Avatar billede bennys Nybegynder
07. september 2001 - 11:40 Der er 17 kommentarer

Tegneskærm

Jeg kan omregne virkelighedens punkter til skærmpunkter,men hvordan får jeg dem på skærm.Jeg har Windows98 Word+vba.Skal jeg anskaffe noget?
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 16:39 #1
Hvad snakker du om????

Har du lavet en projectering beregning??????

ZeroHero
Avatar billede bennys Nybegynder
07. september 2001 - 17:33 #2
ja f.eks
-SIN(THETA) -COS(THETA)COS(PHI) -COS(THETA)SIN(PHI) 0
COS(THETA) -SIN(THETA)COS(PHI) -SIN(THETA)SIN(PHI) 0
0 SIN(PHI) -COS(PHI) 0
0 0 0 RHO 1    * XYZ
SKÆRMX=DISTANCE(XØJE/ZØJE)  Y=D(YØ/ZØ)
I DOS KUNNE JEG SIGE SCREEN1  PSET(100,100)
HVAD MED WINDOW WORD+VBA,SÆTTE ET PUNKT PÅ SKÆRMEN
JEG SYNES DET ER ET MEGET NATURLIG SPØRGSMÅL,JEG
VED I HVERT FALD IKKE HVORDAN
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 17:56 #3
Bruger du VisualBasic???
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 17:57 #4
Jeg bruger Delphi... og har faktisk lavet min helt projekterings program... (Du er kommet til den rette *S*).
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 18:01 #5
Men jeg synes at jeg har svært ved at gennemskue din udregning. Er du sikker på at det er rigtigt?

Den klassiske formel for en projektering er:

screenx = xpos / zpos * viewdistance
screeny = ypos / zpos * viewdistance

ZeroHero
Avatar billede bennys Nybegynder
07. september 2001 - 20:21 #6
Jeg bruger ikke noget som helst,det er et regnestykke,jeg laver med papir og blyant,også
står jeg med et punkt x,y .I den gamle maskine
var der qbasic og jeg kunne som sagt skrive Screen1 pset(100,100).Du nævner oså screen,jeg har Windows Word+vba,hvad skal jeg gøre for at få punktet på skærmen, eller hvad skal jeg anskaffe mig,jeg har bare brug for at få punkter på skærmen
Avatar billede zerohero Nybegynder
07. september 2001 - 21:52 #7
Jeg aner ikke hvad \"Windows Word+vba\" er for noget, men jeg går ud fra at du ikke ved meget om Windows opbygning. Man sætter ikke bare sådan uden videre et punkt på skærmen!!!

Først vil jeg gerne vide hvad du vil bruge det til. Vil du lave et program (en exe fil) som kan lave 3D grafik - eller vil du benytte et allerede eksisterende program, hvor du bare skal indsætte nogle tal og formler (regne/matamatik program).

Hvis du gerne vil lave dit eget program (det er nemlig nødvendigt, hvis du gerne vil sætte punkter, linier og streger på skærmen) - i det tilfælde må du lære at programmere. The Hard Way. Men det behøver nu ikke at være så svært igen. Du kan gøre som mig BRUG DELHI. Andre alternativer er blandt andet C++, Visual Basic og Java.

Men er det fordi du gerne vil lave 3D grafik, så findes der andre og langt hurtigere måder at gøre det på. LÆR OpenGL. Jeg er ved at lave en hjemmeside om hvordan man programmere OpenGL med Delphi. Der vil du forhåbentligt kunne lære alt om hvordan man laver 3D grafik i Windows. Sidens navn er www.opengl-delphi.dk (den er slet ikke færdig endnu).

ZeroHero
Avatar billede bennys Nybegynder
07. september 2001 - 23:16 #8
I Dos qbasic at skrive screen1 pset(100,100),var jo pærenem programmering,Som interesseret i matematik kan jeg jo fra virkelighedens xyz finde xy til perspektivtegningen,og behøver ikke skærmen,så det må være et(regne/matematik)program,der kan interessere mig,det der vba er at vb kan klistre sig på Word og Exel,men det kan vist ikke meget andet end makroer,men de kan jo tegne så det kunne da godt være en makro,uden de store falbelader sådan uden videre kunne
et punkt på skærmen.VB er jo dyrt at købe.Men jeg har fået ren besked tusind tak
Avatar billede zerohero Nybegynder
08. september 2001 - 00:34 #9
Hvis det bare matematikken du er interesseret i, så er JEG meget interesseret i dit resultat...
Jeg vil så senere prøve at føre det over til et program og på den måde kunne vi jo lave et helt nyt (og måske bedre) 3D engine... :-))

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
08. september 2001 - 00:38 #10
Ved du hvad... hvorfor ikke lade mig lave et program til dig, der kan lige nøjagtigt det du ønsker... Jeg vil dog ikke love et fancy design og bruger-venligheden vil nok heller ikke være helt i top, men alligevel... (bare et forslag)
Avatar billede bennys Nybegynder
08. september 2001 - 09:51 #11
Sub IndsætOverskriftsbanner()
    Dim objBanner As Shape
    Set objBanner = ActiveDocument.Shapes.AddShape _
        (Type:=msoShapeCurvedUpRibbon, _
        Left:=CentimetersToPoints(3.25), Top:=CentimetersToPoints(2.5), _
        Height:=CentimetersToPoints(2.5), Width:=CentimetersToPoints(15))
End Sub Man kan altså placere objekter men det var at tegne. Makroerne melder forøvrigt disable for mig,hvordan for jeg dem able,jeg har dem gennem  Winzip,kan det være fordi jeg ikke har betalt?Det skal jeg vist snakke med banken om?
Tag det hellere roligt,jeg må komme mig over den rystende op levelse,ikke at kunne slå en streg på skærmen Jeg er taksom jeg synes du gør en Heltemodig indsats
Avatar billede bennys Nybegynder
08. oktober 2001 - 13:24 #12
Jeg accepterede svaret og så så efter om det så var ude af verden,det kan jeg heller ikke rigtig finde ud af,hvis jeg lige præcist vil sætte et punkt på skærmen skal jeg jo have et sprog i maskinen.Så det kunne altså ikke lade sig gøre for mit vedkommende,det er svaret jeg acceptere.
  Jeg troede egentlig jeg kunne omsætte rummålene
xyz til perspektiv tegning altså,så bare til tegnebrædtet,en ren matematisk affære,men det er jeg gud hjælpe mig også kørt sur i,og det der vba jeg har siger at enten er det able eller disable
og jeg kan ikke få det able.Så jeg arbejder på at
finde ud af at spørge.Men det er jo også en hel kunst Venlig hilsen Bennys
Avatar billede bennys Nybegynder
08. december 2001 - 09:16 #13
Jeg har mange gange accepteret,så jeg har gjort mange glade mange gange efterhånden
Avatar billede bennys Nybegynder
08. december 2001 - 09:19 #14
Jeg har mange gange accepteret svaret til Tegneskærm,så jeg har gjort mange glade mange gange
Avatar billede bennys Nybegynder
08. januar 2002 - 20:40 #15
Jeg har accepteret svaret mange gange
Avatar billede zerohero Nybegynder
27. februar 2002 - 16:46 #16
Hej bennys... Måske var det på tide at lukke dette spørgsmål ved at acceptere et svar! :-))

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
27. februar 2002 - 16:47 #17
Du skal bare markere ét navn og trykke accepter. Det burde nu virke!