Avatar billede tre Nybegynder
05. september 2001 - 13:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Kodak Picture CD.....

Hej Eksperter

Er der nogen der har erfaringer med Kodaks Picture CD\'er.

Det er jo hammerdyrt at få scannet sine negativer professionelt og alm. scan på Flatbed-scanner af 10x15 billeder er ikke altid lige godt til offset tryk.

Min skepsis ligger i at Formatet på Kodaks Picture CD\'er er JPS-format - og ikke et ukomprimeret format som f.eks. TIFF.

Men derfor kan det jo sagtens være at billederne bliver bedre, end når jeg scanner mine latterlige papirbilleder.
Avatar billede bbs Nybegynder
05. september 2001 - 13:54 #1
Jeg har selv 2 af dem, og jeg mener faktisk det er ret vellykket.

Der er et program med, så man let og elegant kan se billederne, noget i stilen med et fotoalbum.

Jeg mener godt at du kan bruge pengene på det.
Avatar billede Beach Mester
05. september 2001 - 13:55 #2
Hvis du har en nogen lunde ordentlig scanner, kan du selv scanne dine papirbilleder i samme kvalitet som kodak´s picture cd. Opløsningen er ikke kanon, og som du selv siger så ligger billederne i jpg som jeg stadig er et komprimeret format der ikke gør billederne bedere.
Hvis du vil have det bedste af det bedste skal du derfor gå til din fotohandler og få dine film overført til kodak photo-cd!
Her bliver billederne lagt i pcd formatet som ikke er komprimeret!!!

Jeps, det er væsentlig dyrere end picture cd, men kvaliteten er kanon flot og ikke noget man kan gøre efter med en almindelig hjemmescanning!!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
05. september 2001 - 13:57 #3
Men...
Det kommer jo også an på hvad du skal bruge billederne til. Er de til en hjemmeside er det ganske fint med picture cd, men hvis du skal printe billederne ud i A4 format på en god printer så er der ingen vej uden om Photo cd:-)

//Beach
Avatar billede tre Nybegynder
05. september 2001 - 13:57 #4
Beach >> Det mente jeg nemlig også nok.

Jeg vidste bare ikke at man kunne få fremkaldt til Picture CD. Det er jo et prof. format.

Ved du også hvad det koster at få fremkaldt til PhotoCD`????
Avatar billede tre Nybegynder
05. september 2001 - 13:59 #5

Beach >> Jeg skal selvfølgelig printe billederne på en Tektronix Phaser 790 LaserFarveFætter - og der udover skal de også bruges til Brochuretryk....

Hvilken opløsning ligger PhotoCD\'erne i??
Avatar billede Beach Mester
05. september 2001 - 14:02 #6
Picture cd er ikke et prof. format, men lavet til amatørbrug på \"hjemme\" -computeren mens Photo cd er et prof. format der skal sidestilles med tiff. Grunden til at Kodak har valgt deres eget format er at der inde i en (1) fil ligger 4 forsk. opløsninger + s/h og farve. Så kan man selv vælge den opløsning som man vil arbejde efter. Et pcd billede fylder omkring 18Mb pr. stk.

Priser...Det finder jeg lige ud af...

//Beach
Avatar billede hoejrup Nybegynder
05. september 2001 - 14:05 #7
Du kunne f.eks. investere i en professionel negativ scanner til mellem 18000 og 20000 kr. Så får du et perfekt resultat.

/per
Avatar billede tre Nybegynder
05. september 2001 - 14:12 #8
Ja - jeg vil VIRKELIG gerne have en prof. negativ-scanner - men min chef mener selvfølgelig ikke det er nødvendigt. Og for de ca. 20.000 som en ordentlig negativscanner koster - går jeg ud fra at man kan få ret mange PhotoCD\'er eller prof. scan ude i byen. Så meget har jeg heller ikke brug for at scanne.
Problemet er at når man lige står og skal bruge et billede til tryk, er der sjældent tid til at få det scannet på en ordentlig scanner. Derfor mener jeg at det bedste ville være at få dem i et ordentlig scan med det samme på PhotoCD - (hvis det ikke er MEGA MEGA dyrt).
Avatar billede Beach Mester
05. september 2001 - 14:23 #9
Opløsning:
This is a high-resolution disc. (Not a clip disc). KODAK® mastered, professional
24 bit color Photo-CD disc. 18 meg. files, 288 DPI at 3072 x 2048 pixels

Pris: Der er pt. ingen listepris på det, men omkring 320,- for fremk. + print og overførsel til CD.

Du kan læse meget mere om det her:
http://www.kodak.com/global/en/professional/products/storage/pcdMaster/aboutPCD5.shtml

//Beach
Avatar billede tre Nybegynder
05. september 2001 - 14:28 #10
Det lyder jo rart. Det er da en pris der er til at overkomme. Et enkelt prof scan løber jo hurtigt op i 150-200 plus moms pr. billede plus startgebyr.....

Så det er da helt klart en fordel...

Tak for hjælpen..