Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 15:27 Der er 16 kommentarer

Hvad er codec

Hej jeg sidder i den håbløse situation, at jeg skal skrive teknisk opgave - og jeg har ingen begreber eller forståelse for opgaven. Jeg har til opgave at sammenligne de tre mediaplayers, nemlig RP, WMP og QT. Jeg skal i denne opgave blandt andet forklare hvordan de fungerer og f.eks. hvad et codec er. Er der en der kan hjælpe mig til at forstå hvad et codec er?
På forhånd TAK.

Tidsel
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 15:29 #1
Et codec er et software/driver, der gør det muligt for alle programmer at afspille en bestemt fil. Feks. divx, det kræver et codec, fordi divx ikke er understøttet er WMP og andre programmer. Men ved hjælp af et codec, kan disse programmer så afspille divx. Håber det hjælper dig lidt.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
08. september 2001 - 15:30 #2
Et codec er en kodning af for eksempel video og lyd.

Der er tale om kompression, for at skidtet ikke skal fylde så meget - og hertil benytter man forskellige codecs.

Et af de nyeste Codecs er DivX 4.0, som bruges til .avi filer mv.
Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 15:32 #3
Tak for hjælpen. I bliver muligvis citeret:)
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 15:36 #4
Hehe... det var så lidt da :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
08. september 2001 - 15:40 #5
Codec betyder code decifferering, eller på dansk kode omsætter program.

/per
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 15:41 #6
codec=Compression/decompression
Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 15:44 #7
TAK! I aner ikke hvor meget I hjælper. Er ude i at skulle forklare begreber som komprimering, codec, features, streaming og buffertid. Jeg ved godt hvad en del af det er, men at skulle give en teknisk forklaring og definition, det kan jeg ikke. Så TAK.
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 16:19 #8
tidsel: du skal lige acceptere vores svar :)
Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 16:22 #9
Sorry, det glemte jeg. Er pissetræt og telefonen ringer. Men nu er det gjort:)
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 16:34 #10
Ehh, er det ?
Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 16:36 #11
Det var det så åbenbart ikke. Men nu har jeg klikket på accepter et par gange! Det kan være jeg skal have briller, så je
Avatar billede omen Nybegynder
08. september 2001 - 16:40 #12
Det skulle da kun være muligt at klikke på Accepter EN gang?
Avatar billede tidsel Nybegynder
08. september 2001 - 16:45 #13
Ja, men man må jo være sikker i sin sag. Nu troede jeg jo jeg gjorde det første gang. Men du har vist ret. Jeg har så bare accepteret to gange i træk. Men så er vi også på den sikre side.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. september 2001 - 21:59 #14
Citat: It-leksikon.dk
1) forkortelse for compressor/decompressor - en teknik til komprimering/dekomprimering af data. Kan være en del af både hardware- og softwarekomponenter og anvendes i forbindelse med audio- og videodata, eksempelvis inkorporerer MPEG og MP3 codecs.

2) inden for telekommunikation en forkortelse for coder/decoder. En sådan codec koder/afkoder audio- eller video-signaler, så f.eks. analoge signaler kan fremføres via digitale netværk.

Avatar billede cgleerup Nybegynder
05. februar 2002 - 14:46 #15
hvis du mener et codec som bruges i forbindelse med computere, kan du sammenligne det med en slags reffenrece bog eller en manual - hvori computeren læser hvorledes den skal tolke de forskellige data den modtager for det enkelte codec!
Avatar billede cgleerup Nybegynder
04. april 2002 - 14:15 #16
eller som en ordbog !

der kan nok ikke komme mange flere forskellige forklarring!