Avatar billede patoo23 Nybegynder
11. september 2001 - 20:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

formatering i excel97

Idet jeg indtaster et 20-cifret tal ind på et excel-regneark, omdanner excel selv alle karakterene efter det 17 karakter til nuller istedet.

Er der nogen, der kan gennemskue denne?
Jeg er sikker på, at det må være noget med formateringen af tal, men jeg kan simpelthen ikke finde ud det.

Avatar billede jespernaur Nybegynder
11. september 2001 - 21:23 #1
Så vidt jeg har kunnet finde ud af, repræsenteres heltal i Excel som
40-bit 2-komplement. Det nærmeste sted at finde ud af dette er i online help
for funktionerne HEX2DEC og DEC2HEX. Det fremgår desværre ikke særligt nøjagtigt
i help-informationerne.

Hvis vi tror på dette, er resultatet at det største positive
heltal, der kan repræsenteres uden tab af præcision er

7FFFFFFFFF hexadecimalt = 549755813888 decimalt

Mvh
Jesper Naur
Avatar billede janvogt Praktikant
12. september 2001 - 01:25 #2
Det har ikke noget med formateringen at gøre.
Excel har bare visse begrænsninger - herunder at et tal højst kan have 15 decimaler.
En anden begræsning er 256 kolonner og 65.536 rækker.
Endvidere kan en pivottabel højst indeholde 8.000 poster.
En celle med tekst kan højst indeholde 32.000 tegn.
En celle med formel kan højst indeholde 1.024 tegn.

Disse og andre kan findes i hjælpen til Excel, hvis du søger under \"Begrænsinger\" eller \"Specifikationer\".
Avatar billede janvogt Praktikant
12. september 2001 - 01:26 #3
Begrænsinger = Begrænsninger :-)
Avatar billede patoo23 Nybegynder
12. september 2001 - 08:04 #4
Hej Jespernaur og janvogt

Jesper, dit svar var desværre lidt forvirrende.
Men Jan dit svar hjalp. Det forklarer jo alt.

Tak for hjælpen
Avatar billede bak Seniormester
12. september 2001 - 16:27 #5
hvis ikke du skal bruge tallet til at regne videre på så formater cellen som tekst.
Så kan du jo som janvogt skriver have 32000 cifre