Avatar billede west Nybegynder
23. januar 2000 - 23:03 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

HJÆLP- Format c:

hjælp jeg er kommet til at skrive format c: istedet for d:
=
Min HD er slettet med alle mine dejlige digitale feriebilleder på, er der en måde hvorpå jeg kan "un" formatere igen?
hvis der en en som har en løsning er der yderliger 500 point til vedkommende.
west
Avatar billede wolf_ Nybegynder
23. januar 2000 - 23:17 #1
har du først formateret er der ikke rigtig noget at komme efter længere, Trist men der er ikke så meget at gøre ved det :-((((
Avatar billede maagen Nybegynder
23. januar 2000 - 23:19 #2
Jo der er!

Der er virksomheder som lever af at genskabe data, så hvis de billeder virkelig betyder noget (og du vil betale), så kontakt dem. (Jeg kender ikke adressen
Avatar billede wolf_ Nybegynder
23. januar 2000 - 23:25 #3
Ok.. Det har du så ganske ret i men jeg kan ikke ligefrem forestille mig at der er nogle der er intereseret i at skulle betale en så høj pris ( Hvilket jeg mener er på den anden side af 100 af de store )for nogle feriebillede, derfor mente jeg ikke lige frem at der var nogen grund til at foreslå dette, men ja di har ret, det kan i nogle tilfælde lade sig gøre, men der kan ikke garenteret for noget..
Avatar billede maagen Nybegynder
23. januar 2000 - 23:34 #4
Wolf >> Det kan godt tænkes. Jeg tror nu ikke at prisen ligger på den forkerte side af 100K men hvis jeg skal være helt ærlig, så har jeg faktisk ikke en anelse.

Var der btw ikke en doskommando "unformat" før windows? (selvfølgelig kun fat16)? Og hvis det er en windows quick-format så alt hvad den gør er at den sætter den første byte lig NULL - hvilket svarer til at filen er slettet. Det der normalt står på denne plads er det første bogstav i filnavnet. Hvis det kan lade sig gøre at genskabe Fat'en (hvis det altså overhovedet er en fat partition) skal det også kunne lade sig gøre at genskabe filen.

Måske kan Norton Utilities (fra symantec) løse de ting???

Men held og lykke.

og husk det gamle ordsprog: "rigtige mænd tager ikke backup - de græder."
Avatar billede kirkeby Nybegynder
23. januar 2000 - 23:42 #5
hehe....  West....  hvad kan man så lære af det ?

mvh you know ;-)

for ca 500.000.- kan du (måske) genoprette dine data ved et firma i USA, kontakt sol.dk (som selv har haft samme problemer, bare af lidt større omfang...  de mistede vist også lidt mere end data, skal vi sige et par tusinde brugere ?!?  :)

hehe Sol.dk - det var vist ikke lige jeres "sommer!"

forresten....  jeg kommer i tanke om noget...  i windows 1.01 - 3.11 var der noget der hed "undelete" hvis man kom til at slette Eén eller to filer forkert meeeenn....  hehe    Held og lykke, skal nok krydse figre for dig !!
JKP/
Avatar billede i11uzion Nybegynder
23. januar 2000 - 23:42 #6
... Er der ikke et program som hedder noget med Tiramisu eller sådan noget???
Avatar billede spacey Nybegynder
23. januar 2000 - 23:59 #7
Der findes MASSER af programmer til den slags, så fortvivl ikke!

Jeg kan lige finde nogle stykker i løbet af imorgen!

Og til Wolf>>> Du er skide iriterende!

Du svarer på ALLE mulige spørgsmål med forkerte svar, og det er pisse iriterende!!!!

/Jens
Avatar billede chruker Nybegynder
24. januar 2000 - 00:06 #8
Følgende er kopieret output fra programmet UNFORMAT /?

Restores a disk erased by the FORMAT command or restructured by the RECOVER
command.

UNFORMAT drive: [/J]
UNFORMAT drive: [/U] [/L] [/TEST] [/P]
UNFORMAT /PARTN [/L]

  drive:  Specifies the drive to unformat.
  /J      Verifies that the mirror files agree with the system information
          on the disk.
  /U      Unformats without using MIRROR files.
  /L      Lists all file and directory names found, or, when used with the
          /PARTN switch, displays current partition tables.
  /TEST    Displays information but does not write changes to disk.
  /P      Sends output messages to printer connected to LPT1.
  /PARTN  Restores disk partition tables.

Så west, få fat i en DOS system diskette med UNFORMAT på og prøv om programmet kan reddde C: drevet.

Tog formateringen lang tid ?
Avatar billede maagen Nybegynder
24. januar 2000 - 00:07 #9
Når du får de programmer fra spacye ville det være en god ide at afprøve dem på en anden disk uden vigtige data på - just en case.

Spacey - hvis de programmer ligger til download smider du så linket her - jeg er også interesset :)
Avatar billede maagen Nybegynder
24. januar 2000 - 00:09 #10
Den der dos unformat - er det ikke kun til FAT16? Hvad sker der hvis det er fat32??
Avatar billede fatboy Nybegynder
24. januar 2000 - 03:30 #11
Hvis du stadig har computeren tændt burde du såmænd kunne skrive:

unformet c:

Og så skulle det være på plads.
Avatar billede aleks Nybegynder
24. januar 2000 - 09:09 #12
Prøv at se på denne side, i følge dem så er det løsningen til dit problem.

http://www.nashsoft.com/kit.htm

Ellers kan du prøve følgende, se på utilitien Recover98

http://winfiles.cnet.com/apps/nt/disk-repair.html
Avatar billede rca Nybegynder
24. januar 2000 - 10:19 #13
West - husk en ting. For at unformat skal virke 100% må du ikke skrive noget på disken.
Men fortvivl ikke der er masser af værktøjer til at hjælpe. Norton har hjulpet mig adskillige gange for nogle år siden, da jeg var brugerservice medarbejder. Så fat bare mod.
Avatar billede davs Nybegynder
24. januar 2000 - 21:20 #14
Til Wolf

Der er firmaer der lever af at genskabe tabt data.. Som jeg har kontakt til, de kan gå 8 formateringer tilbage, uden problemer, men det koster naturligvis....
Avatar billede chruker Nybegynder
24. januar 2000 - 21:33 #15
fatboy mener vist unformat c:

Prøv evt. med unformat c: /test  for lige at checke om det virker. Det ville være ærgerligt hvis unformat kom til at ødelægge muligheden for at en ekspert kunne genskabe indholdet.

Til davs >> Kan du nævne nogle navne på firmaerne. Jeg vil da gerne vide hvor jeg skal henvende mig, hvis jeg en dag for behov for det.
Avatar billede fatboy Nybegynder
24. januar 2000 - 22:00 #16
ja, det mener jeg. Det var vist en tastefejl.
Avatar billede rca Nybegynder
25. januar 2000 - 08:30 #17
Alt det pladder med firmaer, som kan regenerere harddiske, det er altså kun aktuelt når HD'en er crashed. Det er virkelig ingen sag at unformatte en HD, hvis man bare tager det roligt og holder tungen lige i munden.
Avatar billede melvis Nybegynder
25. januar 2000 - 22:51 #18
Rca har ret... De firmaer er til for at genskabe data, fra feks en Industribrand hvor selve hd`en er brændt.

/melvis
Avatar billede cryo Nybegynder
29. januar 2000 - 14:43 #19
Norton Utillities 3.0 kan genskabe formateret data. Det kræver bare lige du har en harddisk over 8.4GB for det under støtter NU nemlig ikke. Den vil sige at der er kommet en ny partition på din harddisk, og oprette den. Dsværre har jeg kun prøvet det med Windows installeret.

MVH Cryo

PS: Håber der er nogen som kan hjælpe dig!
Avatar billede funnyt Nybegynder
19. februar 2000 - 01:01 #20
som i11uzion skrev findes der et lille program som heder Tiramisu og JA det kan finde alt hvad der har været på din disk så længe du ikke har over skrevet deet med nået andet så hvis du først har lavet et andet system på den er det slut men ellers kan det saktens findes igen :) hvor du kan få fat i programmet ved jeg ikke lige nu men jeg har en god ven som har købt det så jeg skal nok prøve at spørge ham efter hvor han har købt det og hvad det koster hvis det har nogen interesse.
det kan jo også godt være at han vil genskabe den for dig hvis du sender disken det vil nok ikke koste dig så meget som hvis du skal ud og købe programmet.

hvis det er nået kan du skrive til mig
tonni_le@post5.tele.dk
Avatar billede getaway Nybegynder
24. marts 2000 - 21:52 #21
Man kan nu altså godt genskabe tabt data.

Der sker nemlig det, at når man formaterer sin harddisk eller sletter filer, lader computeren som om filerne er væk, men det er de ikke. Når du så installerer noget nyt, overskriver den de gamle filer.

(Det kan godt være der er nogen der siger at det er noget sludder, men det passer nu altså !)
Avatar billede funnyt Nybegynder
26. marts 2000 - 23:26 #22
Hej getaway

Det du skriver er helt regtigt man sletter kun det første bogstav i alle fil navne men hvem kan huske dem alle :) det kan jeg ikke hvad med dig :)
Avatar billede hamsterrabis Nybegynder
22. maj 2000 - 13:27 #23
hey funnyt
du sletter ikke FileAccessTable tabellen, der i ligger alle filnavnene og så efter formatering.
Men du må naturligvis ikke skrive på harddisken.
Avatar billede maagen Nybegynder
05. september 2000 - 16:08 #24
Skal der ikke snart uddeles nogle point???
Avatar billede west Nybegynder
25. februar 2001 - 03:38 #25
nå 2bad har fået nogle nye billeder så jeg får ikk rigtigt brug for det mere
Avatar billede getaway Nybegynder
25. februar 2001 - 12:02 #26
Det er også en af forskellene på FAT og NTFS-diske...

Hvis man formaterer en FAT-disk, bliver dataen tilbage og kan v.h.a. forskellige programmer redes.
Hvis man formaterer en NTFS-disk, ryger hele molevitten, og man kan IKKE genskabe dataen...