Avatar billede KurtG Forsker
26. juni 2023 - 09:17 Der er 5 kommentarer

Manglende skæremærker i pdf-fil

Microsoft Print to PDF:
Jeg har et omslag til en bog, hvor omslaget er mindre end A3, men jeg ikke kan få skæremærkerne med ved valg af A3-papir.
Ved selve bogen med papir mindre end A4 er der ikke nogen problemer.
I 'Avancerede indstillinger for Output' er skæremærkerne valgt.

Er der hjælp at hente?
Avatar billede ebea Ekspert
26. juni 2023 - 12:21 #1
Nu ved jeg ikke hvilket program du skal printe fra. Men i printopsætningen for PDF filen, skal du i "layout" vælge at sætte din specifikke A3 størrelse, og ikke blot default.
Og så skal du i "prepress" fanen, vælge at sætte flueben i "Print registration marks".
Avatar billede KurtG Forsker
26. juni 2023 - 14:44 #2
Det er netop hvad jeg har gjort, og derfor undrer det mig, at de ikke er med.
Når jeg printer indholdet ud til pdf i A4, men ellers samme indstilling, kommer skæremærkerne godt nok med!
Avatar billede jernrosen3 Forsker
26. juni 2023 - 14:55 #3
I Microsoft Word kan Du - ved hjælp af en rimeligt stor omvej - godt få "skæremærker" med i PDF-filen via Print to PDF.

Din forside skal laves som A3 liggende. Ved hjælp af margener - højre venstre oppe nede - laver du størrelsen på din side.
I indstillinger – avanceret – vis skæremærker.

Ved hjælp af 4 Figurer af en firkant – gennemsigtigt fyld – linjetykkelse 0,1 kan Du flytte figurerne ud så de dækker/ligger over dine ”skæremærker”.

Når Du udskriver via Print to PDF ( eller Gem Som – PDF/XPS ) bliver din side A3 med ”skæremærker” på Din valgte størrelse.

Problemet ligger i, at PDF er en slags billede af et print. Og dette billede er ikke printer-specifikt.
Avatar billede ebea Ekspert
26. juni 2023 - 15:18 #4
#2 - Når jeg laver en test af en A3 side, indsætter skæremærker, og beder om et udprint, uden at gøre noget ved opsætningen, så kommer mærkerne ikke med.
Men hvis jeg definerer at det er en A3 side i størrelse (angiver 420x297 mm), så kommer de med.
Avatar billede KurtG Forsker
26. juni 2023 - 15:43 #5
Det har jeg nu prøvet, men det virker stadig ikke.