Avatar billede soenderskov Seniormester
24. april 2021 - 12:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Kraft og vægtarm beregning

Jeg har en aksel med en fjeder monteret på, jeg ved den trækker 250kg.
Jeg montere mit drejevæktøj på fjederen som er en 1 meter lang stang.
Jeg løsner fjedren fra akslen og skal dreje fjedre 1 omgang for at spænde den noget mere.

Mit spørgsmål er så, hvor meget kraft/kg skal jeg bruge for at dreje fjederen 1 omgang ?

Ved godt fjederen bliver stærkere og trækker mere, men det bliver for avanceret at have med i formlen.  Så det ser jeg lidt bort fra.
Avatar billede soenderskov Seniormester
25. april 2021 - 20:48 #2
Men gælder det for denne type fjeder som egentlig trække en aksel rundt? Den strækkes jo ikke fjederen. ?

Men jeg fandt ikke ud af hvordan Newtons lov skal bruges i mit tilfælde ?
Avatar billede soenderskov Seniormester
25. april 2021 - 20:54 #3
Det er en Torsionsfjeder
Avatar billede Peter Forsker
26. april 2021 - 11:48 #4
Desværre må jeg melde pas, men håber på der er andre der kan hjælpe dig
Måske kan du få hjælp ved at ringe til en fjederfabrik, som måske f.eks https://www.fjedre.dk/faq/vridfjedre/hvad-er-en-torsionsfjeder-vridfjeder