sætter opløsningen op til..ja..300 dpi f.eks. og tilgængeld ned i cm( det her i Photoshop).....hvad sker der ved det? Altså umiddelbart ser det da ok ud når jeg printer det ud, men....duger det ikke til tryk, eller hvad????

/milou
Avatar billede disky Nybegynder
18. september 2001 - 15:27 #1
hvis du har et billede på 720*1440 pixel og printer det i 72 dpi, fylder det 10*20 tommer.

Men printer du det i 720 dpi fylder det kun 1*2 tommer.

DPI er \'prikker per tommer\'

Så det er ved udprintningen at du bestemmer opløsningen på papiret.

Jeg scaler normalt til A4 størrelse når jeg har taget billeder med mit Nikon Coolpix 990 og de ser finde ud.
Avatar billede fedtmuledk Nybegynder
18. september 2001 - 23:30 #2
et fint sted at starte

http://www.fotofokus.dk/
Avatar billede nil.dk Nybegynder
18. september 2001 - 23:35 #3
Jeg har lige købt digitalkamera (http://www.olympus.dk/c200z.htm) og er meget interesseet i links til gode sites.. gerne danske, da jeg allerede har fundet en del internationale..
Avatar billede htorp Nybegynder
19. september 2001 - 21:15 #4
I photoshop 6:
Vælg menuen image/billede, derefter billedstørrelse. Her har du mulighed for at sætte indstillinger.

Vælg 300dpi og bicubic resampling, der giver de bedste farveovergange. Bemærk at pixel-værdier stiger.

Billedet bliver sjældent bedre af det, da du spreder de original pixel-informationer over flere pixel. Til gengæld øges filstørrelsen meget.

Herefter kan du reducere cm-værdierne. Hvis du reducerer bredden fra fx. 10 cm til 5 cm, halveres antallet af pixel i bredden.

Et billede i en så lav opløsning er næppe god nok til tryk, selvom det selvfølgelig afhænger af opgaven. Billeder i magasiner er fx. scannet ind i en meget højere opløsning.
Avatar billede htorp Nybegynder
19. september 2001 - 21:23 #5
Generelt:
Hvordan billeder ser ud på skærmen afhænger af 3 faktorer:
- skærmstørrelse
- skærmens indstillinger
- Billedets pixelværdier

Eks.: 15\" skærm med indstillinger 800x600 og billedstørrelse på 800x600. Fylder hele skærmen.

Eks.: 18\" skærm med indstillinger 800x600 og billedstørrelse på 800x600. Fylder hele skærmen, men nu er pixels større.

Eks.: Et 1x1\" billede med 144ppi indstilling fylder 2x2\" på skærmen, da den jo kun kan vise 72dpi.

O.s.v.